Användarvillkor och förmedlingsinformation försäkring
Allmänt
När du jämför och/eller tecknar en försäkring via zmarta.se, via telefon eller på annat sätt, använder du en tjänst som erbjuds av Zmarta Försäkring AB, org. nr 556699-1179 (nedan kallat "Zmarta" eller "vi").
Bolagen inom Zmarta erbjuder jämförelse- och förmedlingstjänster för försäkring, el och lån. Zmarta är ett registrerat varumärke som används av de olika bolagen inom Zmarta. Du kan läsa mer om Zmartas bolag och tjänster här.
Det är viktigt att du tar del av denna information innan du går vidare med din ansökan. I och med att du använder dig av vår förmedlingstjänst accepterar och godkänner du dessa Användarvillkor (nedan kallade "villkor"). Genom att godkänna villkoren ger du Zmarta uppdraget att begära in försäkringserbjudanden hos våra samarbetspartners (anslutna försäkringsföretag) för din räkning. Du godkänner därmed att Zmarta vidarebefordrar uppgifter som du har lämnat till anslutna försäkringsföretag.
Om försäkringsförmedlingen
Alla försäkringar som distribueras av oss omfattas av Lagen om försäkringsdistribution.
Genom att använda vår tjänst bekräftar du att du vill ha rådgivning av Zmarta och bli kontaktad av oss via telefon och/eller e-post. Rådgivningen är alltid kostnadsfri, utan tvång och syftar till att hjälpa dig göra ett bra val av försäkring. I vissa fall kan vi även ta kontakt med dig för att komplettera din ansökan med uppgifter som underlättar ditt val av försäkring.
Skulle vi mot förmodan inte hitta rätt försäkring till dig första gången du använder vår tjänst kan vi inom ramen för vår förmedlingstjänst genomföra en eller flera nya sökningar på samma typ av försäkring hos våra samarbetspartners inom 12 månader. Resultatet meddelas dig via telefon och/eller e-post. Förhoppningsvis kan vi hjälpa dig denna gång istället. Skulle du av någon anledning inte vilja att vi gör denna andra sökning kan du bara meddela oss detta genom att skicka ett mail till forsakring@zmarta.se.
Kostnadsfria tjänster
Vår jämförelsetjänst, rådgivning och förmedlingsverksamhet är kostnadsfria för dig. Om du efter att ha jämfört olika försäkringsalternativ väljer att teckna en försäkring via oss får vi ersättning från det försäkringsföretag du valt. Det kostar dig inget extra att jämföra eller köpa en försäkring via oss. Försäkringen har samma pris oavsett om du köper försäkringen via Zmarta eller direkt via försäkringsföretaget.
Samarbetspartners
Vi distribuerar försäkringar från ett flertal utvalda försäkringsföretag/försäkringsvarumärken och företräder dessa i kontakten med dig som konsument:
- Accept Försäkringsaktiebolag (516401-6577)
- Bilig genom Svedea AB (556786-1678) genom HDI Global Specialty SE, Sverige Filial (HRB 211924 i Tyskland)
- Dina försäkringar AB (516401-8029)
- evoli AB (559180-0445) genom Dina försäkringar AB (516401-8029)
- Försäkringsaktiebolaget Alandia (502049-4224)
- Gjensidige Forsikring ASA Norge, Svensk filial (516407- 0384)
- Gofido, Care of Fido AB (559169-4632) genom Eir Försäkring AB (559166-0617)
- Hedvig AB (559093-0334) genom Hedvig Försäkring AB (559245-5223) och Eir Försäkring AB (559166-0617)
- ICA Försäkring AB (556966-2975)
- Idun Liv Försäkring AB (556740-1590)
- JobbGarant genom Svenska Försäkringskoncept AB (556866-0251) Försäkringsgivare är AmTrust International Underwriters Ltd representeras i Sverige av AmTrust Nordic AB
- Lin Försäkring genom Eir Försäkring AB (559166-0617)
- Länsförsäkringar Stockholm (502002-6265)
- Movestic Livförsäkring AB (516401-6718)
- Redo genom Gjensidige Forsikring ASA Norge, Svensk filial (516407- 0384)
- Svedea AB (556786-1678) genom HDI Global Specialty SE, Sverige Filial (HRB 211924 i Tyskland)
- Sveland Djurförsäkringar Ömsesidigt (545000–7165)
- Villaägarnas Riksförbund (802003-7118) genom Gjensidige Forsikring ASA Norge, Svensk filial (516407-0384) som försäkringsgivare
- WaterCircles genom WaterCircles Forsikring ASA Norge, Svensk Filial (516411-2053)
- Zmartas tilläggsförsäkring genom Eir Försäkring AB (559166-0617)
Samtliga försäkringsföretag och försäkringsförmedlare har Finansinspektionens tillstånd för sin verksamhet.
Offerter från försäkringsföretagen är giltiga i 30 dagar.
Rådgivning
Inom ramen för vår tjänst tillhandahåller vi kostnadsfri rådgivning om de försäkringsprodukter som vi förmedlar. Rådgivning sker inte på grundval av en s.k. opartisk och personlig analys. Om något särskilt försäkringsmoment eller skydd är särskilt viktigt för dig måste du informera oss om detta samt kontrollera att detta omfattas av den försäkring du väljer.
Ångerrätt
Enligt Lagen om distansavtal har du ångerrätt på ditt köp i 14 dagar för alla köp som sker uteslutande på distans och i egenskap av privatperson. Ångerrätten börjar löpa den dag då avtalet ingås men tidigast den dag då information och avtalsvillkor enligt Lagen om distansavtal kommit dig till handa. Vid avtal om livförsäkring gäller 30 dagars ångerrätt som börjar löpa den dag då du får kännedom om att försäkringsavtalet kommit till stånd. Ångerrätten omfattar inte avtal som ingås av juridisk person, till exempel försäkring av företagsägda fordon. Om du använder dig av ångerrätten har försäkringsföretaget rätt att ta betalt för tiden som skyddet var gällande. För att utnyttja ångerrätten kontaktar du Zmarta via telefon 08-51 00 00 60 eller via e-post forsakring@zmarta.com.
Uppsägning av försäkringsavtal
Zmarta kan som huvudregel inte säga upp aktiva försäkringsavtal. Det innebär att om du vill byta försäkring och köper en ny försäkring via Zmarta, måste du själv säga upp ditt gamla försäkringsavtal. För vissa försäkringar finns dock möjlighet att ta hjälp av Zmartas tjänst ”Säg upp din försäkring”, se nedan.
En försäkring gäller under den tid som står på försäkringsbrevet från försäkringsföretaget, vanligtvis löper försäkringen ett år. Vid försäkringstidens utgång förnyas försäkringen automatiskt för ytterligare ett år, om inte annat framgår av avtalet eller omständigheterna. Vad som exakt gäller kring uppsägning av försäkringsavtal och följder vid försenad betalning framgår i respektive försäkringsprodukts villkor.
Tjänsten "Säg upp din försäkring"
Denna tjänst hjälper dig att säga upp din försäkring utan att du måste kontakta försäkringsbolaget. För att du ska kunna säga upp försäkringen via tjänsten behöver du använda en funktion för detta i vårt ansökningsformulär. Funktionen är kostnadsfri och tillhandahålls av BankSignering.
Om du råkat uppge ett startdatum på den nya försäkringen som inte matchar med det datum din nuvarande försäkring avslutas, korrigeras startdatumet av Zmarta. Du blir givetvis kontaktad via sms eller e-post av Zmarta om detta blir aktuellt. Detta påverkar inte kostnaden på din nya försäkring.
För att använda tjänsten måste du vara över 18 år och ha tillgång till BankID.
Efter att du köpt en försäkring
När du köper en försäkring via Zmarta skickar vid dig en bekräftelse på ditt försäkringsköp som innehåller de avtalsgrundande uppgifterna för försäkringsavtalet. Om någon av uppgifterna inte stämmer ska du kontakta oss snarast. Om du lämnat oriktiga uppgifter kan ett ingånget försäkringsavtal bli ogiltigt, eller så kan ersättningen från försäkringsföretaget sättas ned vid en skada. Försäkringsföretaget skickar dig sedan försäkringsbrev, försäkringsvillkor och betalningsinstruktioner enligt sina ordinarie rutiner. För specifika produktbenämningar i din försäkring hänvisas till det försäkringsbrev och de försäkringsvillkor som du får från försäkringsföretaget. Särskilda krav kan finnas för att din försäkring ska vara fullt gällande.
En köpt försäkring är giltig från det startdatum som anges i förmedlingsbekräftelsen, även om du inte hunnit få alla handlingar från försäkringsföretaget.
Rättigheter och ansvar
Information och rekommendationer lämnade av Zmarta ska endast betraktas som vägledande förslag. Det är upp till dig att värdera och kontrollera den information som vi lämnar om våra samarbetspartners erbjudanden och jämföra dessa med dina egna specifika behov.
Avtal som du tecknar med försäkringsförtetag som vi samarbetar med är avtal mellan dig och försäkringsföretaget. Zmarta ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår på grund av att du väljer att ingå, eller avstår från att ingå, avtal med någon av våra samarbetspartners.
Zmarta kan aldrig lämna någon garanti eller utfästelse, eller i övrigt göra något åtagande för någon av våra samarbetspartners räkning.
Zmarta kan inte ställas till svars för om webbtjänsten ligger nere eller om någon information eller funktionalitet inte fungerat som förväntat. Zmarta kan inte heller hållas ansvarig för eventuella problem eller skador som listade återförsäljare eller leverantörer kan tänkas skapa.
Vi har alltid för avsikt att all information på webbplatsen ska vara korrekt och så uppdaterad som möjligt, dock kan vi inte garantera tillförlitligheten eller korrektheten i informationen som finns presenterad på webbplatsen. Om du vill meddela ett fel eller har några frågor var vänlig och kontakta: info@zmarta.se.
Det är inte tillåtet att kopiera, modifiera, distribuera eller publicera innehåll från Zmarta utan tillstånd. För personligt bruk är det dock tillåtet att ladda ner, kopiera och spara information från vår webbplats.
Zmartas tillstånd som försäkringsförmedlare
Zmarta har nödvändiga tillstånd, är registrerat som försäkringsförmedlare hos Bolagsverket och står under Finansinspektionens tillsyn. Registreringen hos Finansinspektionen omfattar alla försäkringsklasser och försäkringsgrupper inom liv- och skadeförsäkring. Alla Zmartas försäkringsrådgivare är anställda i företaget och uppfyller de formella kraven för att få vara försäkringsförmedlare. I Finansinspektionens företagsregister finns de rådgivare som är anställda hos oss upptagna. Om du vill kontrollera tillstånd och registrering för Zmarta och våra anställda försäkringsförmedlare kan detta göras hos Finansinspektionen respektive Bolagsverket. När det gäller marknadsföring står Zmarta under Konsumentverkets tillsyn. Myndigheternas kontaktuppgifter framgår längre ner i dessa villkor.
Kvalificerat ägarinnehav
Zmarta har inte ett kvalificerat ägarinnehav i något försäkringsföretag. Inget försäkringsföretag eller moderbolag till ett försäkringsföretag har ett kvalificerat ägarinnehav i Zmarta.
Ersättning
För att använda vår tjänst betalar du inte några avgifter till Zmarta. Om du efter att ha jämfört olika försäkringsalternativ väljer att teckna en försäkring via oss får vi som bolag ersättning från försäkringsföretaget du valt. Förmedlingsprovisionen som vi får baseras vanligtvis på den inbetalda försäkringspremien. Ersättningsform och storlek på provision varierar mellan försäkringsföretagen, vilken typ av försäkringsprodukt det är (till exempel produktens komplexitet, förväntad total premie osv.) och första årspremiens storlek. Utslaget över försäkringens förväntade livslängd är dock Zmartas ersättning i relation till den totala försäkringspremien relativt jämnt fördelad mellan de olika försäkringstyperna. Information om olika försäkringsalternativ som presenteras i vår tjänst är helt oberoende av vilken ersättning Zmarta får.
Zmarta som företag får i snitt cirka 20 procent av den första årspremien (motsvarande cirka 800 kr i total ersättning) och våra förmedlare erhåller i snitt cirka 5 procent i rörlig ersättning (motsvarande cirka 180 kr) för en tecknad och betald motor-, boende- verksamhets- och båtförsäkring. Vidare får Zmarta i snitt cirka 35 procent av första årspremien (motsvarande cirka 530 kr i total ersättning) och våra förmedlare erhåller i snitt cirka 15 procent (motsvarande cirka 230 kr) per tecknad och betald personförsäkring. För inkomstförsäkringar erhåller Zmarta i snitt cirka 77,5 procent av första årspremien (motsvarande cirka 3300 kr i total ersättning) och våra förmedlare erhåller i snitt cirka 25 procent (motsvarande cirka 1070 kr) per tecknad och betald inkomstförsäkring.
Om du avslutar försäkringen inom 14 dagar för motor-, boende- och båtförsäkring och 30 dagar för personförsäkring så erhåller vi i de flesta fall ingen provision för den förmedlade försäkringen. Exakt provisionssats och grad av återbetalningsskyldighet varierar mellan de försäkringsprodukter vi distribuerar beroende på försäkringsbolag och försäkringstyp. För en del försäkringsprodukter har vi inget återbetalningsansvar, oavsett när försäkringen avslutas, för en del försäkringsprodukter har vi fullt återbetalningsansvar under en period som överstiger 14 dagar (exempelvis gäller 30 dagar för personförsäkringar), och för en del försäkringsprodukter har vi återbetalningsansvar endast för delar av den erhållna provisionen baserat på första årspremien (vanligtvis den del av provisionen/premien som avser den återstående delen av försäkringsåret efter att försäkringen upphört att gälla).
Ersättningen Zmarta får från försäkringsföretag för försäkringsdistributionen utgörs vanligtvis av en engångsersättning, i form av en procentsats baserat på första årspremien. För viss försäkringsdistribution får Zmarta löpande ersättning, i form av en procentsats baserat på inbetalda premier, så länge försäkringen är betald och aktiv. Våra förmedlare erhåller alltid samma ersättning oavsett vilket försäkringsföretag du väljer. På detta sätt har förmedlaren aldrig en fördel att rekommendera ett försäkringsföretags produkter framför ett annat.
Ansvarsförsäkring
Zmarta har ansvarsförsäkring hos AIG Europe S.A. Filial i Sverige ("AIG"). Krav om skadestånd riktade mot Zmarta avseende försäkringsförmedlingen kan anmälas direkt till AIG, i det fall ersättning inte betalats av Zmarta. Ett sådant krav ska riktas till AIG inom tolv månader från det att kravet uppstått. Om du inte är nöjd med försäkringsbolagets beslut om ersättning förlorar du din rätt till ersättning om du inte väcker talan mot bolaget inom sex månader från det att du fick kännedom om att anspråket kunde göras gällande och i varje fall inom tio år från det att anspråket tidigast hade kunnat göras gällande.
Den högsta ersättning som kan betalas ut för en enskild ansvarsskada är 1 300 380 euro. Den högsta ersättning som kan betalas ut för ansvarsskador under ett försäkringsår uppgår till som mest 5 201 500 euro.
Kontaktuppgifter till AIG hittar du under avsnittet Kontaktuppgifter nedan.
Personuppgiftsbehandling
Du hittar information om hur vi behandlar dina personuppgifter längre ned och i Zmartas dataskyddspolicy.
Genom att använda våra tjänster, t.ex. genom att besöka vår webbplats eller genom att ansöka om ett en försäkring, bekräftar du att du tagit del av och förstått innehållet i dataskyddspolicyn.
Kontaktuppgifter till myndigheter och liknande
Finansinspektionen
Box 7821
103 97 Stockholm
Telefon: 08-787 80 00
E-post: finansinspektionen@fi.se
Hemsida: www.fi.se
Bolagsverket
851 81 Sundsvall
Telefon: 060 184 000
E-post: bolagsverket@bolagsverket.se
Hemsida: www.bolagsverket.se
Konsumentverket
Box 48
651 02 Karlstad
Telefon: 0771–42 33 00
E-post: konsumentverket@konsumentverket.se
Hemsida: www.konsumentverket.se
Allmänna reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
Telefon: 08-508 860 00
E-post: arn@arn.se
Hemsida: www.arn.se
Hallå Konsument
Telefon: 0771-525 525
Hemsida: www.hallakonsument.se
Konsumenternas vägledning om bank & försäkring
Box 24 215
104 51 Stockholm
Telefon: 0200-22 58 00
Hemsida: www.konsumenternas.se
AIG Europe S.A. Filial i Sverige
Org. nr 516411-4117
Box 3506
103 69 Stockholm
Telefon: 08-506 920 00
E-post: info.sweden@aig.com
Hemsida: www.aig.se
Kontaktuppgifter till Zmarta
Zmarta Försäkring AB
Box 1068
262 21 Ängelholm
Telefon: 08-51 000 000
E-post: forsakring@zmarta.se
Klagomål
Om vi har missförstått varandra eller inte kan komma överens ska du i första hand vända sig till den förmedlare som du har haft kontakt med. Om du fortfarande inte är nöjd med förmedlarens sätt att utföra sina tjänster kan du skicka in ett skriftligt klagomål via e-post till klagomal@zmarta.se eller via post. Handläggningstiden för inkomna klagomål är högst 14 dagar. Klagomålsansvarig är Therese Axelryd.
Vi behandlar alla inkomna klagomål snabbt, effektivt och på ett omsorgsfullt sätt. I det fall vi inte kan tillmötesgå ditt anspråk kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden för prövning av ditt ärende. Du som är konsument kan även få hjälp av Konsumenternas Bank- och finansbyrå, Konsumenternas Försäkringsbyrå, hos din kommunala konsumentvägledning eller Hallå Konsument. Du kan även få tvisten prövad av svensk allmän domstol.