Här hittar du samlad information om hur dina försäkringar fungerar i samband med coronaviruset samt vilken ersättning du kan få om du blir sjuk. Olika villkor kan gälla på olika försäkringsbolag, var därför noga med att kontrollera vad som gäller för just din försäkring.
Sedan den 14 mars 2020 avråder Utrikesdepartementet (UD) för onödiga resor till alla länder. I nuläget gäller detta fram till den 15 juli 2020.
Beslutet påverkar hur din reseförsäkring gäller om du planerar, har bokat eller redan befinner dig på ditt resmål.
I din hemförsäkring ingår det en reseförsäkring som brukar gälla de första 45 dagarna du är utomlands. Vilka regler som gäller för reseförsäkringen ser olika ut på olika försäkringsbolag. Här har vi samlat mer generell information som gäller hos de flesta försäkringsbolag, för mer detaljerad information kontakta eller besök ditt försäkringsbolags webbplats.
Förutom hemförsäkringen kan du ha rätt till ersättning från din kortförsäkring (om du betalat din resa med ett betalkort som exempelvis ett Mastercard). Du kan också ha rätt att avboka resan via rese- eller flygbolaget. Det finns alltså flera möjligheter att få ersättning om din hemförsäkring inte gäller.
Om du planerar en resa bör du hålla dig uppdaterad om vad som gäller. Det gör du bäst på Utrikesdepartementets webbplats.
Även om vissa länder börjar lätta på restriktioner är det inte säkert att de välkomnar turister dit du planerar att resa. Det kan också vara så att du måste sitta i karantän i 14 dagar innan du får röra dig ute i samhället. Ta därför reda på vad som gäller för det land du planerar att resa till.
Många researrangörer och flygbolag har gått ut med generösare av- och ombokningsregler för resor de närmaste månaderna. Var noga med att kolla vilka regler som gäller innan du bokar din resa.
Resebolag som Ving, TUI, Apollo, Airtours och Detur har ställt in sina charterresor med avresa till och med den 15 juli 2020. Har du bokat resa genom dem någon gång fram till det datumet kan du ha rätt att avboka resan och få pengarna tillbaka, alternativt omboka resan till ett senare datum. Vad som gäller för dig framgår hos resebolagets webbplats.
Har du bokat en resa med avresa efter den 15 juli 2020 kan du också ha rätt att avboka den. Du kan ha ett avbeställnings- och ombokningsskydd i din hemförsäkring, kortförsäkring och genom flyg- eller resebolaget. Här går vi igenom vilka regler som gäller.
Försäkringsbolaget
Har du en tilläggsförsäkring med utökat reseskydd ingår normalt ett avbeställningsskydd. Det gäller om du skulle bli sjuk eller råka ut för ett olycksfall före resan. I regel kan du inte avboka resan enbart på grund av oro för att bli smittad, inte heller om du tillhör en riskgrupp och har ett läkarintyg som intygar det. Du kan heller inte avboka trots att Utrikesdepartementet avråder från resor eller om ett land har stängt sina gränser. Du kan däremot ha rätt att avboka resan genom rese- eller flygbolaget.
Rese- och flygbolaget
När det gäller avbokningar skiljer sig lagen åt mellan reguljära resor och paketresor. Du är oftast mer skyddad om du har bokat en paketresa och kan då få pengarna tillbaka om du planerat att resa till ett land som UD avråder att åka till.
Enligt paketreselagen kan du ha rätt att avboka din resa vid extraordinära och oundvikliga händelser. Det gäller bara för resor som inte har påbörjats, du omfattas alltså inte av paketreselagen om resan har påbörjats och du har valt att stanna hemma.
Du har rätt att avboka en paketresa till ett resmål som UD avråder ifrån och kräva tillbaka pengarna för resan. En förutsättning för det här är att resan inte har påbörjats än.
Om du tillhör en riskgrupp och har ett läkarintyg som säger att du inte bör åka på resan kan du också ha rätt till att avboka resan och få pengarna tillbaka.
Har alla turistattraktioner eller infrastruktur stängt på resmålet kan du också ha rätt att avboka resan eftersom syftet med paketresan inte kan uppfyllas.
Om arrangören inte vill avboka och betala tillbaka resan kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Källa: Hallå konsument
Många resebolag har nu gjort det möjligt för dig att fritt boka om resan till ett senare datum, även om biljetten egentligen inte är ombokningsbar.
Kortförsäkringen
Har du betalat resan med ett bankkort som har en reseförsäkring kan du ha rätt att avboka resan om du drabbas av akut sjukdom, dödsfall eller olycksfallsskada, det gäller även om du drabbas av coronaviruset. Du behöver kunna uppvisa ett läkarintyg som bekräftar att du är sjuk.
Om du däremot vill avboka resan på grund av oro för att bli smittad gäller inte försäkringen även om Utrikesdepartementet avråder från att resa.
Om en epidemi bryter ut på resmålet du befinner dig på kan du kolla med ditt försäkringsbolag om det finns ett katastrofskydd i din hemförsäkring som gäller vid en epidemi. Ett katastrofskydd kan ge dig ersättning för nödvändiga och skäliga merkostnader för omedelbar hemresa till Sverige.
Om du får ersättning kan däremot bero på om du reste före eller efter Utrikesdepartementets avrådan från resor utomlands den 14 mars 2020, det vill säga om du:
reste före UD:s avrådan – då gäller reseförsäkringen som vanligt
reste efter UD:s avrådan – då gäller inte reseförsäkringen
Vad gäller vid karantän?
Om du sätts i karantän på ditt resmål får du normalt sett ingen ersättning från din reseförsäkring. Inte heller vid förlorad inkomst – däremot kan du få ersättning om du blir sjuk och behöver vårdas på sjukhus.
Vad gäller vid sjukdom?
Om du blir smittad av coronaviruset under din resa kan du i de allra flesta fall få ersättning för sjukvård på plats och för hemtransport (om det skulle behövas). Om du befinner dig i karantän kan det däremot bli svårt med hemtransport. Ett råd är att följa de lokala myndigheternas anvisningar i det land du befinner dig för att ta reda på vad som gäller.
Här kan du läsa vad som gäller för din sjukvårdsförsäkring och vilken ersättning du kan ha rätt till från Försäkringskassan, samt allmän information om coronaviruset.
Corona omfattas av smittskyddslagen och därför gäller inte din sjukvårdsförsäkring. Det innebär konkret att sjukvårdsförsäkringen inte täcker utredning eller behandling av corona. Försäkringen gäller däremot som vanligt vid andra sjukdomar och åkommor.
Kontakta ditt försäkringsbolag för mer information om dina villkor. Tänk på att många försäkringsbolag har längre handläggningstider för tillfället.
Om du inte kan jobba för på grund av corona kan du få ersättning från Försäkringskassan. Här kan du läsa vilken ersättning du kan ha rätt till.
Smittbärarpenning
Du kan ansöka om smittbärarpenning om du inte får arbeta på grund av att du är smittad eller kan vara smittad av en allmänfarlig sjukdom, till exempel Covid-19. För att Försäkringskassan ska bevilja dig smittbärarpenning måste du ha ett läkarintyg.
Reseersättning
Du kan även få ersättning för resor du behöver göra till läkarundersökningar, kontroller eller behandlingar. Ansök genom att skicka in kvitton på dina resekostnader samt kvitton som visar att det gäller en allmänfarlig sjukdom.
Sjukpenning
Om du inte kan arbeta på grund av sjukdom kan du ha rätt till sjukpenning. De första 2 veckorna betalar din arbetsgivare sjuklön till dig istället för lön. Om du är sjuk längre än 2 veckor kan du ansöka om sjukpenning från Försäkringskassan.
Ersättning för VAB
Du kan få ersättning för vård av barn om ditt barn är sjukt eller är smittbärare. Det gäller även om det finns misstanke om att ditt barn sprider smitta. Till exempel om en läkare eller sjuksköterska bedömer att ditt barn är en smittspridare.
Däremot kan du inte få ersättning för vård av barn om du håller ditt barn hemma för att han eller hon inte ska bli smittad. Du kan inte heller få ersättning om förskolan eller skolan är stängd men ditt barn är friskt och inte sprider smitta.
Läs mer på Försäkringskassans hemsida.
För att minska risken för smittspridning är det viktigt att den som är sjuk inte går till jobbet. Därför har regeringen tagit fram 2 åtgärder:
Tillfälligt slopat karensavdrag
Från den 11 mars till och med den 11 maj 2020 slopas karensavdraget tillfälligt. Det innebär att du får söka ersättning för den första dagen i sjukfallet från staten. Du gör ansökan retroaktivt, vilket innebär att din arbetsgivare gör karensavdrag som vanligt.
Pressmeddelande: Tillfälligt slopat karensavdrag
Upphävt krav på läkarintyg
Förutom att slopa karensavdraget tillfälligt föreslår regeringen att upphäva kravet på läkarintyg från och med den åttonde kalenderdagen i sjuklöneperioden. Det för att minska belastningen på hälso- och sjukvården samt minska smittspridningen.
Pressmeddelande: Upphävt krav på läkarintyg under sjuklöneperioden
Om du har förkylningssymptom (feber, hosta, snuva eller ont i halsen) ska du enligt Folkhälsomyndighetens senaste riktlinjer stanna hemma och undvika träffa andra. Det är för att skydda grupper som är extra utsatta för svår infektion av Corona.
Få löpande uppdateringar från Folkhälsomyndigheten.
Undvik att ringa Vårdguiden (1177) om du har allmänna frågor om Corona men är symtomfri. Det är viktigt att linjen är öppen för personer som är i behov av snabb telefonrådgivning. Om du har frågor om Corona ska du istället ringa det nationella informationsnumret 113 13 som Folkhälsomyndigheten upprättat.
Telefonnummer:
Frågor: 113 13
Vårdrådgivning: 1177