Användarvillkor och förmedlingsinformation Insplanet
Allmänt
När du jämför och/eller köper en försäkring via insplanet.se, zmarta.se, via telefon eller på annat sätt, gör du detta i förhållande till Insplanet Försäkringsförmedling AB, org.nr. 556699-1179 (nedan kallat "Zmarta/Insplanet" eller "vi").
Zmarta/Insplanet är en försäkringsförmedlare som sedan november 2018 är en del av Zmarta Group. Zmarta Group erbjuder jämförelse- och förmedlingstjänster inom försäkring, el och lån. Zmarta är ett registrerat varumärke som används av de olika bolagen inom Zmarta Group. Vilka andra företag och varumärken som ingår i gruppen kan du se här.
Zmarta/Insplanet innehar nödvändiga tillstånd, är registrerade som försäkringsförmedlare hos Bolagsverket och står under Finansinspektionens tillsyn. Registreringen hos Finansinspektionen avser samtliga försäkringsklasser och försäkringsgrupper inom liv- och skadeförsäkring. I Finansinspektionens företagsregister är de rådgivare som är anställda av hos oss upptagna. Om du vill kontrollera tillstånd och registrering för Zmarta/Insplanet och våra anställda försäkringsförmedlare kan detta göras hos Finansinspektionen respektive Bolagsverket. Gällande Zmarta/Insplanets marknadsföring står vi under Konsumentverkets tillsyn. Myndigheternas kontaktuppgifter framgår längre ner på sidan.
Det är viktigt att du tar del av denna information innan du går vidare med din ansökan. I och med att du använder dig av vår förmedlingstjänst accepterar och godkänner du dessa Användarvillkor (nedan kallade "villkor"). Genom att godkänna villkoren ger du Zmarta/Insplanet uppdraget att efterfråga försäkringserbjudanden hos våra samarbetspartners (anslutna försäkringsföretag) för din räkning vid ansökningstillfället. Du godkänner därmed även att Zmarta/Insplanet vidarebefordrar lämnade uppgifter till anslutna försäkringsföretag. Vid en ansökan om en försäkring på zmarta.se eller insplanet.se gäller dessa villkor.
Om förmedlingstjänsten
Alla försäkringar som distribueras av oss omfattas av Lagen om försäkringsdistribution.
Genom att nyttja vår tjänst bekräftar du att du önskar rådgivning av Zmarta/Insplanet och att bli kontaktad utav oss via telefon och/eller mail. Rådgivningen är alltid kostnadsfri, utan tvång och syftar till att hjälpa dig göra ett bra val av försäkring. I vissa fall kan vi även ta kontakt med dig för att komplettera med uppgifter vilka underlättar detta val.
Skulle vi mot förmodan inte hitta rätt försäkring till dig första gången du nyttjar vår tjänst kommer vi inom ramen för vår förmedlingstjänst att genomföra en eller flera nya sökningar på samma typ av försäkring hos våra samarbetspartners inom 12 månader. Resultatet meddelas dig via telefon och/eller mail. Förhoppningsvis kan vi hjälpa dig denna gång istället. Skulle du av någon anledning inte vilja att vi gör denna andra sökning kan du bara meddela oss detta genom att skicka ett mail till info@insplanet.com.
Samarbetsbolag
Insplanet distribuerar försäkringar från ett flertal utvalda försäkringsföretag/försäkringsvarumärken och företräder dessa försäkringsföretag i kontakten med dig som konsument:
- Accept Försäkringsaktiebolag (516401-6577)
- Dina försäkringar AB (516401-8029)
- evoli AB (559180-0445) genom Eir Försäkring AB (559166-0617)
- Försäkringsaktiebolaget Alandia (502049-4224)
- Gjensidige Forsikring ASA Norge, Svensk filial (516407- 0384)
- Hedvig AB (559093-0334) genom HDI Global Specialty SE, Sverige Filial (516402-6345)
- ICA Försäkring AB (556966-2975)
- Idun Liv Försäkring AB (556740-1590)
- Insurify AB (556750-4328) via Hübener Versicherung AG
- JobbGarant genom Svenska Försäkringskoncept AB (556866-0251) Försäkringsgivare är AmTrust International Underwriters Ltd representeras i Sverige av AmTrust Nordic AB
- Lin Försäkring genom Eir Försäkring AB (559166-0617)
- Länsförsäkringar Stockholm (502002-6265)
- Moderna Försäkringar filial till Tryg Forsikring A/S Danmark (516403-8662)
- Movestic Livförsäkring AB (516401-6718)
- Redo genom Gjensidige Forsikring ASA Norge, Svensk filial (516407- 0384)
- Safetown Försäkring genom WaterCircles Forsakring ASA Norge, Svensk Filial (516411- 2053)
- Svedea AB (556786-1678) genom HDI Global Specialty SE, Sverige Filial (HRB 211924 i Tyskland)
- Villaägarnas Riksförbund (802003-7118) genom Gjensidige Forsikring ASA Norge, Svensk filial (516407-0384) som försäkringsgivare
- WaterCircles genom WaterCircles Forsikring ASA Norge, Svensk Filial (org.nr. 516411-2053)
Samtliga försäkringsföretag och försäkringsförmedlare har Finansinspektionens tillstånd för sin verksamhet. Offerter från försäkringsföretagen är giltiga i 30 dagar.
Rådgivning
Inom ramen för vår tjänst tillhandahåller vi kostnadsfri rådgivning om de försäkringsprodukter som vi förmedlar. Rådgivning sker ej på grundval av en s.k. opartisk och personlig analys. Om något särskilt försäkringsmoment eller skydd är särskilt viktigt för dig måste du informera oss om detta samt kontrollera att detta verkligen omfattas av den försäkring du väljer. Alla försäkringsförmedlare är anställda i Zmarta/Insplanet och uppfyller de formella kraven för att få vara försäkringsförmedlare.
Ångerrätt
Enligt Lagen om distansavtal har du ångerrätt på ditt köp i 14 dagar för alla köp som sker uteslutande på distans och i egenskap av privatperson. Ångerrätten börjar löpa den dag då avtalet ingås men tidigast den dag då information och avtalsvillkor enligt Lagen om distansavtal kommit dig till handa. Vid avtal om livförsäkring gäller 30 dagars ångerrätt och ångerrätten börjar löpa den dag då du får kännedom om att försäkringsavtalet kommit till stånd. Ångerrätten omfattar ej avtal som ingås av juridisk person, till exempel försäkring av företagsägda fordon. Om du använder dig av ångerrätten har försäkringsföretaget rätt att ta betalt för tiden som skyddet var gällande. För att utnyttja ångerrätten kontaktar du Insplanet via telefon 08-51 00 00 60 eller på e-post till info@insplanet.com.
Kostnadsfria tjänster
Vår jämförelsetjänst, rådgivning och förmedlingsverksamhet är för dig som konsument kostnadsfria. Om du efter att ha jämfört olika försäkringsalternativ väljer att teckna en försäkring via oss får vi som bolag ersättning från det försäkringsföretaget du valt. Det tillkommer därför ingen ytterligare kostnad för att jämföra eller köpa en försäkring via oss och försäkringen har samma pris oavsett om du köper försäkringen via Insplanet eller direkt hos försäkringsföretaget.
Efter att du köpt en försäkring
Zmarta/Insplanet skickar alltid en bekräftelse på ditt försäkringsköp när du köper en försäkring via oss. Uppgifterna i vår bekräftelsen visar de avtalsgrundande uppgifterna för försäkringsavtalet ("Försäkringsgrundande uppgifter"). Om någon av uppgifterna inte stämmer ska du kontakta oss snarast. Om du lämnat oriktiga uppgifter kan ett ingånget försäkringsavtal bli ogiltigt, eller så kan ersättningen från försäkringsföretaget sättas ned vid en skada. För specifika produktbenämningar i din försäkring hänvisas till det försäkringsbrev och de försäkringsvillkor som du får från det försäkringsföretag du köper försäkring i. Särskilda krav kan finnas för att din försäkring ska vara fullt gällande. En köpt försäkring är giltig från det startdatum som anges i förmedlingsbekräftelsen, även om du inte hunnit få alla handlingar från det aktuella försäkringsföretaget.
Uppsägning av försäkringsavtal
Zmarta/Insplanet kan ej säga upp aktiva försäkringsavtal. Om du vill byta försäkring och köper en ny försäkring via Zmarta/Insplanet, måste du själv säga upp ditt gamla försäkringsavtal. En försäkring gäller under den tid som står på försäkringsbrevet från försäkringsföretaget, vanligtvis löper försäkringen ett år. Vid försäkringstidens utgång förnyas försäkringen automatiskt för ytterligare ett år, om inte annat framgår av avtalet eller omständigheterna. Vad som exakt gäller kring uppsägning av försäkringsavtal och följder vid försenad betalning framgår i respektive försäkringsprodukts villkor.
Rättigheter och ansvar
Information och rekommendationer lämnade av Zmarta/Insplanet ska endast betraktas som vägledande förslag. Det är upp till dig att värdera och kontrollera den information som vi lämnar om våra samarbetspartners erbjudanden och väga mot dina egna specifika behov.
Avtal som du tecknar med försäkringsförtetag som vi samarbetar med är avtal mellan dig och försäkringsföretaget. Zmarta/Insplanet ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår på grund av att du väljer att ingå, eller avstår från att ingå, avtal med någon av våra samarbetspartners.
Zmarta/Insplanet kan aldrig lämna någon garanti eller utfästelse, eller i övrigt göra något åtagande för någon av våra samarbetspartners räkning.
Zmarta/Insplanet kan inte ställas till svars för om webbtjänsten ligger nere eller om någon information eller funktionalitet inte fungerat som förväntat. Zmarta/Insplanet kan inte heller hållas ansvarig för eventuella problem eller skador som listade återförsäljare eller leverantörer kan tänkas skapa.
Vi har alltid för avsikt att all information på webbplatsen skall vara korrekt och så uppdaterad som möjligt, dock kan vi inte garantera tillförlitligheten eller korrektheten på informationen som finns presenterad på webbplatsen. Allt agerande som du som användare företar dig utifrån information presenterad på denna webbplats är på ditt eget ansvar. Om du vill meddela ett fel eller har några frågor var vänlig och kontakta: info@insplanet.com
Det är inte tillåtet att kopiera, modifiera, distribuera eller publicera innehåll från Zmarta/Insplanet utan tillstånd. För eget personligt bruk är det dock tillåtet att ladda ner, kopiera och spara information från vår webbplats.
Kvalificerat ägarinnehav
Insplanet har inte ett kvalificerat ägarinnehav i något försäkringsföretag. Inget försäkringsföretag eller moderbolag till ett försäkringsföretag har ett kvalificerat ägarinnehav i Insplanet.
Ersättning
För att använda vår tjänst betalar du inte några avgifter till oss. Om du efter att ha jämfört olika försäkringsalternativ väljer att teckna en försäkring via oss får vi som bolag ersättning från det försäkringsföretaget du valt. Förmedlingsprovisionen som vi erhåller baserar sig vanligtvis på den inbetalda försäkringspremien. Ersättningsform och storlek på provision varierar mellan försäkringsföretagen, vilken typ av försäkringsprodukt det är (ex, produktens grad av komplexitet, förväntad total premie osv.) och första årspremiens storlek. Utslaget över försäkringens förväntade livslängd är dock Zmarta/Insplanets ersättning i relation till den totala försäkringspremien relativt jämt fördelad mellan de olika försäkringstyperna. Den information om försäkringsalternativ som presenteras i vår tjänst är helt oberoende av vilken ersättning vi erhåller vid förmedling.
Zmarta/Insplanet som företag erhåller i snitt cirka 20 procent av första årspremien (motsvarande cirka 800 kr i total ersättning) och våra förmedlare erhåller i snitt cirka 5 procent i rörlig ersättning (motsvarande cirka 180 kr) för en tecknad och betald motor-, boende- verksamhets- och båtförsäkring. Vidare erhåller Zmarta/Insplanet i snitt cirka 35 procent av första årspremien (motsvarande cirka 530 kr i total ersättning) och våra förmedlare erhåller i snitt cirka 15 procent (motsvarande cirka 230 kr) per tecknad och betald personförsäkring. För inkomstförsäkringar erhåller Insplanet i snitt cirka 77,5 procent av första årspremien (motsvarande cirka 3300 kr i total ersättning) och våra förmedlare erhåller i snitt cirka 25 procent (motsvarande cirka 1070 kr) per tecknad och betald inkomstförsäkring.
Ersättningen Zmarta/Insplanet erhåller från samarbetande försäkringsföretag för försäkringsdistributionen utgörs vanligtvis av en engångsersättning, i form av en procentsats baserat på första årspremien. Om du avslutar försäkringen inom 14 dagar för motor-, boende- och båtförsäkring och 30 dagar för personförsäkring så erhåller vi i de flesta fall ingen provision för den förmedlade försäkringen. Exakt provisionssats och grad av återbetalningsskyldighet varierar dock mellan de försäkringsprodukter vi distribuerar beroende på försäkringsbolag och försäkringstyp. För en del försäkringsprodukter har vi inget återbetalningsansvar, oavsett när försäkringen avslutas, för en del försäkringsprodukter har vi fullt återbetalningsansvar under en period som överstiger 14 dagar (exempelvis gäller 30 dagar för personförsäkringar), och för en del försäkringsprodukter har vi återbetalningsansvar endast för delar av den erhållna provisionen baserat på första årspremien (vanligtvis den del av provisionen/premien som avser den återstående delen av försäkringsåret efter att försäkringen upphört att gälla). För viss försäkringsdistribution erhåller Zmarta/Insplanet löpande ersättning från samarbetande försäkringsföretag, i form av en procentsats baserat inbetalda premier, så länge försäkringen är betald och aktiv. Våra förmedlare erhåller alltid samma ersättning oavsett vilket försäkringsföretag du väljer. På detta sätt har förmedlaren aldrig en fördel att rekommendera ett försäkringsföretags produkter framför ett annat.
Ansvarsförsäkring
Zmarta/Insplanet har den, för försäkringsförmedlare, obligatoriska ansvarsförsäkringen hos Europe S.A. Filial i Sverige ("AIG"). Försäkringen har nummer 000111A019. Kontaktuppgifter till AIG finns längre ner på sidan. Krav om skadestånd riktade mot Zmarta/Insplanet avseende försäkringsförmedlingen kan anmälas direkt till AIG, i det fall ersättning inte betalats av Zmarta/Insplanet. Ett sådant krav ska riktas till AIG inom tolv månader från det att kravet uppstått. Den som inte är nöjd med försäkringsbolagets beslut om ersättning förlorar sin rätt om hen inte väcker talan mot bolaget inom sex månader från det hen fick kännedom om att anspråket kunde göras gällande och i varje fall inom tio år från det att anspråket tidigast hade kunnat göras gällande. Den högsta ersättning som kan betalas ut för en enskild ansvarsskada är 1 300 380 euro. Den högsta ersättning som kan betalas ut för ansvarsskador under ett försäkringsår uppgår till som mest 5 201 500 euro.
Kontaktuppgifter till AIG hittar du under avsnittet Adressuppgifter nedan.
Personuppgiftsbehandling och Dataskyddspolicy
Vi tar varsamt hand om dina personuppgifter så att du och dina uppgifter ska vara trygga hos oss. Du hittar mer information om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår dataskyddspolicy nedan.
Genom att nyttja våra tjänster, t.ex. genom att besöka vår webbplats eller genom att ansöka om ett en försäkring, bekräftar du att du tagit del av och förstått innehållet i dataskyddspolicyn.
Adressuppgifter
Finansinspektionen
Box 7821
103 97 Stockholm
Telefon: 08-787 80 00
E-mail: fnansinspektionen@fi.se
Hemsida: www.fi.se
Bolagsverket
851 81 Sundsvall
Telefon: 060 184 000
E-mail: bolagsverket@bolagsverket.se
Hemsida: www.bolagsverket.se
Konsumentverket
Box 48
651 02 Karlstad
Telefon: 0771–42 33 00
E-mail: konsumentverket@konsumentverket.se
Hemsida: www.konsumentverket.se
Allmänna reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
Telefon: 08-508 860 00
E-mail: arn@arn.se
Hemsida: www.arn.se
Hallå Konsument
Telefon: 0771-525 525
Hemsida: www.hallakonsument.se
Konsumenternas vägledning om bank & försäkring
Box 24 215
104 51 Stockholm
Telefon: 0200-22 58 00
Hemsida: www.konsumenternas.se
AIG Europe S.A. Filial i Sverige, Org.nr; 516411-411
Box 3506
103 69 Stockholm
Telefon: 08-506 920 00
E-mail – skador: flclaimssweden@aig.com
E-mail – övriga ärenden: info.sweden@aig.com
Hemsida: www.aig.se
Kontaktuppgifter
Insplanet Försäkringsförmedling AB
Box 26 000
100 41 Stockholm
Telefon: 08-51 000 000
E-mail: info@insplanet.com
Zmarta
Box 1068
262 21 Ängelholm
Telefon: 0771-47 48 49
E-mail: info@zmarta.se
Klagomål
Om vi har missförstått varandra eller inte kan komma överens ska du i första hand vända sig till den förmedlare som du har haft kontakt med. Om du fortfarande inte är nöjd med förmedlarens sätt att utföra sina tjänster kan du skicka in ett skriftligt klagomål via e-mail till klagomal@insplanet.com eller via post till Zmartas Klagomålsansvarige med adress Box 1068, 262 21 Ängelholm. Klagomålsansvarig är Alexander Ulriksson.
Vi behandlar alla inkomna klagomål snabbt, effektivt och på ett omsorgsfullt sätt. I det fall vi inte kan tillmötesgå ditt anspråk kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden för prövning av ditt ärende. Du som är privatkund kan även få hjälp av Konsumentverkets oberoende vägledning "Hallå Konsument" eller "Konsumenternas vägledning om bank och försäkring" samt av din kommuns konsumentrådgivning.
Du har dessutom möjlighet att låta svensk allmän domstol pröva tvisten.
Dataskyddspolicy - Försäkringsförmedling
Denna information redogör för den behandling av personuppgifter som är specifik för försäkringsförmedlingstjänsten (inom varumärkena Insplanet, MyLoan, Zmarta och Freedom Finance). Informationen i denna del ska läsas tillsammans med den allmänna delen för en komplett bild av Zmartas behandling av personuppgifter för försäkringsförmedlingstjänsten. Personuppgiftsansvarig för försäkringsförmedlingen är Insplanet Försäkringsförmedling AB vad avser varumärkena Insplanet, MyLoan och Zmarta, och Zmarta AB vad avser varumärket Freedom Finance (och Zmarta vad avseer EPI-försäkring). Personuppgiftsansvarig för försäkringsförmedlingen i Finland är Freedom Rahoitus Oy och för förmedlingen i Norge är Zmarta AS personuppgiftsansvarig. Mer detaljerad information om vilka kategorier av personuppgifter vi samlar in specifikt för försäkringsförmedlingstjänsten och vilka behandlingar vi utför, till vilket ändamål och baserat på vilken laglig grund:
Person- och kontaktuppgifter
(exempelvis namn, personnummer, adress, telefonnummer och e-postadress)
Ändamål med behandlingen: vi behöver informationen för att kunna tillhandahålla våra tjänster till dig. Vi behöver även informationen för att kommunicera med dig och presentera erbjudanden, för direktmarknadsföring, för utveckling av och säkerställande av funktionaliteten hos våra tjänster, för informationssäkerhet, kundservice och för att förhindra missbruk av våra tjänster samt för att fullgöra rättsliga förpliktelser.
Laglig grund för behandlingen: fullgörande av vårt avtal med dig samt uppfylla rättslig förpliktelse och/eller berättigat intresse.
Automatiserat beslutsfattande och profilering: Dina uppgifter som du lämnar i din ansökan matchas automatiskt med de krav som respektive försäkringsgivare ställer enligt sina interna regelverk och villkor.
Delning av information: informationen i din ansökan skickas till och delas med anslutna försäkringsgivare för att vi ska kunna tillhandahålla förmedlingstjänsten. Informationen skickas och delas med externa leverantör för uppdatering och/eller inhämtning av namn- och adressuppgifter. Om du loggar in på Mina sidor/Mitt konto med BankID delas dina personuppgifter med BankID för att säkerställa din identitet. Information kan även överföras till tredje part för att inhämta detaljer rörande de objekt du äger. Dina kontaktuppgifter kan även komma att delas med våra leverantörer för exempelvis tjänster inom tryckeri, kuvertering eller leverantör för hämtning och analys av statistisk information. I marknadsföringssyfte kan informationen delas med andra bolag inom Zmarta Group.
Objektinformation
(t.ex. underlag för försäkring, bilens registreringsnummer, körsträckeklass, din lägenhets adress eller fastighetsbeteckningen på ditt hus m.m.)
Ändamål med behandlingen: efterfrågade uppgifter är nödvändiga för att vi ska kunna jämföra försäkringar och skicka en ansökan till anslutna försäkringsgivare samt för att presentera erbjudanden. Informationen används även av oss för att upprätta statistik och för analysändamål.
Laglig grund för behandlingen: fullgörande av vårt avtal med dig och/eller berättigat intresse.
Automatiserat beslutsfattande och profilering: dina uppgifter som du lämnar i din ansökan matchas automatiskt med de krav som respektive försäkringsgivare ställer enligt sina interna regelverk och villkor såsom bilmodell, körsträcka, ålder m.m.
Delning av information: informationen i din ansökan skickas och delas med anslutna försäkringsgivare för att vi ska kunna tillhandahålla förmedlingstjänsten. Om du använder vår förmedlingstjänst för bilförsäkring kommer aktuell bils registreringsnummer att delas med leverantör av bilregistreringsupplysningar i syfte att kontrollera försäkringsbolag samt huvudförfallodag på din befintliga försäkring. Objektinformation kan även överföras till tredje part, såsom Bilregistret, Biluppgifter.se och Carfax för att inhämta detaljer rörande de objekt du äger. I marknadsföringssyfte kan informationen delas med andra bolag inom Zmarta Group.
Hälsouppgifter, uppgifter om barn och PEP (Politically Exposed Person)
(t.ex. hälsodeklaration för dig och eller ditt barn, information om du eller en nära anhörig är en politiskt utsatt person m.m.)
Ändamål med behandlingen: information om din hälsa eller hälsouppgifter gällande dina barn uppges av dig själv. Efterfrågade uppgifter är nödvändiga för att vi ska kunna jämföra sjuk-, barn- eller olycksfallsförsäkringar och skicka en ansökan till anslutna försäkringsgivare samt för att presentera erbjudanden. Information om du, eller en nära anhörig, är en politiskt utsatt person är ett legalt krav enligt penningtvättlagstiftningen för att få ansöka om finansiella produkter, såsom liv- och inkomstförsäkring.
Laglig grund för behandlingen: fullgörande av vårt avtal med dig samt uppfylla rättslig förpliktelse. Hälsouppgifter uppges av dig och behandlas efter ditt uttryckliga samtycke.
Automatiserat beslutsfattande och profilering: dina uppgifter som du lämnar i din ansökan matchas automatiskt med de krav som respektive försäkringsgivare ställer enligt sina interna regelverk och villkor.
Delning av information: informationen i din ansökan skickas och delas med anslutna försäkringsgivare för att vi ska kunna tillhandahålla förmedlingstjänsten. Kontroll för PEP görs via externa register och sanktionslistor hos tredje part.
Dataskyddspolicy – Allmän del för alla bolag inom Zmarta Group
Vi vet hur viktigt det är med integritet för våra kunder och webbplatsbesökare. Målet med vår dataskyddspolicy är att vi på ett tydligt och transparent sätt ska beskriva för dig hur vi samlar in, använder, visar, överför och lagrar data och information om dig – allt för att du ska känna dig trygg med att dina personuppgifter är i säkert förvar och behandlas på ett korrekt sätt. Vi utför all behandling av personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning.
Behandling av personuppgifter
Bolagen inom Zmarta Group, "Zmarta", behandlar dina personuppgifter för att vi ska kunna tillhandahålla, och för att du ska kunna använda, våra tjänster. Hur personuppgifterna behandlas beror på vilken av våra tjänster du har valt att använda.
Vill du läsa Användarvillkoren för våra förmedlingstjänster hittar du dem här. Vill du läsa om Förmånsavtalet hittar du det här.
Genom att nyttja förmedlingstjänsterna, t.ex. genom att besöka vår webbplats eller genom att ansöka om ett lån eller en försäkring, bekräftar du att du tagit del av och förstått innehållet i Zmartas dataskyddspolicy. Jämför du el eller försäkring genom Elskling respektive Insplanet via Zmarta.se bekräftar du även att du tagit del av relevant bolags dataskyddspolicy genom att använda tjänsten.
Zmarta lagrar information om hur du använder våra tjänster, exempelvis vilken ansökningskanal du använde, när ansökan gjordes, vid vilka tidpunkter vi har varit i kontakt med dig och vad kontakten gällde.
För det fall du ansöker om ett lån, en försäkring eller jämför och byter elavtal via oss kommer vi att lämna ut dina personuppgifter till de långivare, försäkringsbolag och elbolag som är anslutna till vår tjänst och som är relevanta för din ansökan. Respektive långivare, försäkringsbolag och elbolag är personuppgiftsansvarig för den behandling av personuppgifter som denne utför med anledning av din ansökan. Du uppmanas således att noggrant ta del av långivarnas, försäkringsbolagens och/eller information om deras behandling av personuppgifter. Här hittar du information om hur våra samarbetspartners kommer att behandla dina personuppgifter.
I de fall vi hänvisar (länkar) till en webbplats som tillhör tredje part är sådan hänvisning enbart avsedd som en tjänst för användaren och vi frånsäger oss allt ansvar för sådan tredje parts webbplats och sådan tredje parts eventuella personuppgiftsbehandling.
Personuppgiftsansvarig
Personuppgiftsansvariga inom Zmarta i Sverige är:
- Zmarta AB (556647-0737),
- Insplanet Försäkringsförmedling AB (556699-1179) och
- Elskling AB (556722-5452).
Personuppgiftsansvarig inom Zmarta i Finland är
- Freedom Rahoitus Oy (Y-tunnus 2207313-9).
Personuppgiftsansvarig inom Zmarta i Norge är:
- Zmarta AS (985220 239).
I denna dataskyddspolicy förklarar vi hur dina personuppgifter behandlas både för varje tjänst och inom ramen för Zmartas gemensamma kunddatabas. Zmarta AB (556647-0737) administrerar och förvaltar en koncerngemensam databas inom Zmarta Group, och utför den behandlingen på uppdrag av det Zmartabolag som är personuppgiftsansvarigt där du är kund eller vars tjänster du använder. Samtliga bolag som deltar i samarbetet är majoritetsägda bolag inom Zmarta Group ("vi", "Zmarta", "Zmarta Group").
Bolagen inom Zmarta delar i stora delar administrativa system samt bedriver kundsupport, marknadsföringsarbete och kvalitetssäkrad analys av data. Personuppgifter samlas in till databasen genom att de personuppgifter som respektive Zmartabolag behandlar överförs till databasen och behandlas i enlighet med detta dokument. Det är Zmarta AB som ansvarar för hanteringen av det tekniska system, och tillhörande säkerhetsåtgärder, som databasen bygger på.
Personuppgiftsbehandling
Vi samlar in uppgifter från dig som kund för att bland annat kunna erbjuda våra tjänster och fullgöra våra åtaganden i förhållande till dig. Vi kan komma att samla in olika uppgifter, beroende på vilken tjänst du använder.
För behandling av personuppgifter måste det finnas stöd i lagstiftning, en s.k. laglig grund.
Laglig Grund
För att vår behandling av dina personuppgifter ska vara laglig krävs det att den är nödvändig (i) för att fullgöra vårt avtal med dig, eller (ii) för att fullgöra en för Zmarta rättslig förpliktelse. Behandling av personuppgifter kan också ske med stöd av (iii) en intresseavvägning/berättigat intresse eller (iv) efter att du lämnat ditt samtycke för att få utföra en viss behandling.
I de fall behandlingen är nödvändig för ändamål som rör Zmarta eller tredje parts berättigade intressen, kan Zmarta behandla dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning. Sådana intressen innefattar Zmartas kommersiella intresse av att bibehålla en god kundrelation med dig, att tillhandahålla dig information som är av relevans för din användning av våra tjänster, förbättra och vidareutveckla våra tjänster samt för att marknadsföra Zmarta eller övriga tjänster och/eller bolag och varumärken inom Zmarta.
Vilka personuppgifter samlas in?
Nedan följer en mer detaljerad information om vilka kategorier av personuppgifter vi samlar och vilka behandlingar vi utför, för vilket ändamål och baserat på vilken laglig grund:
Person- och kontaktuppgifter
Vissa uppgifter lämnar du själv till oss i samband med att du använder någon av våra tjänster, såsom person- och kontaktinformation, exempelvis namn, adress, telefonnummer och e-postadress. Vissa uppgifter samlar vi in om dig i samband med och/eller efter att du skickat in din ansökan till oss, t.ex. uppdatering av dina personuppgifter eller komplettering av uppgifter via externa register såsom exempelvis UC, Bisnode och SPAR eller andra liknande samarbetspartners.
I somliga fall utbyts t.ex. ditt kundnummer mellan oss och våra bolag och samarbetspartners för att underlätta hanteringen av dina försäkringar eller andra kundärenden.
(exempelvis namn, personnummer, adress, telefonnummer och e-postadress)
Ändamål: vi behöver informationen för att kunna tillhandahålla våra tjänster till dig. Vi behöver även informationen för att kommunicera med dig och presentera erbjudanden, för direktmarknadsföring, för utveckling av och säkerställande av funktionaliteten hos våra tjänster, för informationssäkerhet, för kundservice och för att förhindra missbruk av våra tjänster samt för att fullgöra rättsliga förpliktelser. Informationen används även av oss för att upprätta statistik, för segmentering och för analysändamål.
Laglig grund: fullgörande av vårt avtal med dig samt uppfylla rättslig förpliktelse och/eller berättigat intresse.
Bolagsinformation
För det fall du agerar på uppdrag av ett företag inhämtar vi även bolagsinformation såsom organisationsnummer, bolagets namn, adress, postnummer och adress. Vi lagrar även information om din position/funktion i bolaget samt uppgifter om bolagets ägare/verklig huvudman samt ägarandel. Uppgifterna uppges av dig och/eller inhämtas av tredje part.
(exempelvis organisationsnummer, bolagets namn, adress, postnummer och adress, din position i företaget samt ägarförhållanden)
Ändamål: vi behöver informationen för att kunna tillhandahålla våra tjänster till dig och det bolag du representerar. Vi behöver även informationen för att kommunicera med dig och presentera erbjudanden, för direktmarknadsföring, för utveckling av och säkerställande av funktionaliteten hos våra tjänster, för informationssäkerhet, för kundservice och för att förhindra missbruk av våra tjänster samt för att fullgöra rättsliga förpliktelser.
Laglig grund: fullgörande av vårt avtal med dig och de bolag du representerar samt uppfylla rättslig förpliktelse och/eller berättigat intresse.
IP-adress, vissa cookies och tekniska data
Vi lagrar även information om hur du använder våra tjänster, t.ex. vilken ansökningskanal du använde, när ansökan gjordes, vid vilka tidpunkter vi har varit i kontakt med dig och vad kontakten gällde.
När ansökan görs via digitala kanaler använder vi cookies och andra digitala verktyg för sökoptimering, spårning och uppföljning samt IP-nummer och/eller information om den enhet du använt vid nyttjandet av våra tjänster online. Läs mer om detta i vår cookiepolicy.
(t.ex. hur du navigerar i tjänsten, vilka sidor du besökt, hårdvarutyp, operativsystem och webbläsarversion)
Ändamål: Vi använder IP-adressen som identifikation och för igenkännande av dina inställningar för att kunna erbjuda en bättre användarupplevelse. Även av administrativa skäl samlar vi in IP-adressen, bl.a. för att kunna se vilken kanal du använt för att komma till vår hemsida. Dessutom sparar vi IP-adressen för att kunna förhindra bedrägerier. Tekniska data om den enhet du som kund använder hämtar vi in för att minska risken för missbruk av våra tjänster och dina uppgifter samt för att för att göra tekniska förbättringar och felsöka. Mer information om vår användning av cookies finner du i vår cookiepolicy.
Laglig grund: Vi använder oss av intresseavvägning för samtliga syften gällande IP-adresser och tekniska data samt ditt samtycke i förhållande till cookies på sätt som anges i vår cookiepolicy.
Delning av information: av administrativa skäl kan IP-adressen komma att delas med våra marknadsföringspartners, exempelvis för att se hur och var du gjorde din ansökan, i samband med legala åtgärder, misstanke om brott (t.ex. bedrägeri eller penningtvättbrott) eller potentiella hot mot Zmarta eller andras rättigheter, samt kan IP-adressen lämnas ut till anslutna lån- och försäkringsgivare samt till polisen och andra myndigheter. I tjänsten kan du ibland erbjudas att dela information från tjänsten på sociala medier, som t.ex. Facebook eller Twitter, via en implementerad social plug-in (som t.ex. en gillaknapp). Vi har inte fullt inflytande över den information som sociala medier samlar in med hjälp av dessa plug-ins om du väljer att använda dem. Vi uppmanar dig därför att hålla dig informerad om syftet med, och omfattningen av, insamlingen av uppgifter som sker genom sociala plug-ins.
Kreditupplysning samt information om betalningsanmärkning och ev. skuldsaldo hos Kronofogden
Vi kan även komma att inhämta information om din kreditvärdighet och/eller inkomst samt beviljat lånebelopp. I samband med att du ansöker om ett lån beställer vi en kreditupplysning på dig. Vi inhämtar även ansökningsinformation, t.ex. information om din inkomst och bankkonto.
Ändamål: I samband med att du ansöker om en låneförmedling hos oss inhämtar vi en kreditupplysning om dig från UC AB eller annan kreditupplysningsgivare. Information om betalningsanmärkningar och eventuellt skuldsaldo hos Kronofogden, som ingår i kreditupplysningen, behandlas för att vi ska kunna skicka din ansökan till relevant långivare. Om du inte tillhandahåller denna information kan vi tyvärr inte tillhandahålla förmedlingstjänster till dig.
Laglig grund: fullgörande av vårt avtal med dig.
Ansökningsinformation
Ansökningsinformations kan bestå av olika uppgifter som behövs för att kunna förmedla den specifika tjänst du begärt.
Vid ansökan om produkter såsom sjuk – och olycksfallsförsäkring inhämtas uppgifter från dig rörande eventuell hälsodeklaration. Denna information kan även användas vid skadereglering för vissa försäkringsprodukter som administreras av Zmarta.
Personnummer samt eventuella hälsouppgifter gällande dina barn kan komma att inhämtas från dig i samband med att du ansöker om produkter såsom barn- eller olycksfallsförsäkring.
Vidare kan objektsinformation hämtas in, såsom namn på det objekt du vill jämföra och/eller teckna försäkring för, t.ex. registreringsnummer, din lägenhets adress eller fastighetsbeteckningen på ditt hus. Vi kan även komma att hämta in uppgifter om andra objekt du äger.
(t.ex. information om inkomst, arbetsgivare, bankkontonummer, sökt lånebelopp/försäkring, syfte med lån, PEP (Politically Exposed Person) m.m.).
Ändamål: Uppgifter är nödvändiga för att vi ska kunna upprätta och skicka en ansökan till anslutna lån- och försäkringsgivare samt motverka penningtvätt och bedrägerier. Informationen används även av oss för att upprätta statistik, för segmentering och för analysändamål. Information om du, eller en nära anhörig, är en politiskt utsatt person är ett legalt krav enligt penningtvättlagstiftningen för att få ansöka om lån.
Laglig grund: fullgörande av vårt avtal med dig samt uppfylla rättslig förpliktelse och/eller berättigat intresse.
Tredjepartsdata
Vi kan även hämta uppgifter från tredje part, exempelvis Bisnode, i enlighet med vad som anges nedan. Uppgifter som har hämtats från tredje part skyddar vi enligt de metoder som beskrivs i denna policy och enligt eventuella ytterligare begränsningar som gäller för informationens källa och användningsområde. Sådana tredjepartskällor kan variera över tid men kan inkludera:
- Datamäklare som vi köper demografiska och statistiska data av, för att kvalitetssäkra och komplettera information som vi samlar in, som t.ex. namn och postadress. Denna information kan även användas för att utveckla våra tjänster i syfte att kunna tillhandahålla mer relevanta erbjudanden,
- Partners som vi samarbetar med för att erbjuda tjänster eller delta i gemensam marknadsföringsverksamhet,
- Offentligt tillgängliga källor, till exempel öppna myndighetsdatabaser eller andra data som är tillgängliga för allmänheten.
Ändamål: Uppgifter är nödvändiga för att vi ska kunna upprätta och skicka en ansökan till anslutna lån- och försäkringsgivare. Informationen används även av oss för att upprätta statistik, för segmentering och för analysändamål. Uppgifterna används även i marknadsföringssyfte.
Laglig grund: fullgörande av vårt avtal med dig och/eller berättigat intresse.
För ytterligare information om vilka personuppgifter vi samlar in, se informationen för respektive tjänst.
Överföring av personuppgifter till tredje part
Vi kommer inte dela, sälja, överlåta eller på annat sätt lämna ut personuppgifter utöver vad som anges i denna personuppgiftspolicy, om vi inte är skyldiga att göra det enligt lag eller till följd av ett domstolsbeslut eller om vi har fått ditt medgivande till sådant utlämnande.
Zmarta kan komma att lämna ut personuppgifter till tredje part, som t.ex. polisen eller annan myndighet, om det rör utredning av misstanke om brott eller om vi annars är skyldiga att lämna ut sådan uppgift med stöd av lag eller myndighetsbeslut.
Zmarta kan anlita externa leverantörer att utföra uppgifter för Zmartas räkning, t.ex. för att tillhandahålla IT-tjänster, uppdatera adressuppgifter eller hjälpa till med marknadsföring och analyser. Utförandet av dessa tjänster kan innebära att Zmartas leverantörer, både inom EU/EES och utanför EU/EES, får tillgång till dina personuppgifter. Dessa leverantörer behandlar personuppgifter för vår räkning i enlighet med skriftliga personuppgiftsbiträdesavtal och våra instruktioner. Personuppgiftsbiträden som får tillgång till dina personuppgifter (t.ex. när vi använder en tredje part, såsom SPAR, för att inhämta adressuppgifter eller lagra information på en server), ges inte någon rätt att använda dina personuppgifter för andra syften än de syften som anges i denna personuppgiftspolicy, utan kommer främst att användas i den mån detta behövs för att kunna tillhandahålla våra tjänster.
Vad används personuppgifterna till?
Tillhandahållande av våra tjänster
Vi använder dina personuppgifter för att tillhandahålla våra tjänster till dig samt bekräfta din identitet (bl.a. enligt lag om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism), upprätta din ansökan och skicka denna, och dina personuppgifter, till våra anslutna låne- försäkrings- och elföretag samt meddela dig besked om din ansökan. Zmarta behöver denna information för att kunna ingå och fullgöra vårt avtal med dig. Om du inte tillhandahåller denna information kan vi tyvärr inte tillhandahålla förmedlingstjänster och/eller Förmånsavtalet till dig.
Laglig grund: fullgörande av vårt avtal med dig samt uppfylla rättslig förpliktelse.
Kommunicera med dig
Via post, telefon, digital kommunikation (SMS, e-post, e-postformulär, konton i sociala medier eller via vår chatt-funktion) eller på annat sätt, t.ex. när vi skickar information och är i kontakt med dig i frågor angående våra tjänster.
Laglig grund: fullgörande av vårt avtal med dig.
Marknadsföring
Dina personuppgifter kan komma att användas för att erbjuda dig samma, liknande och andra tjänster från bolag inom Zmarta Group. Vi behandlar olika typer av data för att kunna marknadsföra våra produkter och tjänster direkt till dig. Du kan få den via t.ex. brev, telefon, sms och e-post. I detta syfte kan vi även komma att sammanställa statistik för analysbehov. Dina personuppgifter används även för analys och segmentering i syfte att ge dig relevant marknadsföring.
Laglig grund: berättigat intresse.
Utveckling av och säkerställande av funktionalitet och effektivitet hos våra tjänster
Vi använder data för att bl.a. analysera och förstå marknadstrender, för att kunna utveckla och förbättra våra produkter, tjänster och processer. I detta avseende kan vi t.ex. analysera användarbeteendet i våra digitala tjänster för att förbättra funktioner och presentationen av dessa i syfte att erbjuda dig en bättre användarupplevelse. För detta syfte kan vi även komma att sammanställa statistik för analysbehov och maskininlärning, t.ex. hur du använder och navigerar i våra tjänster.
Laglig grund: berättigat intresse.
Informationssäkerhet och förhindra missbruk av våra tjänster
Vi behandlar data i syfte att tillgodose säkerheten för våra tjänster samt för att kontrollera, förhindra, utreda eller vidta andra åtgärder i samband med missbruk av våra tjänster eller i samband med användning av våra tjänster i strid med användarvillkoren, eller i samband med legala åtgärder, misstanke om bedrägeri eller penningtvättbrott eller potentiella hot mot Zmarta eller andras rättigheter.
Laglig grund: fullgörande av vårt avtal med dig och/eller berättigat intresse.
För att fullgöra rättsliga förpliktelser
Vi behandlar dina personuppgifter för att fullgöra våra lagstadgade skyldigheter. Vi behöver t.ex. behandla och spara personuppgifter enligt bokföringslagen, försäkringsförmedlings-, låneförmedlings- samt penningtvättslagstiftningen.
Laglig grund: för att fullgöra rättslig förpliktelse.
Inspelning av samtal
När du ringer till eller blir uppringd av vår kundtjänst, spelas samtalet in. Inspelning görs för att kunna dokumentera ansökningsprocessen, för kundkännedom enligt lagen om penningtvätt och finansiering av terrorism samt för att kunna fullgöra vårt avtal med dig.
Laglig grund: fullgörande av vårt avtal med dig och/eller fullgöra rättslig förpliktelse.
Segmentering
Vi behandlar dina personuppgifter för att stödja Zmarta med integritetssäker analys innefattande enklare segmentering av kundgrupper, baserat på exempelvis ålder och adress, i syfte att ge dig relevant marknadsföring, samt för att förbättra funktioner och presentationen av produkter, tjänster och processer i syfte att erbjuda dig en bättre och effektivare användarupplevelse. Vid viss enklare analys och segmentering används personnummer, för att kunna skicka riktad reklam med relevanta erbjudanden till olika målgrupper.
Laglig grund: fullgörande av vårt avtal med dig och/eller berättigat intresse. Du kan motsätta dig segmentering, se länk.
Affärsverksamhet/Business Intelligence
I syfte att ge dig en bättre kund- och användarupplevelse använder vi anonymiserad data för att med stöd av den koncerngemensamma analysfunktionen utveckla aggregerade analyser och Business Intelligence som gör det möjligt för oss att driva och skydda vår verksamhet, ge bättre upplevelser för kund samt att ta välgrundade beslut. Vi använder anonym data som inte består av personuppgifter vid analys av kundinsikt, produktutveckling, personalisering, trender, statistik och liknande syften. Genom att i Zmarta hålla en gemensam och kvalitetssäkrad analysförmåga säkerställer vi en korrekt och säker hantering av våra kunders personuppgifter för tillåtna syften, vilka beskrivs närmare i denna policy.
Laglig grund: fullgörande av vårt avtal med dig och/eller berättigat intresse.
Var behandlas mina personuppgifter och till vem lämnas de?
Dina personuppgifter kommer att delas mellan de olika bolagen inom Zmarta Group, oavsett vilken tjänst som du har använt i enlighet med vad som framgår av denna policy.
Gemensam information inom Zmartabolagen
Vi använder gemensamt information som Zmartabolagen samlar in om kunderna och användare av dessa huvudsakliga skäl:
- tillhandahålla ett integritetssäkert kundregister till Zmartabolagen, där vi gemensamt har kvalitetssäkrat att uppgifter om och preferenser för dig som kund är korrekta, uppdaterade och ändamålsbegränsade, samt där vi även kan erbjuda dig ett enkelt sätt att tillvarata dina rättigheter och ställa förfrågan om dina personuppgifter till den gemensamma funktionen som administreras av Zmarta AB,
- stödja Zmartabolagen med integritetssäker analys så att bolagen kan förbättra befintliga produkter för dig som kund och tillhandahålla digitala tjänster unikt anpassade för dig,
- stödja Zmarta Group och dess bolag med integritetssäker analys så att de kan bedriva relevanta kampanjer med marknadsföring till dig av Zmartas liknande varor och tjänster, och stödja Zmarta med integritetssäker analys för att, där tillstånd från dig finns, eller där det är tillåtet enligt lag, tillsammans med deras annonsörer rikta relevant digital reklam till dig.
För att förbättra skyddet för din personliga integritet har vi byggt in tekniska och organisatoriska skydd som är utformade för att förhindra vissa kombinationer av data, begränsa användningen av dina uppgifter enligt dina preferenser och instruktioner, samt se till att vi har korrekt och uppdaterad information om dig och dina preferenser.
För att kunna leverera våra tjänster till dig kan vi behöva lämna ut dina personuppgifter till underleverantörer och partners. Dessa parter får inte använda data om dig för något annat ändamål än för att tillhandahålla tjänsten eller på de villkor som vi ange. Du kan alltid vara trygg med att vi inte kommer att sälja dina personuppgifter till en utomstående tredje part i marknadsföringssyfte. För att kunna leverera våra tjänster använder Zmarta externa IT-leverantörer för lagring, säkerhetskopiering av data samt tillhandahållande av dokument- och e-postsystem (t.ex. Amazon Webservices och Microsoft). Inom olika områden anlitar vi leverantörer, underleverantörer och i vissa fall även egna bolag inom koncernen, för att kunna leverera våra tjänster. Det innebär att även de behöver viss information om dig som kund. I vissa fall kan dina personuppgifter komma att delas med andra bolag och samarbetspartners, som exempelvis leverantörer av offentliga register och statistik.
Dock kan dina personuppgifter kan komma att lämnas ut av ett bolag inom Zmarta Group till ett annat i syfte att presentera information och förbättra din användarupplevelse vid marknadsföring avseende detta bolags produkter och tjänster.
För det fall Zmarta, eller en väsentlig del av Zmartas tillgångar, kan komma att säljas till en tredje part, kan dina personuppgifter även komma att delas till sådan tredje part med anledning av sådan försäljning.
Zmarta kan komma att lämna ut personuppgifter till tredje part, som t.ex. polisen eller annan myndighet, om det rör utredning av misstanke om brott eller om vi annars är skyldiga att lämna ut sådan uppgift med stöd av lag eller myndighetsbeslut.
Överföring till tredje land
Zmarta samarbetar huvudsakligen med partners som behandlar personuppgifter inom EU/EES. För det fall vi anlitar leverantörer utanför EU/EES (s.k. "tredje land"), t.ex. molntjänster såsom Amazon Webservices, Inc. eller Google Inc., kommer vi att vidta lämpliga skyddsåtgärder och säkerställa att överförd data hanteras enligt gällande lag. Lämpliga skyddsåtgärder kan t.ex. vara tecknande av avtal som inkluderar standardiserade modellklausuler för dataöverföring vilka har antagits och godkänts av EU-kommissionen.
Så här skyddar vi dina personuppgifter
Zmarta sätter säkerheten i fokus och skyddar dina uppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen samt etablerade riktlinjer för informationssäkerhet. Detta innebär att vi skyddar dina uppgifter med både tekniska lösningar, t.ex. kryptering av information, och organisatoriska rutiner och regler, t.ex. behörighetsstyrning, anpassade till personuppgiftsbehandlingens art. Vi följer vår informationssäkerhetspolicy och arbetar fortlöpande med registervård och översyn av våra samarbetsavtal vad gäller behandling av personuppgifter och eventuella personuppgiftsbiträden till oss.
Automatiserat beslutsfattande – vad är det?
"Automatiserat beslutsfattande" är ett beslut som tas enbart baserat på en automatiserad behandling av dina uppgifter. Det sker med hjälp av exempelvis en programkod eller en algoritm. Zmarta säkerställer dagligen att processerna för det automatiserade beslutsfattandet fungerar på ett korrekt sätt. Om du är missnöjd med eller har invändningar mot automatiserat beslutsfattande, t.ex. om du har fått en ansökan nekad, eller om du vill ha en förklaring till ett beslut som har fattats genom automatiserat beslutsfattande, kan du begära omprövning av beslutet eller ytterligare information av en av våra handläggare. "Automatiserat beslutsfattande" avser ett beslut som enbart fattas på basis av automatiserad behandling av dina personuppgifter. Detta sker med hjälp av exempelvis en programkod eller en algoritm. Zmarta säkerställer dagligen att processerna för det automatiserade beslutsfattandet fungerar på ett korrekt sätt, t.ex. genom olika typer av övervakning och automatiska kontrollfunktioner. Zmartas användning av automatiserat beslutsfattande syftar till att kunna tillhandahålla rättvisa och korrekta låne- och försäkringsförmedlingstjänster som tillämpas på ett likvärdigt sätt i förhållande till våra kunder.
Uppgift om betalningsanmärkning leder automatiskt till att din ansökan endast skickas till de anslutna långivare som accepterar lånesökande som har betalningsanmärkningar. Uppgift om skuldsaldo kan, vad avser konsumentlåneförmedling, automatiskt leda till att din ansökan inte behandlas, p.g.a. anslutna långivares egna regelverk. Dina uppgifter som du lämnar i din ansökan matchas automatiskt med de krav som respektive el-, lån- eller försäkringsgivare ställer enligt sina interna regelverk och villkor såsom lånebelopp, inkomst, anställningsform, ålder m.m.
För det fall du är missnöjd med eller har invändningar mot automatiserat beslutsfattande som utförs av Zmarta, t.ex. om du har fått en ansökan nekad, eller om du vill ha en förklaring till ett beslut som har fattats genom automatiserat beslutsfattande, kan du begära omprövning av beslutet eller ytterligare information av en av våra handläggare genom att kontakta:
- Zmarta AS: info@centum.no eller info@zmarta.no eller telefon 239 67 010
- Elskling AB: info@elskling.se eller telefon 08-650 81 15
- Zmarta AB: info@freedomfinance.se eller telefon 0431-47 47 90
- Freedom Rahoitus: kundservice@freedomrahoitus.fi eller info@zmarta.fi eller telefon 09-42 41 44 00
- Insplanet Försäkringsförmedling AB: e-mail info@insplanet.com eller telefon 08-51 000 000
- Zmarta: info@zmarta.se eller telefon 0771-47 48 49
Dina rättigheter som registrerad
Som registrerad har du en rad rättigheter. Du har rätt till tillgång, till rättelse, till att göra invändningar, till begränsning av behandling, till radering, till att bli glömd och till dataportabilitet. Som registrerad har du en rad rättigheter. För att utöva dina rättigheter eller om du har frågor som rör Zmartas behandling av dina personuppgifter är du välkommen att kontakta oss via de kontaktuppgifter som anges i slutet av denna information länk. Zmarta förbehåller sig rätten att ta ut en avgift vid upprepad begäran om tillgång till uppgifter alternativt att vägra att tillmötesgå en begäran som exempelvis sker vid upprepade tillfällen, är orimlig eller är uppenbart ogrundad.
Rätt till tillgång
Du har rätt att begära att få besked om huruvida Zmarta behandlar personuppgifter som rör dig och i så fall få en kopia av dessa – ett registerutdrag.
Rätt till rättelse
Om du anser att personuppgifterna som rör dig är felaktiga eller ofullständiga kan du begära att få uppgifterna rättade eller kompletterade.
Rätt att göra invändningar
Du har rätt att göra invändningar mot behandling av dina personuppgifter som Zmarta utför med stöd av en intresseavvägning. Du behöver då specificera vilken behandling du invänder mot. Om vi anser att sådan behandling ändå ska ske, måste vi visa att det finns intressen som väger tyngre än dina intressen, rättigheter och friheter. Zmarta får dock fortsätta behandla personuppgifterna om det krävs för fastställande, utövande eller försvar av rättsliga anspråk. Om du invänder mot behandling för direkt marknadsföring som sker med stöd av en intresseavvägning får Zmarta inte längre behandla dina personuppgifter för sådant ändamål.
Rätt till begränsning av behandling
Du har i vissa fall rätt att begära att Zmarta begränsar behandlingen av dina personuppgifter, t.ex. om du har invänt mot behandlingen. Genom att begära en begränsning har du, i vart fall under en viss tid, möjlighet att stoppa Zmarta från att använda uppgifterna annat än för att t.ex. försvara rättsliga anspråk.
Rätt till radering ("rätten att bli bortglömd")
Du kan i vissa fall få dina personuppgifter raderade, t.ex. om uppgifterna inte längre behövs för de ändamål för vilka de samlats in, eller om du invänder mot behandling som grundar sig på en intresseavvägning och det inte finns berättigade skäl som väger tyngre än ditt intresse. Rätten till radering gäller dock inte i vissa fall, t.ex. om behandlingen är nödvändig för att Zmarta ska uppfylla en rättslig förpliktelse eller för att Zmarta ska kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.
Rätt till dataportabilitet
Rätten till dataportabilitet gäller i de fall du har lämnat ditt samtycke till behandlingen eller om behandlingen behövs för att vi ska kunna tillhandahålla tjänster till dig enligt det avtal du ingått med oss, samt under förutsättning att behandlingen sker automatiserat och att det är tekniskt möjligt att flytta. Rätten till dataportabilitet gäller personuppgifter du lämnat med fullgörande av avtal eller samtycke som laglig grund.
Period under vilken personuppgifterna kommer att sparas
Personuppgifterna gallras i enlighet med gällande person- och dataskyddslagstiftning, vilket betyder att uppgifterna inte sparas längre än nödvändigt med hänsyn till ändamålet för behandlingen eller i enlighet med överordnad lagstiftning
- Jämförelse av försäkringar, lån, elavtal och erbjudanden sparas 12 månader från det att du nyttjade vår tjänst för att kunna fullgöra vårt avtal med dig.
- Kontaktuppgifter, samtalsinspelningar, arkivering av e-post, ansökningsinformation, tekniska data sparas i 12 månader från det datum som du senast nyttjade vår tjänst för att utföra kundservice förhindra missbruk av våra tjänster samt hantera klagomål.
- Dokumentation av överenskommelser och samtycken i samband med köp (förmedling) av försäkring samt köp och förmedling av försäkring ska enligt försäkringsförmedlingslagstiftningen sparas i minst 10 + 1 år från förmedlingstillfället. Detsamma gäller för inspelade försäkringsförmedlingsärenden via telefon.
- Ansökan om lån samt personuppgifter och annan information som lämnas till oss i samband med ansökan om lån eller livförsäkring (inkl. IP-adress) sparas i 5 år. Informationen behandlas även som ett led i vårt förebyggande arbete vad gäller att förhindra bedrägeri, penningtvätt och finansiering av terrorism. Vi är enligt penningtvättlagstiftningen skyldiga att spara personuppgifter relaterade till obligatoriska penningtvättskontroller i 5 år.
- Vi sparar dina uppgifter för marknadsföringsändamål i 12 månader från det senaste datum du nyttjade vår tjänst.
- Uppgifter kan även behöva sparas enligt ytterligare krav i lag eller annan författning och myndighetsföreskrifter, t.ex. bokföringslagen (enligt vilken uppgifter ska sparas i 7 år).
- Vad avser Ekonomitjänsten kommer dina registrerade uppgifter att sparas så länge du använder ekonomitjänsten, dock minst 24 månader efter att du använde tjänsten senast.
- Påbörjad men ej fullföljd användning av Ekonomitjänsten kommer att gallras efter 30 dagar.
- Vad avser Förmånsavtalet kommer dina uppgifter, inklusive din IP-adress, att sparas så länge du prenumererar på tjänsten och uppgifterna behövs för att kunna fullgöra Förmånsavtalet. Om du säger upp avtalet kommer vi att radera uppgifterna så snart det är möjligt i enlighet med gällande lag och Zmartas interna processer. Om avtalet blir passivt (d.v.s. om du inte visar intresse för tjänsten eller dess innehåll under en period av 5 år) kommer detta att likställas med att avtalet är uppsagt och dina personuppgifter kommer då att raderas på samma sätt som det angetts ovan.
Klagomål, dataskyddsombud och tillsynsmyndighet
Om du har synpunkter eller anser att vi har hanterat dina personuppgifter på ett felaktigt sätt kan du alltid vända dig till Zmarta Groups dataskyddsombud. Dataskyddsombudet verkar för de bolag som är personuppgiftsansvariga inom Zmarta Group:
- Zmarta AS (Norge)
- Elskling AB (Sverige)
- Zmarta AB (Sverige)
- Freedom Rahoitus Oy (Finland)
- Insplanet Försäkringsförmedling AB (Sverige)
Den övergripande och viktigaste uppgiften för Zmarta Groups dataskyddsombud är att kontrollera att dataskyddsförordningen (GDPR) följs inom organisationen, genom att till exempel utföra kontroller och informationsinsatser.
Ombudet ska även vara kontaktperson för de registrerade och samarbeta med Integritetsmyndigheten (tidigare kallat Datainspektionen).
Kontaktuppgifter till Zmarta Groups dataskyddsombud Per-Eric Henningsson:
E-mail: dpo@zmartagroup.com eller telefon: +46 0431 47 47 06 eller post: Dataskyddsombudet, Zmarta, Box 1068, 262 21 Ängelholm.
När det gäller kunder i Finland hänvisas till ställföreträdande dataskyddsombud: E-mail: dpo.fi@zmartagroup.com eller telefon: +358 40 719 41 00.
Integritetsmyndigheten är tillsynsmyndighet vad gäller dataskydd och behandling av personuppgifter. Du kan läsa mer om dataskydd och gällande lagstiftning samt få annan information på Integritetsmyndighetens webbplats (https://www.imy.se.)
Jag vill inte längre ha marknadsföring, vad gör jag?
Om du inte vill bli kontaktad av Zmarta i marknadsföringssyfte kan du begära att bli spärrad från vidare kontakt för respektive tjänst genom att kontakta:
- Zmarta AS: info@centum.no eller info@zmarta.no eller telefon 239 67 010
- Elskling AB: info@elskling.se eller telefon 08-650 81 15
- Zmarta AB: info@freedomfinance.se eller telefon 0431-47 47 90
- Freedom Rahoitus: kundservice@freedomrahoitus.fi eller info@zmarta.fi eller telefon 09-42 41 44 00
- Insplanet Försäkringsförmedling AB: e-mail info@insplanet.com eller telefon 08-51 000 000
- Zmarta: info@zmarta.se eller telefon 0771-47 48 49
Cookies
Vi använder lokal lagring av data genom cookies och annan liknande teknik. Lokal lagring av data kan t.ex. innehålla användarinställningar, information om hur du har surfat och vilken webbläsare du använder. Dessa uppgifter kan användas för att göra innehåll och funktioner i våra tjänster både säkra samt anpassade och meningsfulla för dig. Mer information om cookies hittar du i vår cookiepolicy.
Uppdatering av denna information
Zmarta förbehåller sig rätten att när som helst ändra denna information och den per tjänst specifika informationen om behandling av personuppgifter. Större förändringar kommer vi att informera via e-post, förutsatt att du lämnat din e-postadress. Den senaste versionen finns dessutom alltid på vår webbsida.
Personuppgiftspolicyer samarbetspartners
Privatlångivare
- SEB
- Ikano Bank
- Bank Norweigan
- Santander Consumer Bank
- ICA Banken
- Wasa Kredit
- Forex
- Resurs Bank
- Remember
- Marginalen Bank
- Collector Bank
- Nordax Bank
- Lendify
- Bigbank
- Avida Finance
- Komplett Bank
- Credento
- Konsumentkredit
- SevenDay Bank
- Bluestep
- Cashbuddy
- Brocc
- Swedbank
- MyMoney
- Svea Ekonomi
- Credex
- MoneyGo
- Coop MedMera Bank
- OPR-Finance
- BRAbank
- Nystart Finans
- Euroloan
- Northmill
- Instabank
- Thorn
Bolångivare
Försäkringsgivare - Utgiftsskydd
Försäkringsgivare
- Accept
- Dina Försäkringar
- Evoli genom Eir Försäkring
- Alandia
- Gjensidige Forsikring ASA Norge, Svensk filial
- Hedvig
- ICA Försäkring
- Idun Liv
- Insurify genom Hübener Versicherung AG
- JobbGarant genom Svenska Försäkringskoncept och AmTrust Nordic
- Lin Försäkring genom Eir Försäkring
- Länsförsäkringar
- Moderna Försäkringar filial till Tryg Forsikring A/S Danmark
- Movestic
- Redo genom Gjensidige Forsikring ASA Norge, Svensk filial
- Safetown genom WaterCircles Forsakring ASA Norge, Svensk Filial
- Svedea genom HDI Global Specialty SE, Svensk Filial
- Villaägarnas Riksförbund genom Gjensidige Forsikring ASA Norge, Svensk filial
- WaterCircles Forsakring ASA Norge, Svensk Filial