Användarvillkor och förmedlingsinformation försäkring
När du jämför eller tecknar försäkring via zmarta.se, via telefon eller på annat sätt, använder du en tjänst som erbjuds av Zmarta Försäkring AB, org. nr 556699-1179 (nedan kallat "Zmarta" eller "vi").
Bolagen inom Zmarta erbjuder jämförelse- och förmedlingstjänster för försäkring, el och lån. Zmarta är ett registrerat varumärke som används av de olika bolagen inom Zmarta. Du kan läsa mer om Zmartas bolag och tjänster här.
Det är viktigt att du tar del av denna information innan du går vidare med din ansökan. Genom att använda dig av vår förmedlingstjänst accepterar och godkänner du dessa villkor.
Om försäkringsförmedlingen
Alla försäkringar som distribueras av oss omfattas av Lagen om försäkringsdistribution.
När du gör en försäkringsjämförelse ger du Zmarta i uppdrag att begära in försäkringserbjudanden från våra samarbetspartners (anslutna försäkringsföretag) för din räkning. Du godkänner även att Zmarta vidarebefordrar uppgifter som du har lämnat till anslutna försäkringsföretag.
Genom att använda vår försäkringsjämförelsetjänst bekräftar du att du vill ha rådgivning av Zmarta och bli kontaktad av oss via telefon och/eller e-post. Rådgivningen är alltid kostnadsfri, utan tvång och syftar till att hjälpa dig göra ett bra val av försäkring. I vissa fall kan vi även ta kontakt med dig för att komplettera din ansökan med uppgifter som underlättar ditt val av försäkring.
Kostnadsfria tjänster
Zmartas tjänster är kostnadsfria för dig. Om du efter att ha jämfört olika försäkringsalternativ väljer att teckna en försäkring via oss får Zmarta ersättning från det försäkringsföretag du valt. Det kostar dig inget extra att jämföra eller köpa en försäkring via oss. Försäkringen har samma pris oavsett om du köper försäkringen via Zmarta eller direkt via försäkringsföretaget.
Samarbetspartners
Zmarta distribuerar försäkringar från ett flertal utvalda försäkringsföretag och företräder dessa i kontakten med dig som konsument:
-
Accept Försäkringsaktiebolag (516401-6577)
-
Aktsam - en del av Trygg-Hansa Försäkrings filial (516403-8662)
-
Bilig genom Svedea AB (556786-1678) genom HDI Global Specialty SE, Sverige Filial (HRB 211924 i Tyskland)
-
Dina försäkringar AB (516401-8029)
-
evoli AB (559180-0445) genom Dina försäkringar AB (516401-8029)
-
Försäkringsaktiebolaget Alandia (502049-4224)
-
Gjensidige Forsikring ASA Norge, Svensk filial (516407- 0384)
-
Gofido, Care of Fido AB (559169-4632) genom Eir Försäkring AB (559166-0617)
-
Hedvig AB (559093-0334) genom Hedvig Försäkring AB (559245-5223) och Eir Försäkring AB (559166-0617)
-
ICA Försäkring AB (556966-2975)
-
Idun Liv Försäkring AB (556740-1590)
-
JobbGarant genom Svenska Försäkringskoncept AB (556866-0251) Försäkringsgivare är AmTrust International Underwriters Ltd representeras i Sverige av AmTrust Nordic AB
-
Lin Försäkring genom Eir Försäkring AB (559166-0617)
-
Länsförsäkringar Stockholm (502002-6265)
-
Movestic Livförsäkring AB (516401-6718)
-
Redo genom Gjensidige Forsikring ASA Norge, Svensk filial (516407- 0384)
-
Svedea AB (556786-1678) genom HDI Global Specialty SE, Sverige Filial (HRB 211924 i Tyskland)
-
Sveland Djurförsäkringar Ömsesidigt (545000–7165)
-
WaterCircles genom WaterCircles Forsikring ASA Norge, Svensk Filial (516411-2053)
-
Zmartas tilläggsförsäkring genom Eir Försäkring AB (559166-0617)
-
Zmartas assistansförsäkring genom Eir Försäkring AB (559166-0617)
Rådgivning
Inom ramen för vår tjänst tillhandahåller vi kostnadsfri rådgivning om de försäkringsprodukter som vi förmedlar. Rådgivning sker inte på grundval av en opartisk och personlig analys. Om något särskilt försäkringsmoment eller skydd är särskilt viktigt för dig måste du informera oss om detta samt kontrollera att detta omfattas av den försäkring du väljer.
Ångerrätt
Enligt distansavtalslagen har du ångerrätt på ditt köp i 14 dagar för alla köp som sker uteslutande på distans och i egenskap av privatperson. Ångerrätten börjar löpa den dag då avtalet ingås men tidigast den dag då du fått den information du har rätt till enligt lag och avtalsvillkoren. Vid avtal om livförsäkring gäller 30 dagars ångerrätt som börjar löpa den dag då du får kännedom om att försäkringsavtalet kommit till stånd. Ångerrätten omfattar inte avtal som ingås av juridisk person, till exempel försäkring av företagsägda fordon. Om du använder dig av ångerrätten har försäkringsföretaget rätt att ta betalt för tiden som skyddet var gällande. För att utnyttja ångerrätten kontaktar du Zmarta via telefon 08-51 00 00 60 eller via e-post forsakring@zmarta.com.
Uppsägning av försäkringsavtal
Zmarta kan som huvudregel inte säga upp aktiva försäkringsavtal. Det innebär att om du vill byta försäkring och köper en ny försäkring via Zmarta, måste du själv säga upp ditt gamla försäkringsavtal. För vissa försäkringar finns dock möjlighet att ta hjälp av Zmartas tjänst ”Säg upp din försäkring”, se nedan.
En försäkring gäller under den tid som står på försäkringsbrevet från försäkringsföretaget, vanligtvis löper försäkringen ett år. Vid försäkringstidens utgång förnyas försäkringen automatiskt för ytterligare ett år, om inte annat framgår av avtalet eller omständigheterna. Vad som exakt gäller kring uppsägning av försäkringsavtal och följder vid försenad betalning framgår i respektive försäkringsprodukts villkor.
Tjänsten "Säg upp din försäkring"
Denna tjänst hjälper dig att säga upp din försäkring utan att du måste kontakta försäkringsbolaget. För att du ska kunna säga upp försäkringen via tjänsten behöver du använda en funktion för detta i vårt ansökningsformulär. Funktionen är kostnadsfri och tillhandahålls av BankSignering.
Om du råkat uppge ett startdatum på den nya försäkringen som inte matchar med det datum din nuvarande försäkring avslutas, korrigeras startdatumet av Zmarta. Du blir givetvis kontaktad via sms eller e-post av Zmarta om detta blir aktuellt. Detta påverkar inte kostnaden för din nya försäkring.
För att använda tjänsten måste du vara över 18 år och ha tillgång till BankID.
Efter att du köpt en försäkring
När du köper en försäkring via Zmarta skickar vi dig en bekräftelse på ditt försäkringsköp som innehåller de avtalsgrundande uppgifterna för försäkringsavtalet. Om någon av uppgifterna inte stämmer ska du kontakta oss snarast. Om du lämnat oriktiga uppgifter kan ett ingånget försäkringsavtal bli ogiltigt, eller så kan ersättningen från försäkringsföretaget sättas ned vid en skada. Försäkringsföretaget skickar dig sedan försäkringsbrev, försäkringsvillkor och betalningsinstruktioner enligt sina ordinarie rutiner. För specifika produktbenämningar i din försäkring hänvisas till det försäkringsbrev och de försäkringsvillkor som du får från försäkringsföretaget. Särskilda krav kan finnas för att din försäkring ska vara fullt gällande.
En köpt försäkring är giltig från det startdatum som anges i förmedlingsbekräftelsen, även om du inte hunnit få alla handlingar från försäkringsföretaget.
Rättigheter och ansvar
Information och rekommendationer lämnade av Zmarta ska endast betraktas som vägledande förslag. Det är upp till dig att värdera och kontrollera den information som vi lämnar om våra samarbetspartners erbjudanden och jämföra dessa med dina egna specifika behov.
Avtal som du tecknar med försäkringsföretag som vi samarbetar med är avtal mellan dig och försäkringsföretaget. Zmarta ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår på grund av att du väljer att ingå, eller avstår från att ingå, avtal med någon av våra samarbetspartners.
Zmarta kan aldrig lämna någon garanti eller utfästelse, eller i övrigt göra något åtagande för någon av våra samarbetspartners räkning.
Zmarta kan inte ställas till svars för om webbtjänsten ligger nere eller om någon information eller funktionalitet inte fungerat som förväntat.
Vi har alltid för avsikt att all information på webbplatsen ska vara korrekt och så uppdaterad som möjligt, dock kan vi inte garantera tillförlitligheten eller korrektheten i informationen som finns presenterad på webbplatsen. Om du vill meddela ett fel eller har några frågor var vänlig och kontakta: info@zmarta.se.
Det är inte tillåtet att kopiera, modifiera, distribuera eller publicera innehåll från Zmarta utan tillstånd. För personligt bruk är det dock tillåtet att ladda ner, kopiera och spara information från vår webbplats.
Zmartas tillstånd som försäkringsförmedlare
Zmarta har nödvändiga tillstånd, är registrerat som försäkringsförmedlare hos Bolagsverket och står under Finansinspektionens tillsyn. Registreringen hos Finansinspektionen omfattar alla försäkringsklasser och försäkringsgrupper inom liv- och skadeförsäkring. Alla Zmartas försäkringsrådgivare är anställda i företaget och uppfyller de formella kraven för att få vara försäkringsförmedlare. I Finansinspektionens företagsregister finns de rådgivare som är anställda hos oss upptagna. Om du vill kontrollera tillstånd och registrering för Zmarta och våra anställda försäkringsförmedlare kan detta göras hos Finansinspektionen respektive Bolagsverket. När det gäller marknadsföring står Zmarta under Konsumentverkets tillsyn. Myndigheternas kontaktuppgifter framgår längre ner i dessa villkor.
Kvalificerat ägarinnehav
Zmarta har inte ett kvalificerat ägarinnehav i något försäkringsföretag. Inget försäkringsföretag eller moderbolag till ett försäkringsföretag har ett kvalificerat ägarinnehav i Zmarta.
Ersättning
För att använda vår tjänst betalar du inte några avgifter till Zmarta. Om du efter att ha jämfört olika försäkringsalternativ väljer att teckna en försäkring via oss får vi som bolag ersättning från försäkringsföretaget du valt. Förmedlingsprovisionen som vi får baseras vanligtvis på den inbetalda försäkringspremien. Ersättningsform och storlek på provision varierar mellan försäkringsföretagen, vilken typ av försäkringsprodukt det är (till exempel produktens komplexitet, förväntad total premie osv.) och första årspremiens storlek. Utslaget över försäkringens förväntade livslängd är dock Zmartas ersättning i relation till den totala försäkringspremien relativt jämnt fördelad mellan de olika försäkringstyperna. Information om olika försäkringsalternativ som presenteras i vår tjänst är helt oberoende av vilken ersättning Zmarta får.
Zmarta som företag får i snitt cirka 20 procent av den första årspremien (motsvarande cirka 800 kr i total ersättning) och våra förmedlare erhåller i snitt cirka 5 procent i rörlig ersättning (motsvarande cirka 180 kr) för en tecknad och betald motor-, boende- verksamhets- och båtförsäkring. Vidare får Zmarta i snitt cirka 35 procent av första årspremien (motsvarande cirka 530 kr i total ersättning) och våra förmedlare erhåller i snitt cirka 15 procent (motsvarande cirka 230 kr) per tecknad och betald personförsäkring. För inkomstförsäkringar erhåller Zmarta i snitt cirka 77,5 procent av första årspremien (motsvarande cirka 3300 kr i total ersättning) och våra förmedlare erhåller i snitt cirka 25 procent (motsvarande cirka 1070 kr) per tecknad och betald inkomstförsäkring.
Om du avslutar försäkringen inom 14 dagar för motor-, boende- och båtförsäkring och 30 dagar för personförsäkring så erhåller vi i de flesta fall ingen provision för den förmedlade försäkringen. Exakt provisionssats och grad av återbetalningsskyldighet varierar mellan de försäkringsprodukter vi distribuerar beroende på försäkringsbolag och försäkringstyp. För en del försäkringsprodukter har vi inget återbetalningsansvar, oavsett när försäkringen avslutas, för en del försäkringsprodukter har vi fullt återbetalningsansvar under en period som överstiger 14 dagar (exempelvis gäller 30 dagar för personförsäkringar), och för en del försäkringsprodukter har vi återbetalningsansvar endast för delar av den erhållna provisionen baserat på första årspremien (vanligtvis den del av provisionen/premien som avser den återstående delen av försäkringsåret efter att försäkringen upphört att gälla).
Ersättningen Zmarta får från försäkringsföretag för försäkringsdistributionen utgörs vanligtvis av en engångsersättning, i form av en procentsats baserat på första årspremien. För viss försäkringsdistribution får Zmarta löpande ersättning, i form av en procentsats baserat på inbetalda premier, så länge försäkringen är betald och aktiv. Våra förmedlare erhåller alltid samma ersättning oavsett vilket försäkringsföretag du väljer. På detta sätt har förmedlaren aldrig en fördel att rekommendera ett försäkringsföretags produkter framför ett annat.
Ansvarsförsäkring
Zmarta har ansvarsförsäkring hos AIG Europe S.A. Filial i Sverige ("AIG"). Om du som kund drabbas av en skada eller ekonomisk förlust där du anser att Zmartas agerande har vållat denna skada har du möjlighet att rikta krav direkt till AIG, i det fall ersättning inte betalats av Zmarta. Ett sådant krav ska riktas till AIG inom tolv månader från det att kravet uppstått. Om du inte är nöjd med AIGs beslut om ersättning förlorar du din rätt till ersättning om du inte väcker talan mot bolaget inom sex månader från det att du fick kännedom om att anspråket kunde göras gällande och i varje fall inom tio år från det att anspråket tidigast hade kunnat göras gällande.
Den högsta ersättning som kan betalas ut för en enskild ansvarsskada är 1 564 610 euro. Den högsta ersättning som kan betalas ut för ansvarsskador under ett försäkringsår uppgår till som mest 4 693 840 euro.
Kontaktuppgifter till AIG finns nedan under avsnittet Kontaktuppgifter till myndigheter och liknande.
Personuppgiftsbehandling
Du hittar information om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår dataskyddspolicy.
Kontaktuppgifter till myndigheter och liknande
Finansinspektionen<br/>
Box 7821<br/>
103 97 Stockholm<br/>
Telefon: 08-787 80 00<br/>
E-post: finansinspektionen@fi.se<br/>
Hemsida: www.fi.se
Bolagsverket<br/>
851 81 Sundsvall<br/>
Telefon: 060 184 000<br/>
E-post: bolagsverket@bolagsverket.se<br/>
Hemsida: www.bolagsverket.se
Konsumentverket<br/>
Box 48<br/>
651 02 Karlstad<br/>
Telefon: 0771–42 33 00<br/>
E-post: konsumentverket@konsumentverket.se<br/>
Hemsida: www.konsumentverket.se
Allmänna reklamationsnämnden<br/>
Box 174<br/>
101 23 Stockholm<br/>
Telefon: 08-508 860 00<br/>
E-post: arn@arn.se<br/>
Hemsida: www.arn.se
Hallå Konsument<br/>
Telefon: 0771-525 525<br/>
Hemsida: www.hallakonsument.se
Konsumenternas vägledning om bank & försäkring<br/>
Box 24 215<br/>
104 51 Stockholm<br/>
Telefon: 0200-22 58 00<br/>
Hemsida: www.konsumenternas.se
AIG Europe S.A. Filial i Sverige<br/>
Org. nr 516411-4117<br/>
Box 3506<br/>
103 69 Stockholm<br/>
Telefon: 08-506 920 00<br/>
E-post: info.sweden@aig.com<br/>
Hemsida: www.aig.se
Zmartas kontaktuppgifter
Zmarta Försäkring AB<br/>
Box 1068<br/>
262 21 Ängelholm<br/>
Telefon: 08-51 000 000<br/>
E-post: forsakring@zmarta.se
Klagomål
Dina synpunkter är viktiga för oss och vi vill veta om du är missnöjd med våra tjänster. Om du har klagomål ska du i första hand vända sig till den förmedlare som du har haft kontakt med. Om du fortfarande inte är nöjd och vill att vår klagomålsansvarig prövar ditt klagomål kan du skicka in ett skriftligt klagomål till klagomal@zmarta.se eller via post. Klagomålsansvarig är Therese Axelryd.
Vi behandlar alla klagomål på ett omsorgsfullt sätt och återkommer inom två veckor med besked om hur ärendet kommer att bemötas. Om du inte är nöjd efter att Zmarta prövat ditt klagomål kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden. Du som är konsument kan även få hjälp av Konsumentverkets oberoende vägledning "Hallå Konsument" eller Konsumenternas Försäkringsbyrå. Du kan även få tvisten prövad av svensk allmän domstol.