Förmånsavtal
I samband med din ansökan om lån, försäkring eller byte av elavtal, eller någon annan av våra tjänster, har du valt att ingå vårt Förmånsavtal. Förmånsavtalet har ingåtts mellan dig och å andra sidan de bolag som från tid till annan bedriver verksamhet inom Zmarta Group, nedan Zmarta. Här kan du se vilka bolag det är.
Innehåll
Ingåendet och tecknandet av detta Förmånsavtal är frivilligt. Du behöver alltså inte ingå Förmånsavtalet för att kunna ansöka om lån, försäkring eller nyttja någon av våra andra förmedlingstjänster.
Förmånsavtalet är en prenumerationstjänst som, syftar till att löpande hjälpa dig med din privatekonomi genom att tillhandahålla dig en högre grad av personlig service, information och marknadsföring som anpassats just för dig. Tjänsten innebär att Zmarta, baserat på information om vilka tjänster du tidigare nyttjat inom Zmarta (t.ex. tidigare sökta lån och försäkringar) samt information som du själv anger i din ansökan, och/eller på din personliga sida på Mina sidor/Mitt konto (t.ex. civilstånd, familjesituation, boendeform, fordonsinnehav och personliga intressen), tar fram och presenterar information och produkter som vi tror är relevanta och intressanta just för dig. Tjänsten innebär att Zmarta, genom s.k. profilering, jämför dina förutsättningar med dina tidigare engagemang hos oss samt med statistisk information (på aggregerad nivå) om vad andra i liknande situation som dig (t.ex. liknande livsfas, ekonomi, boendeform och bostadsområde m.m.) varit intresserade av. På det viset syftar tjänsten till att endast erbjuda dig relevanta erbjudanden och du slipper att få information och erbjudanden som inte intresserar dig. Mer information om hur själva profileringen går till finner du i vår dataskyddspolicy för Förmånsavtalet.
De lösningar och produkter som du kan komma att informeras om och erbjudas inom ramen för Förmånsavtalet, är tjänster som erbjuds av bolag inom Zmarta Group. För nuvarande gäller detta exempelvis privat-, bil-, bo- och företagslån, försäkring, kreditkort, sparande samt el.
Förmånsavtalet regleras av dessa villkor och är ett avtal mellan dig och Zmarta.
Förmånsavtalet är kostnadsfritt och du kan när som helst avbryta prenumerationen genom att kontakta oss (se kontaktuppgifter nedan).
Innehållet i Förmånsavtalet varierar från tid till annan. Se nedan exempel på den typ av förmåner du som kund kan erbjudas genom Förmånsavtalet:
- Nyhetsbrev med tips inom privatekonomi.
- En personifierad tjänst som innebär att vi tar fram relevanta erbjudanden som passar just dig och din ekonomi. Det kan även innebära att vi på din begäran bevakar dina nuvarande villkor (t.ex. låne- eller elavtal) och kontaktar dig när vi ser att du har möjlighet att förbättra dina villkor genom våra tjänster, exempelvis dina lånevillkor eller ditt elpris.
- Hjälp att bevaka din möjlighet att beviljas ett lån för det fall du, under tiden som Förmånsavtalet är gällande, har eller får ett registrerat skuldsaldo hos Kronofogden.
- Tillgång till ett personifierat Mina sidor/Mitt konto (ett användarkonto) efter avslutad ansökan om exempelvis låne- eller försäkringsförmedling. På sidan lämnar vi dig personliga erbjudanden och du har möjlighet att kommunicera med oss kring just dina behov och önskemål.
Information och förmåner med anledning av Förmånsavtalet kommer framförallt att tillhandahållas via e-mail och sms, men även genom telefon, brev, eller på "Mina sidor/Mitt konto". För att du ska få så snabb och relevant service som möjligt och för att vi ska kunna kontakta dig när vi hittar något som passar dig och dina behov, kommer vi i första handa att kontakta dig via e-mail, sms eller på "Mina sidor/Mitt konto". Vill du inte ha information via e-mail och sms kan du meddela du oss detta genom att kontakta oss på kontaktuppgifterna nedan, Du kan då fortfarande använda tjänsten men tänk på att du då själv, med jämna mellanrum, måste bevaka "Mina sidor/Mitt konto" för att ta kunna del av aktuell information och de erbjudanden som vi tror kommer att vara intressanta för dig vid varje aktuellt tillfälle.
Förmånsavtalet gäller tills vidare och kan när som helst sägas upp av båda parter. Om du vill säga upp avtalet gör du detta genom att kontakta info@zmarta.se eller 0431-47 47 90.
Behandling av personuppgifter
Som ovan nämnts innebär Förmånsavtalet bl.a. att Zmarta hjälper dig med att erhålla de mest förmånliga villkoren och erbjudandena inom de produkter som Zmarta Group tillhandahåller (f.n. jämförelse inom finansiella tjänster, försäkring och el). Detta innebär att vi kommer att behandla dina personuppgifter på ett sätt som möjliggör en sådan personifierad tjänst (bl.a. genom s.k. profilering).
För en fullständig beskrivning över hur vi behandlar dina personuppgifter hänvisas till vår dataskyddspolicy vilken du finner här.
Genom att acceptera våra villkor för Förmånsavtalet, bekräftar du att du tagit del av och förstått innehållet i Zmartas
För att kunna erbjuda dig intressanta erbjudanden för hela din ekonomi kommer dina personuppgifter att delas med relevanta bolag inom Zmarta Group.
Ändrade villkor
Zmarta förbehåller sig rätten att när som helst ändra Förmånsavtalet genom att uppdatera denna sida. Vid väsentliga ändringar kommer vi även att informera om de nya villkoren genom ett e-mailmeddelande till dig.
Dataskyddspolicy - Förmånsavtal
Förmånsavtalet är en prenumerationstjänst som syftar till att löpande hjälpa dig med din privatekonomi genom att tillhandahålla en högre grad av personlig service, information och personifierad marknadsföring som har anpassats just för dig. För att kunna erbjuda dig detta använder vi oss av en typ av analys (profilering) som innebär att vi skapar verktyg för att försöka förutse ditt framtida behov av Zmarta Groups tjänster. Detta görs utifrån historiska data (dina tidigare engagemang hos Zmarta), andra Zmartakunders engagemang, statistiskt aggregerad data samt övrig extern tredjepartsdata rörande dig.
Om Förmånsavtalet
Vill du läsa mer om Förmånsavtalet och de tjänster och förmåner som det innehåller kan du läsa här: länk. Förmånsavtalet är en prenumerationstjänst som syftar till att löpande hjälpa dig med din privatekonomi genom att tillhandahålla dig en högre grad av personlig service, information och personifierad marknadsföring som har anpassats just för dig. De lösningar och produkter som du kan komma att informeras om och erbjudas inom ramen för Förmånsavtalet, är tjänster som erbjuds av bolag inom Zmarta Group. För nuvarande gäller detta exempelvis privat-, bil-, bo- och företagslån, försäkring, kreditkort, sparande samt el. Tjänsten innebär att Zmarta, baserat på information om vilka tjänster du tidigare nyttjat inom Zmarta (t.ex. tidigare sökta lån och försäkringar) samt information som du själv anger i din ansökan och/eller på din personliga sida på Mina sidor/Mitt konto (t.ex. civilstånd, familjesituation, boendeform, fordonsinnehav och personliga intressen), samt annan extern information som inhämtas av Zmarta i enlighet med denna policy, tar fram och presenterar information och produkter som vi tror är relevanta och intressanta just för dig.
Vilka personuppgifter samlas in och vad används de till?
Förmånsavtalet kan i dagsläget endast ingås i samband med att du använder någon av Zmarta Groups förmedlingstjänster, exempelvis förmedling av lån och/eller försäkring eller byte av elavtal. För att kunna tillhandahålla Förmånsavtalet behöver vi samla in, behandla och spara dina personuppgifter. Behandlingen av dina personuppgifter innefattar även s.k. profilering.
Denna dataskyddspolicy syftar till att beskriva hur vi behandlar dina personuppgifter. Vissa uppgifter lämnar du själv till oss i samband med din ansökan om någon av våra tjänster och/eller Förmånsavtalet. Dessa uppgifter kan vara person- och kontaktinformation, t.ex. namn, adress, e-mailadress, telefonnummer och personnummer eller ansökningsinformation, t.ex. information om din inkomst, anställningsinformation och sökt kreditbelopp. Vi samlar in vissa uppgifter om dig i samband med och/eller efter att du skickat in din ansökan till oss. Sådana uppgifter kan vara uppdatering av dina personuppgifter eller komplettering av uppgifter via externa register såsom UC och Bisnode. Uppdateringen görs i syfte att upprätthålla en god kund- och registervård. Vi lagrar även information om hur du använder våra tjänster, exempelvis vilken ansökningskanal du använde, när ansökan gjordes, vid vilka tidpunkter vi har varit i kontakt med dig och vad kontakten gällde. För att kunna tillhandahålla Förmånsavtalet använder Zmarta i stor utsträckning statistisk information i form av aggregerade data (d.v.s. data i samlad form som inte möjliggör identifiering av en enskild person), både vad avser andra användare av våra tjänster och annan aggregerad data. Vidare använder Zmarta annan, relevant information rörande dig som har hämtats in från tredje part. Zmarta jämför informationen med de uppgifter som du själv anger i din ansökan och/eller på Mina sidor/Mitt konto i syfte att tillhandahålla en så personifierad tjänst som möjligt till dig. På detta sätt försöker vi förutse vad du är intresserad av att få information om. Tjänsten innebär att Zmarta, genom s.k. profilering, jämför dina förutsättningar med dina tidigare engagemang hos oss samt med information om vad andra i liknande situation som dig (t.ex. liknande livsfas, ekonomi, boendeform och bostadsområde m.m.) varit intresserade av. På det viset syftar tjänsten till att endast erbjuda dig relevanta erbjudanden och du slipper att få information om tjänster som inte intresserar dig. Läs mer i avsnittet "Hur personifieras tjänsten till mig?".
Denna information redogör för den behandling av personuppgifter som är specifik för Förmånsavtalet. Informationen i denna del ska läsas tillsammans med den allmänna delen för en komplett bild av Zmartas behandling av personuppgifter för Förmånsavtalet. Personuppgiftsansvariga för ekonomitjänsten är bolagen inom Zmarta Group gemensamt.
Mer detaljerad information om vilka kategorier av personuppgifter vi samlar in specifikt för Förmånsavtalet och vilka behandlingar vi utför, för vilket ändamål och baserat på vilken laglig grund:
1. Person- och kontaktuppgifter
(exempelvis namn, personnummer, adress, telefonnummer och e-mailadress)
Ändamål med behandlingen: Vi behöver informationen för att kunna fullgöra våra åtaganden enligt Förmånsavtalet, d.v.s. för att kunna leverera tjänsten till dig. Vi behöver även informationen för att kommunicera med dig, för utveckling av och säkerställande av funktionaliteten hos våra tjänster, för informationssäkerhet, för kundservice och för att förhindra missbruk av våra tjänster samt för att fullgöra rättsliga förpliktelser. Dina personuppgifter kommer också att avidentifieras för att på aggregerad nivå, d.v.s. utan någon koppling till dig som individ, användas inom ramen för tjänsten i förhållande till övriga kunder. För mer detaljerad information om vilken grund respektive behandling stödjer sig på, se rubriken "Mer detaljerad information om hur dina personuppgifter används".
Laglig grund: Fullgörande av vårt avtal med dig samt uppfylla rättslig förpliktelse och/eller berättigat intresse. För mer detaljerad information om vilken grund respektive behandling stödjer sig på, se rubriken "Mer detaljerad information om hur dina personuppgifter används".
Automatiserat beslutsfattande och profilering: Inget automatiserat beslutsfattande görs. Informationen analyseras för att kunna erbjuda dig en personifierad tjänst. Läs mer i avsnittet "Hur personifieras tjänsten till mig?".
Delning av information: Information delas med Bisnode AB, eller liknande samarbetspartners, för uppdatering av namn- och adressuppgifter. Om du loggar in på Mina sidor/Mitt konto med BankID delas dina personuppgifter med BankID för att säkerställa din identitet. För att kunna bevaka eventuellt skuldsaldo och ge dig relevant service inom ramen för tjänsten delas information med Creditsafe i Sverige AB, eller liknande samarbetspartners. Information om din gatuadress eller ditt bostadsområde kan även komma att delas med våra leverantörer för exempelvis tjänster av hämtning av statistisk information samt analys av informationen. Läs mer i avsnittet "Hur personifieras tjänsten till mig?". För att kunna erbjuda dig tjänster för hela din ekonomi, samt för marknadsföringsändamål, kan informationen delas med andra bolag inom Zmarta Group.
2. IP-adress, vissa cookies och tekniska data
(t.ex. hur du navigerar i tjänsten, vilka sidor du besökt, hårdvarutyp, operativsystem och webbläsarversion)
Ändamål: Vi använder IP-adressen som identifikation och för igenkännande av dina inställningar för att kunna erbjuda en bättre användarupplevelse. Även av administrativa skäl samlar vi in IP-adressen, bl.a. för att kunna se vilken kanal du använt för att komma till vår hemsida. Dessutom sparar vi IP-adressen för att kunna förhindra bedrägerier. Tekniska data om den enhet du som kund använder hämtar vi in för att minska risken för missbruk av våra tjänster och dina uppgifter samt för att för att göra tekniska förbättringar och felsöka. Mer information om vår användning av cookies finner du i vår cookiepolicy.
Laglig grund: Vi använder oss av intresseavvägning för samtliga syften gällande IP-adresser och ditt samtycke i förhållande till cookies på sätt som anges i vår cookiepolicy.
Automatiserat beslutsfattande och profilering: Inget automatiserat beslutsfattande. Information om hur du agerar på våra webbsidor och när du nyttjar våra tjänster används som en del av Förmånsavtalet för att tillhandahålla dig personifierad information och erbjudanden. Exempelvis kan vi se vilken kategori av tjänster på våra sidor du visar intresse för och vilken information du tar del av.
Delning av information: av administrativa skäl kan IP-adressen komma att delas med våra marknadsföringspartners, exempelvis för att se hur och var du gjorde din ansökan, i samband med legala åtgärder, misstanke om brott (t.ex. bedrägeri eller penningtvättbrott) eller potentiella hot mot Zmarta eller andras rättigheter, samt kan IP-adressen lämnas ut till anslutna lån- och försäkringsgivare samt till polisen och andra myndigheter. I tjänsten kan du ibland erbjudas att dela information från tjänsten på sociala medier, som t.ex. Facebook eller Twitter, via en implementerad social plug-in (som t.ex. en gillaknapp). Vi har inte fullt inflytande över den information som sociala medier samlar in med hjälp av dessa plug-ins om du väljer att använda dem. Vi uppmanar dig därför att hålla dig informerad om syftet med, och omfattningen av, insamlingen av uppgifter som sker genom sociala plug-ins.
3. Information om betalningsanmärkning och ev. skuldsaldo hos Kronofogden
Ändamål med behandlingen: Information om betalningsanmärkningar och eventuellt skuldsaldo hos Kronofogden behandlas för att kunna ge dig relevant service inom ramen för tjänsten.
Laglig grund för behandlingen: För att kunna fullgöra våra avtalsenliga åtaganden mot dig.
Automatiserat beslutsfattande och profilering: Nej.
Delning av information: För att kunna erbjuda tjänsten rörande bevakning av uppgift om skuldsaldo hos Kronofogdemyndigheten delas personnummer med Creditsafe.
4. Ansökningsinformation
(t.ex. information om inkomst, civilstånd, intressen, boendeform, fordonsinnehav, arbetsgivare, sökt lånebelopp/försäkring, syfte med lån eller underlag för försäkring m.m.)
Ändamål med behandlingen: Informationen används av oss för att kunna tillhandahålla tjänsten enligt Förmånsavtalet, t.ex. för att kunna tillhandahålla dig relevanta och personifierade erbjudanden, samt för att upprätta statistik och genomföra analyser på en aggregerad nivå med hjälp av avidentifierade data, utan någon koppling till dig som individ.
Laglig grund för behandlingen: Fullgörande av vårt avtal med dig samt uppfylla rättslig förpliktelse och/eller berättigat intresse. För mer detaljerad information om vilken grund respektive behandling stödjer sig på, se rubriken "Mer detaljerad information om hur dina personuppgifter används"
Automatiserat beslutsfattande och profilering: Inget automatiserat beslutsfattande. Informationen analyseras för att kunna erbjuda dig en personifierad tjänst. Läs mer i avsnittet "Hur personifieras tjänsten till mig?"
Delning av information: I marknadsföringssyfte kan informationen delas med andra bolag inom Zmarta.
Mer detaljerad information om hur dina personuppgifter används
Fullgörande av våra åtaganden enligt avtalet
Vi behöver informationen för att kunna tillhandahålla vår tjänst till dig samt bekräfta din identitet. Vi behöver denna information för att kunna ingå och fullgöra vårt avtal med dig. Om du inte tillhandahåller denna information kan vi tyvärr inte tillhandahålla dig tjänsten enligt Förmånsavtalet. Som ovan nämnts använder Zmarta i stor mån statistisk information för att kunna tillhandahålla Förmånsavtalet. Detta innebär att även dina personuppgifter (framförallt uppgifter om kön, postnummer, ålder och ansökningsinformation) kommer att avidentifieras för att på en aggregerad nivå användas inom ramen för tjänsten i förhållande till övriga kunder.
Rättslig grund: Fullgörande av vårt avtal med dig
Kommunicera med dig
Via post, telefon, elektronisk kommunikation (så som sms, e-mail, e-mailformulär, konton i sociala medier eller via vår chatt-funktion) eller på annat sätt, t.ex. när vi skickar information om och är i kontakt med dig i frågor angående våra tjänster.
Rättslig grund: Fullgörande av vårt avtal med dig
För direktmarknadsföring
Dina personuppgifter kan även komma att användas för att erbjuda dig andra tjänster från Zmarta/ eller från våra övriga bolag inom Zmarta Group.
Rättslig grund: Fullgörande av vårt avtal med dig och/eller berättigat intresse.
Utveckling av och säkerställande av funktionalitet och effektivitet hos våra tjänster
Vi använder data för att analysera och förstå marknadstrender för att kunna utveckla och förbättra våra produkter och tjänster. I detta avseende kan vi t.ex. analysera användarbeteendet i våra digitala tjänster för att förbättra funktioner och presentationen av dessa i syfte att göra dem mer användarvänliga. För detta syfte kan vi även komma att sammanställa statistik för analysbehov, t.ex. hur du använder och navigerar i våra tjänster. Ansökningsinformation som du lämnar vid ansökan om våra förmedlingstjänster används även för analys i syfte att ge dig relevanta erbjudanden och direktmarknadsföring.
Rättslig grund: Fullgöra vårt avtal med dig samt berättigat intresse
Bevakning av skuldsaldo
Om du har ett skuldsaldo har du inte möjlighet att nyttja våra konsumentlåneförmedlingstjänster. Därför bevakar Zmarta som en del av tjänsten om du får, eller blir av med, ett registrerat skuldsaldo hos Kronofogdemyndigheten. Genom bevakningen kan vi säkerställa att vi bara kontaktar dig för det fall du har möjlighet att nyttja vår låneförmedlingstjänst.
Till vem lämnar vi ut dina personuppgifter?
I vissa fall kan dina personuppgifter komma att delas med andra bolag och samarbetspartners, i enlighet med vad som närmare specificeras i denna policy.
För det fall Zmarta, eller en väsentlig del av Zmartas tillgångar, kan komma att säljas till en tredje part, kan dina personuppgifter även komma att delas till sådan tredje part med anledning av sådan försäljning. Du kan dock alltid vara trygg med att vi inte kommer att sälja dina personuppgifter till en utomstående tredje part i marknadsföringssyfte.
Hur länge sparas mina uppgifter?
Personuppgifterna gallras i enlighet med gällande person- och dataskyddslagstiftning, vilket betyder att uppgifterna inte sparas längre än nödvändigt med hänsyn till ändamålet för behandlingen eller i enlighet med överordnad lagstiftning. Dina uppgifter, inkl. din IP-adress, kommer att sparas så länge du prenumererar på tjänsten och uppgifterna behövs för att kunna fullgöra Förmånsavtalet. Om du säger upp avtalet kommer vi att radera uppgifterna så snart det är möjligt i enlighet med gällande lag och Zmartas interna processer. Om avtalet blir passivt (d.v.s. om du inte visar intresse för tjänsten eller dess innehåll under en period av 5 år) kommer detta att likställas med att avtalet är uppsagt och dina personuppgifter kommer då att raderas på samma sätt som angetts ovan.
Hur personifieras tjänsten till mig?
För att kunna ge dig som enskild kund relevanta erbjudanden och personlig service inom ramen för Förmånsavtalet använder vi oss av en typ av analys (profilering) som innebär att vi skapar verktyg för att försöka förutse ditt framtida behov av Zmarta Groups tjänster. Detta görs utifrån historiska data (dina tidigare engagemang hos Zmarta), andra Zmartakunders engagemang, statistiskt aggregerad data samt övrig extern tredjepartsdata rörande dig enligt nedan. Data samlas in från tidigare ansökningar hos Zmarta Group (både dina och andra kunders) och information som du själv lämnar i samband med att du ansöker om ett lån, en försäkring, ett elavtal eller någon av våra andra tjänster (exempelvis om du uppger att du har en bil). Zmarta kan också samla in data från leverantörer av statistisk information, såsom Bisnode. Dessa leverantörer hämtar data från offentliga register och datakällor, såsom SCB, och bygger ett statistiskt underlag om sannolikhet utifrån särskilda förutsättningar, t.ex. en gatuadress eller bostadsområde. Det statistiska underlaget bygger på data på en aggregerad nivå med hjälp av avidentifierade data, utan någon koppling till enskilda individer. Dessutom kan vi samla in data om dig från externa leverantörer. Vi kan komma att inhämta uppgifter om dig från exempelvis Bisnode, Bilregistret, TINK, Biluppgifter.se, Carfax och Smart Software 365. De uppgifter som vi inhämtar kan exempelvis vara uppgifter om en bil eller andra objekt du äger. Zmarta kan även i övrigt köpa in tredjepartsdata i syfte att förfina vår marknadsföring och analys. Uppgifterna används tillsammans med de uppgifter som du har tillhandahållit, för att skicka personifierade erbjudanden till dig baserat på dina personliga preferenser, ditt onlinebeteende, vistelseort samt dina ekonomiska och familjeförhållanden.
Baserat på dina personuppgifter som vi får tillgång till inom ramen för Förmånsavtalet, t.ex. tidigare tjänster du använt inom Zmarta, civilstånd, intressen, fordonsinnehav, boendeform, bostadsort, hur du interagerar på våra webbsidor samt ovan angiven aggregerad samt personifierad information enligt ovan, gör Zmarta en analys på individnivå som kan resultera i att du sorteras in i en kundgrupp eller får en unik profil. Din kundgrupp eller unika profil jämförs därefter med den ovan beskrivna statistiska data om beslut och beteende hos en målgrupp eller kundgrupp som är så lik dig som möjligt, samt övrig information rörande dig som vi har inhämtat. Till exempel identifierar och analyserar vi kundbeteenden för att förstå hur olika typer av kunder inom t.ex. samma bostadsområde svarar på kampanjer eller erbjudanden.
Vidare kan informationen komma att användas för att erbjuda dig en personlig analys av hur dina villkor och engagemang står sig i förhållande till Zmartas övriga användare på en anonym och aggregerad basis.
Ovanstående analys syftar till att inom ramen för Förmånsavtalet kunna erbjuda dig information och produkter som är relevanta just för dig och du slipper att läsa information som sannolikt inte är av intresse för dig. Olika kunder kan därför få olika erbjudanden.
Vad händer om jag inte accepterar behandling av mina personuppgifter enligt vad som anges i denna dataskyddspolicy?
För att du ska kunna få riktade erbjudanden och personifierad marknadsföring inom ramen för Förmånsavtalet behöver Zmarta ha möjlighet att behandla dina personuppgifter på sätt som beskrivits ovan. Eventuella förmåner, exempelvis rabatt på produkter eller tjänster ifrån en samarbetspartner till Zmarta som inte anpassats just till dig, som erbjuds som en del i Förmånsavtalet kan du nyttja även om du motsätter dig delar av den behandling som har beskrivits ovan (bl.a. den behandling som görs för att kunna lämna dig relevanta och riktade erbjudanden) men övriga delar av Förmånsavtalet kan inte nyttjas. Du har givetvis alltid rätt att motsätta dig att dina personuppgifter används för marknadsföringssyfte. Om du inte längre vill ha erbjudanden från Zmarta ska du kontakta oss på 0431-47 47 90 eller info@zmarta.se.
Dataskyddspolicy – Allmän del för alla bolag inom Zmarta Group
Vi vet hur viktigt det är med integritet för våra kunder och webbplatsbesökare. Målet med vår dataskyddspolicy är att vi på ett tydligt och transparent sätt ska beskriva för dig hur vi samlar in, använder, visar, överför och lagrar data och information om dig – allt för att du ska känna dig trygg med att dina personuppgifter är i säkert förvar och behandlas på ett korrekt sätt. Vi utför all behandling av personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning.
Behandling av personuppgifter
Bolagen inom Zmarta Group, "Zmarta", behandlar dina personuppgifter för att vi ska kunna tillhandahålla, och för att du ska kunna använda, våra tjänster. Hur personuppgifterna behandlas beror på vilken av våra tjänster du har valt att använda.
Vill du läsa Användarvillkoren för våra förmedlingstjänster hittar du dem här. Vill du läsa om Förmånsavtalet hittar du det här.
Genom att nyttja förmedlingstjänsterna, t.ex. genom att besöka vår webbplats eller genom att ansöka om ett lån eller en försäkring, bekräftar du att du tagit del av och förstått innehållet i Zmartas dataskyddspolicy. Jämför du el eller försäkring genom Elskling respektive Insplanet via Zmarta.se bekräftar du även att du tagit del av relevant bolags dataskyddspolicy genom att använda tjänsten.
Zmarta lagrar information om hur du använder våra tjänster, exempelvis vilken ansökningskanal du använde, när ansökan gjordes, vid vilka tidpunkter vi har varit i kontakt med dig och vad kontakten gällde.
För det fall du ansöker om ett lån, en försäkring eller jämför och byter elavtal via oss kommer vi att lämna ut dina personuppgifter till de långivare, försäkringsbolag och elbolag som är anslutna till vår tjänst och som är relevanta för din ansökan. Respektive långivare, försäkringsbolag och elbolag är personuppgiftsansvarig för den behandling av personuppgifter som denne utför med anledning av din ansökan. Du uppmanas således att noggrant ta del av långivarnas, försäkringsbolagens och/eller information om deras behandling av personuppgifter. Här hittar du information om hur våra samarbetspartners kommer att behandla dina personuppgifter.
I de fall vi hänvisar (länkar) till en webbplats som tillhör tredje part är sådan hänvisning enbart avsedd som en tjänst för användaren och vi frånsäger oss allt ansvar för sådan tredje parts webbplats och sådan tredje parts eventuella personuppgiftsbehandling.
Personuppgiftsansvarig
Personuppgiftsansvariga inom Zmarta i Sverige är:
- Zmarta AB (556647-0737),
- Insplanet Försäkringsförmedling AB (556699-1179) och
- Elskling AB (556722-5452).
Personuppgiftsansvarig inom Zmarta i Finland är
- Freedom Rahoitus Oy (Y-tunnus 2207313-9).
Personuppgiftsansvarig inom Zmarta i Norge är:
- Zmarta AS (985220 239).
I denna dataskyddspolicy förklarar vi hur dina personuppgifter behandlas både för varje tjänst och inom ramen för Zmartas gemensamma kunddatabas. Zmarta AB (556647-0737) administrerar och förvaltar en koncerngemensam databas inom Zmarta Group, och utför den behandlingen på uppdrag av det Zmartabolag som är personuppgiftsansvarigt där du är kund eller vars tjänster du använder. Samtliga bolag som deltar i samarbetet är majoritetsägda bolag inom Zmarta Group ("vi", "Zmarta", "Zmarta Group").
Bolagen inom Zmarta delar i stora delar administrativa system samt bedriver kundsupport, marknadsföringsarbete och kvalitetssäkrad analys av data. Personuppgifter samlas in till databasen genom att de personuppgifter som respektive Zmartabolag behandlar överförs till databasen och behandlas i enlighet med detta dokument. Det är Zmarta AB som ansvarar för hanteringen av det tekniska system, och tillhörande säkerhetsåtgärder, som databasen bygger på.
Personuppgiftsbehandling
Vi samlar in uppgifter från dig som kund för att bland annat kunna erbjuda våra tjänster och fullgöra våra åtaganden i förhållande till dig. Vi kan komma att samla in olika uppgifter, beroende på vilken tjänst du använder.
För behandling av personuppgifter måste det finnas stöd i lagstiftning, en s.k. laglig grund.
Laglig Grund
För att vår behandling av dina personuppgifter ska vara laglig krävs det att den är nödvändig (i) för att fullgöra vårt avtal med dig, eller (ii) för att fullgöra en för Zmarta rättslig förpliktelse. Behandling av personuppgifter kan också ske med stöd av (iii) en intresseavvägning/berättigat intresse eller (iv) efter att du lämnat ditt samtycke för att få utföra en viss behandling.
I de fall behandlingen är nödvändig för ändamål som rör Zmarta eller tredje parts berättigade intressen, kan Zmarta behandla dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning. Sådana intressen innefattar Zmartas kommersiella intresse av att bibehålla en god kundrelation med dig, att tillhandahålla dig information som är av relevans för din användning av våra tjänster, förbättra och vidareutveckla våra tjänster samt för att marknadsföra Zmarta eller övriga tjänster och/eller bolag och varumärken inom Zmarta.
Vilka personuppgifter samlas in?
Nedan följer en mer detaljerad information om vilka kategorier av personuppgifter vi samlar och vilka behandlingar vi utför, för vilket ändamål och baserat på vilken laglig grund:
Person- och kontaktuppgifter
Vissa uppgifter lämnar du själv till oss i samband med att du använder någon av våra tjänster, såsom person- och kontaktinformation, exempelvis namn, adress, telefonnummer och e-postadress. Vissa uppgifter samlar vi in om dig i samband med och/eller efter att du skickat in din ansökan till oss, t.ex. uppdatering av dina personuppgifter eller komplettering av uppgifter via externa register såsom exempelvis UC, Bisnode och SPAR eller andra liknande samarbetspartners.
I somliga fall utbyts t.ex. ditt kundnummer mellan oss och våra bolag och samarbetspartners för att underlätta hanteringen av dina försäkringar eller andra kundärenden.
(exempelvis namn, personnummer, adress, telefonnummer och e-postadress)
Ändamål: vi behöver informationen för att kunna tillhandahålla våra tjänster till dig. Vi behöver även informationen för att kommunicera med dig och presentera erbjudanden, för direktmarknadsföring, för utveckling av och säkerställande av funktionaliteten hos våra tjänster, för informationssäkerhet, för kundservice och för att förhindra missbruk av våra tjänster samt för att fullgöra rättsliga förpliktelser. Informationen används även av oss för att upprätta statistik, för segmentering och för analysändamål.
Laglig grund: fullgörande av vårt avtal med dig samt uppfylla rättslig förpliktelse och/eller berättigat intresse.
Bolagsinformation
För det fall du agerar på uppdrag av ett företag inhämtar vi även bolagsinformation såsom organisationsnummer, bolagets namn, adress, postnummer och adress. Vi lagrar även information om din position/funktion i bolaget samt uppgifter om bolagets ägare/verklig huvudman samt ägarandel. Uppgifterna uppges av dig och/eller inhämtas av tredje part.
(exempelvis organisationsnummer, bolagets namn, adress, postnummer och adress, din position i företaget samt ägarförhållanden)
Ändamål: vi behöver informationen för att kunna tillhandahålla våra tjänster till dig och det bolag du representerar. Vi behöver även informationen för att kommunicera med dig och presentera erbjudanden, för direktmarknadsföring, för utveckling av och säkerställande av funktionaliteten hos våra tjänster, för informationssäkerhet, för kundservice och för att förhindra missbruk av våra tjänster samt för att fullgöra rättsliga förpliktelser.
Laglig grund: fullgörande av vårt avtal med dig och de bolag du representerar samt uppfylla rättslig förpliktelse och/eller berättigat intresse.
IP-adress, vissa cookies och tekniska data
Vi lagrar även information om hur du använder våra tjänster, t.ex. vilken ansökningskanal du använde, när ansökan gjordes, vid vilka tidpunkter vi har varit i kontakt med dig och vad kontakten gällde.
När ansökan görs via digitala kanaler använder vi cookies och andra digitala verktyg för sökoptimering, spårning och uppföljning samt IP-nummer och/eller information om den enhet du använt vid nyttjandet av våra tjänster online. Läs mer om detta i vår cookiepolicy.
(t.ex. hur du navigerar i tjänsten, vilka sidor du besökt, hårdvarutyp, operativsystem och webbläsarversion)
Ändamål: Vi använder IP-adressen som identifikation och för igenkännande av dina inställningar för att kunna erbjuda en bättre användarupplevelse. Även av administrativa skäl samlar vi in IP-adressen, bl.a. för att kunna se vilken kanal du använt för att komma till vår hemsida. Dessutom sparar vi IP-adressen för att kunna förhindra bedrägerier. Tekniska data om den enhet du som kund använder hämtar vi in för att minska risken för missbruk av våra tjänster och dina uppgifter samt för att för att göra tekniska förbättringar och felsöka. Mer information om vår användning av cookies finner du i vår cookiepolicy.
Laglig grund: Vi använder oss av intresseavvägning för samtliga syften gällande IP-adresser och tekniska data samt ditt samtycke i förhållande till cookies på sätt som anges i vår cookiepolicy.
Delning av information: av administrativa skäl kan IP-adressen komma att delas med våra marknadsföringspartners, exempelvis för att se hur och var du gjorde din ansökan, i samband med legala åtgärder, misstanke om brott (t.ex. bedrägeri eller penningtvättbrott) eller potentiella hot mot Zmarta eller andras rättigheter, samt kan IP-adressen lämnas ut till anslutna lån- och försäkringsgivare samt till polisen och andra myndigheter. I tjänsten kan du ibland erbjudas att dela information från tjänsten på sociala medier, som t.ex. Facebook eller Twitter, via en implementerad social plug-in (som t.ex. en gillaknapp). Vi har inte fullt inflytande över den information som sociala medier samlar in med hjälp av dessa plug-ins om du väljer att använda dem. Vi uppmanar dig därför att hålla dig informerad om syftet med, och omfattningen av, insamlingen av uppgifter som sker genom sociala plug-ins.
Kreditupplysning samt information om betalningsanmärkning och ev. skuldsaldo hos Kronofogden
Vi kan även komma att inhämta information om din kreditvärdighet och/eller inkomst samt beviljat lånebelopp. I samband med att du ansöker om ett lån beställer vi en kreditupplysning på dig. Vi inhämtar även ansökningsinformation, t.ex. information om din inkomst och bankkonto.
Ändamål: I samband med att du ansöker om en låneförmedling hos oss inhämtar vi en kreditupplysning om dig från UC AB eller annan kreditupplysningsgivare. Information om betalningsanmärkningar och eventuellt skuldsaldo hos Kronofogden, som ingår i kreditupplysningen, behandlas för att vi ska kunna skicka din ansökan till relevant långivare. Om du inte tillhandahåller denna information kan vi tyvärr inte tillhandahålla förmedlingstjänster till dig.
Laglig grund: fullgörande av vårt avtal med dig.
Ansökningsinformation
Ansökningsinformations kan bestå av olika uppgifter som behövs för att kunna förmedla den specifika tjänst du begärt.
Vid ansökan om produkter såsom sjuk – och olycksfallsförsäkring inhämtas uppgifter från dig rörande eventuell hälsodeklaration. Denna information kan även användas vid skadereglering för vissa försäkringsprodukter som administreras av Zmarta.
Personnummer samt eventuella hälsouppgifter gällande dina barn kan komma att inhämtas från dig i samband med att du ansöker om produkter såsom barn- eller olycksfallsförsäkring.
Vidare kan objektsinformation hämtas in, såsom namn på det objekt du vill jämföra och/eller teckna försäkring för, t.ex. registreringsnummer, din lägenhets adress eller fastighetsbeteckningen på ditt hus. Vi kan även komma att hämta in uppgifter om andra objekt du äger.
(t.ex. information om inkomst, arbetsgivare, bankkontonummer, sökt lånebelopp/försäkring, syfte med lån, PEP (Politically Exposed Person) m.m.).
Ändamål: Uppgifter är nödvändiga för att vi ska kunna upprätta och skicka en ansökan till anslutna lån- och försäkringsgivare samt motverka penningtvätt och bedrägerier. Informationen används även av oss för att upprätta statistik, för segmentering och för analysändamål. Information om du, eller en nära anhörig, är en politiskt utsatt person är ett legalt krav enligt penningtvättlagstiftningen för att få ansöka om lån.
Laglig grund: fullgörande av vårt avtal med dig samt uppfylla rättslig förpliktelse och/eller berättigat intresse.
Tredjepartsdata
Vi kan även hämta uppgifter från tredje part, exempelvis Bisnode, i enlighet med vad som anges nedan. Uppgifter som har hämtats från tredje part skyddar vi enligt de metoder som beskrivs i denna policy och enligt eventuella ytterligare begränsningar som gäller för informationens källa och användningsområde. Sådana tredjepartskällor kan variera över tid men kan inkludera:
- Datamäklare som vi köper demografiska och statistiska data av, för att kvalitetssäkra och komplettera information som vi samlar in, som t.ex. namn och postadress. Denna information kan även användas för att utveckla våra tjänster i syfte att kunna tillhandahålla mer relevanta erbjudanden,
- Partners som vi samarbetar med för att erbjuda tjänster eller delta i gemensam marknadsföringsverksamhet,
- Offentligt tillgängliga källor, till exempel öppna myndighetsdatabaser eller andra data som är tillgängliga för allmänheten.
Ändamål: Uppgifter är nödvändiga för att vi ska kunna upprätta och skicka en ansökan till anslutna lån- och försäkringsgivare. Informationen används även av oss för att upprätta statistik, för segmentering och för analysändamål. Uppgifterna används även i marknadsföringssyfte.
Laglig grund: fullgörande av vårt avtal med dig och/eller berättigat intresse.
För ytterligare information om vilka personuppgifter vi samlar in, se informationen för respektive tjänst.
Överföring av personuppgifter till tredje part
Vi kommer inte dela, sälja, överlåta eller på annat sätt lämna ut personuppgifter utöver vad som anges i denna personuppgiftspolicy, om vi inte är skyldiga att göra det enligt lag eller till följd av ett domstolsbeslut eller om vi har fått ditt medgivande till sådant utlämnande.
Zmarta kan komma att lämna ut personuppgifter till tredje part, som t.ex. polisen eller annan myndighet, om det rör utredning av misstanke om brott eller om vi annars är skyldiga att lämna ut sådan uppgift med stöd av lag eller myndighetsbeslut.
Zmarta kan anlita externa leverantörer att utföra uppgifter för Zmartas räkning, t.ex. för att tillhandahålla IT-tjänster, uppdatera adressuppgifter eller hjälpa till med marknadsföring och analyser. Utförandet av dessa tjänster kan innebära att Zmartas leverantörer, både inom EU/EES och utanför EU/EES, får tillgång till dina personuppgifter. Dessa leverantörer behandlar personuppgifter för vår räkning i enlighet med skriftliga personuppgiftsbiträdesavtal och våra instruktioner. Personuppgiftsbiträden som får tillgång till dina personuppgifter (t.ex. när vi använder en tredje part, såsom SPAR, för att inhämta adressuppgifter eller lagra information på en server), ges inte någon rätt att använda dina personuppgifter för andra syften än de syften som anges i denna personuppgiftspolicy, utan kommer främst att användas i den mån detta behövs för att kunna tillhandahålla våra tjänster.
Vad används personuppgifterna till?
Tillhandahållande av våra tjänster
Vi använder dina personuppgifter för att tillhandahålla våra tjänster till dig samt bekräfta din identitet (bl.a. enligt lag om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism), upprätta din ansökan och skicka denna, och dina personuppgifter, till våra anslutna låne- försäkrings- och elföretag samt meddela dig besked om din ansökan. Zmarta behöver denna information för att kunna ingå och fullgöra vårt avtal med dig. Om du inte tillhandahåller denna information kan vi tyvärr inte tillhandahålla förmedlingstjänster och/eller Förmånsavtalet till dig.
Laglig grund: fullgörande av vårt avtal med dig samt uppfylla rättslig förpliktelse.
Kommunicera med dig
Via post, telefon, digital kommunikation (SMS, e-post, e-postformulär, konton i sociala medier eller via vår chatt-funktion) eller på annat sätt, t.ex. när vi skickar information och är i kontakt med dig i frågor angående våra tjänster.
Laglig grund: fullgörande av vårt avtal med dig.
Marknadsföring
Dina personuppgifter kan komma att användas för att erbjuda dig samma, liknande och andra tjänster från bolag inom Zmarta Group. Vi behandlar olika typer av data för att kunna marknadsföra våra produkter och tjänster direkt till dig. Du kan få den via t.ex. brev, telefon, sms och e-post. I detta syfte kan vi även komma att sammanställa statistik för analysbehov. Dina personuppgifter används även för analys och segmentering i syfte att ge dig relevant marknadsföring.
Laglig grund: berättigat intresse.
Utveckling av och säkerställande av funktionalitet och effektivitet hos våra tjänster
Vi använder data för att bl.a. analysera och förstå marknadstrender, för att kunna utveckla och förbättra våra produkter, tjänster och processer. I detta avseende kan vi t.ex. analysera användarbeteendet i våra digitala tjänster för att förbättra funktioner och presentationen av dessa i syfte att erbjuda dig en bättre användarupplevelse. För detta syfte kan vi även komma att sammanställa statistik för analysbehov och maskininlärning, t.ex. hur du använder och navigerar i våra tjänster.
Laglig grund: berättigat intresse.
Informationssäkerhet och förhindra missbruk av våra tjänster
Vi behandlar data i syfte att tillgodose säkerheten för våra tjänster samt för att kontrollera, förhindra, utreda eller vidta andra åtgärder i samband med missbruk av våra tjänster eller i samband med användning av våra tjänster i strid med användarvillkoren, eller i samband med legala åtgärder, misstanke om bedrägeri eller penningtvättbrott eller potentiella hot mot Zmarta eller andras rättigheter.
Laglig grund: fullgörande av vårt avtal med dig och/eller berättigat intresse.
För att fullgöra rättsliga förpliktelser
Vi behandlar dina personuppgifter för att fullgöra våra lagstadgade skyldigheter. Vi behöver t.ex. behandla och spara personuppgifter enligt bokföringslagen, försäkringsförmedlings-, låneförmedlings- samt penningtvättslagstiftningen.
Laglig grund: för att fullgöra rättslig förpliktelse.
Inspelning av samtal
När du ringer till eller blir uppringd av vår kundtjänst, spelas samtalet in. Inspelning görs för att kunna dokumentera ansökningsprocessen, för kundkännedom enligt lagen om penningtvätt och finansiering av terrorism samt för att kunna fullgöra vårt avtal med dig.
Laglig grund: fullgörande av vårt avtal med dig och/eller fullgöra rättslig förpliktelse.
Segmentering
Vi behandlar dina personuppgifter för att stödja Zmarta med integritetssäker analys innefattande enklare segmentering av kundgrupper, baserat på exempelvis ålder och adress, i syfte att ge dig relevant marknadsföring, samt för att förbättra funktioner och presentationen av produkter, tjänster och processer i syfte att erbjuda dig en bättre och effektivare användarupplevelse. Vid viss enklare analys och segmentering används personnummer, för att kunna skicka riktad reklam med relevanta erbjudanden till olika målgrupper.
Laglig grund: fullgörande av vårt avtal med dig och/eller berättigat intresse. Du kan motsätta dig segmentering, se länk.
Affärsverksamhet/Business Intelligence
I syfte att ge dig en bättre kund- och användarupplevelse använder vi anonymiserad data för att med stöd av den koncerngemensamma analysfunktionen utveckla aggregerade analyser och Business Intelligence som gör det möjligt för oss att driva och skydda vår verksamhet, ge bättre upplevelser för kund samt att ta välgrundade beslut. Vi använder anonym data som inte består av personuppgifter vid analys av kundinsikt, produktutveckling, personalisering, trender, statistik och liknande syften. Genom att i Zmarta hålla en gemensam och kvalitetssäkrad analysförmåga säkerställer vi en korrekt och säker hantering av våra kunders personuppgifter för tillåtna syften, vilka beskrivs närmare i denna policy.
Laglig grund: fullgörande av vårt avtal med dig och/eller berättigat intresse.
Var behandlas mina personuppgifter och till vem lämnas de?
Dina personuppgifter kommer att delas mellan de olika bolagen inom Zmarta Group, oavsett vilken tjänst som du har använt i enlighet med vad som framgår av denna policy.
Gemensam information inom Zmartabolagen
Vi använder gemensamt information som Zmartabolagen samlar in om kunderna och användare av dessa huvudsakliga skäl:
- tillhandahålla ett integritetssäkert kundregister till Zmartabolagen, där vi gemensamt har kvalitetssäkrat att uppgifter om och preferenser för dig som kund är korrekta, uppdaterade och ändamålsbegränsade, samt där vi även kan erbjuda dig ett enkelt sätt att tillvarata dina rättigheter och ställa förfrågan om dina personuppgifter till den gemensamma funktionen som administreras av Zmarta AB,
- stödja Zmartabolagen med integritetssäker analys så att bolagen kan förbättra befintliga produkter för dig som kund och tillhandahålla digitala tjänster unikt anpassade för dig,
- stödja Zmarta Group och dess bolag med integritetssäker analys så att de kan bedriva relevanta kampanjer med marknadsföring till dig av Zmartas liknande varor och tjänster, och stödja Zmarta med integritetssäker analys för att, där tillstånd från dig finns, eller där det är tillåtet enligt lag, tillsammans med deras annonsörer rikta relevant digital reklam till dig.
För att förbättra skyddet för din personliga integritet har vi byggt in tekniska och organisatoriska skydd som är utformade för att förhindra vissa kombinationer av data, begränsa användningen av dina uppgifter enligt dina preferenser och instruktioner, samt se till att vi har korrekt och uppdaterad information om dig och dina preferenser.
För att kunna leverera våra tjänster till dig kan vi behöva lämna ut dina personuppgifter till underleverantörer och partners. Dessa parter får inte använda data om dig för något annat ändamål än för att tillhandahålla tjänsten eller på de villkor som vi ange. Du kan alltid vara trygg med att vi inte kommer att sälja dina personuppgifter till en utomstående tredje part i marknadsföringssyfte. För att kunna leverera våra tjänster använder Zmarta externa IT-leverantörer för lagring, säkerhetskopiering av data samt tillhandahållande av dokument- och e-postsystem (t.ex. Amazon Webservices och Microsoft). Inom olika områden anlitar vi leverantörer, underleverantörer och i vissa fall även egna bolag inom koncernen, för att kunna leverera våra tjänster. Det innebär att även de behöver viss information om dig som kund. I vissa fall kan dina personuppgifter komma att delas med andra bolag och samarbetspartners, som exempelvis leverantörer av offentliga register och statistik.
Dock kan dina personuppgifter kan komma att lämnas ut av ett bolag inom Zmarta Group till ett annat i syfte att presentera information och förbättra din användarupplevelse vid marknadsföring avseende detta bolags produkter och tjänster.
För det fall Zmarta, eller en väsentlig del av Zmartas tillgångar, kan komma att säljas till en tredje part, kan dina personuppgifter även komma att delas till sådan tredje part med anledning av sådan försäljning.
Zmarta kan komma att lämna ut personuppgifter till tredje part, som t.ex. polisen eller annan myndighet, om det rör utredning av misstanke om brott eller om vi annars är skyldiga att lämna ut sådan uppgift med stöd av lag eller myndighetsbeslut.
Överföring till tredje land
Zmarta samarbetar huvudsakligen med partners som behandlar personuppgifter inom EU/EES. För det fall vi anlitar leverantörer utanför EU/EES (s.k. "tredje land"), t.ex. molntjänster såsom Amazon Webservices, Inc. eller Google Inc., kommer vi att vidta lämpliga skyddsåtgärder och säkerställa att överförd data hanteras enligt gällande lag. Lämpliga skyddsåtgärder kan t.ex. vara tecknande av avtal som inkluderar standardiserade modellklausuler för dataöverföring vilka har antagits och godkänts av EU-kommissionen.
Så här skyddar vi dina personuppgifter
Zmarta sätter säkerheten i fokus och skyddar dina uppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen samt etablerade riktlinjer för informationssäkerhet. Detta innebär att vi skyddar dina uppgifter med både tekniska lösningar, t.ex. kryptering av information, och organisatoriska rutiner och regler, t.ex. behörighetsstyrning, anpassade till personuppgiftsbehandlingens art. Vi följer vår informationssäkerhetspolicy och arbetar fortlöpande med registervård och översyn av våra samarbetsavtal vad gäller behandling av personuppgifter och eventuella personuppgiftsbiträden till oss.
Automatiserat beslutsfattande – vad är det?
"Automatiserat beslutsfattande" är ett beslut som tas enbart baserat på en automatiserad behandling av dina uppgifter. Det sker med hjälp av exempelvis en programkod eller en algoritm. Zmarta säkerställer dagligen att processerna för det automatiserade beslutsfattandet fungerar på ett korrekt sätt. Om du är missnöjd med eller har invändningar mot automatiserat beslutsfattande, t.ex. om du har fått en ansökan nekad, eller om du vill ha en förklaring till ett beslut som har fattats genom automatiserat beslutsfattande, kan du begära omprövning av beslutet eller ytterligare information av en av våra handläggare. "Automatiserat beslutsfattande" avser ett beslut som enbart fattas på basis av automatiserad behandling av dina personuppgifter. Detta sker med hjälp av exempelvis en programkod eller en algoritm. Zmarta säkerställer dagligen att processerna för det automatiserade beslutsfattandet fungerar på ett korrekt sätt, t.ex. genom olika typer av övervakning och automatiska kontrollfunktioner. Zmartas användning av automatiserat beslutsfattande syftar till att kunna tillhandahålla rättvisa och korrekta låne- och försäkringsförmedlingstjänster som tillämpas på ett likvärdigt sätt i förhållande till våra kunder.
Uppgift om betalningsanmärkning leder automatiskt till att din ansökan endast skickas till de anslutna långivare som accepterar lånesökande som har betalningsanmärkningar. Uppgift om skuldsaldo kan, vad avser konsumentlåneförmedling, automatiskt leda till att din ansökan inte behandlas, p.g.a. anslutna långivares egna regelverk. Dina uppgifter som du lämnar i din ansökan matchas automatiskt med de krav som respektive el-, lån- eller försäkringsgivare ställer enligt sina interna regelverk och villkor såsom lånebelopp, inkomst, anställningsform, ålder m.m.
För det fall du är missnöjd med eller har invändningar mot automatiserat beslutsfattande som utförs av Zmarta, t.ex. om du har fått en ansökan nekad, eller om du vill ha en förklaring till ett beslut som har fattats genom automatiserat beslutsfattande, kan du begära omprövning av beslutet eller ytterligare information av en av våra handläggare genom att kontakta:
- Zmarta AS: info@centum.no eller info@zmarta.no eller telefon 239 67 010
- Elskling AB: info@elskling.se eller telefon 08-650 81 15
- Zmarta AB: info@freedomfinance.se eller telefon 0431-47 47 90
- Freedom Rahoitus: kundservice@freedomrahoitus.fi eller info@zmarta.fi eller telefon 09-42 41 44 00
- Insplanet Försäkringsförmedling AB: e-mail info@insplanet.com eller telefon 08-51 000 000
- Zmarta: info@zmarta.se eller telefon 0771-47 48 49
Dina rättigheter som registrerad
Som registrerad har du en rad rättigheter. Du har rätt till tillgång, till rättelse, till att göra invändningar, till begränsning av behandling, till radering, till att bli glömd och till dataportabilitet. Som registrerad har du en rad rättigheter. För att utöva dina rättigheter eller om du har frågor som rör Zmartas behandling av dina personuppgifter är du välkommen att kontakta oss via de kontaktuppgifter som anges i slutet av denna information länk. Zmarta förbehåller sig rätten att ta ut en avgift vid upprepad begäran om tillgång till uppgifter alternativt att vägra att tillmötesgå en begäran som exempelvis sker vid upprepade tillfällen, är orimlig eller är uppenbart ogrundad.
Rätt till tillgång
Du har rätt att begära att få besked om huruvida Zmarta behandlar personuppgifter som rör dig och i så fall få en kopia av dessa – ett registerutdrag.
Rätt till rättelse
Om du anser att personuppgifterna som rör dig är felaktiga eller ofullständiga kan du begära att få uppgifterna rättade eller kompletterade.
Rätt att göra invändningar
Du har rätt att göra invändningar mot behandling av dina personuppgifter som Zmarta utför med stöd av en intresseavvägning. Du behöver då specificera vilken behandling du invänder mot. Om vi anser att sådan behandling ändå ska ske, måste vi visa att det finns intressen som väger tyngre än dina intressen, rättigheter och friheter. Zmarta får dock fortsätta behandla personuppgifterna om det krävs för fastställande, utövande eller försvar av rättsliga anspråk. Om du invänder mot behandling för direkt marknadsföring som sker med stöd av en intresseavvägning får Zmarta inte längre behandla dina personuppgifter för sådant ändamål.
Rätt till begränsning av behandling
Du har i vissa fall rätt att begära att Zmarta begränsar behandlingen av dina personuppgifter, t.ex. om du har invänt mot behandlingen. Genom att begära en begränsning har du, i vart fall under en viss tid, möjlighet att stoppa Zmarta från att använda uppgifterna annat än för att t.ex. försvara rättsliga anspråk.
Rätt till radering ("rätten att bli bortglömd")
Du kan i vissa fall få dina personuppgifter raderade, t.ex. om uppgifterna inte längre behövs för de ändamål för vilka de samlats in, eller om du invänder mot behandling som grundar sig på en intresseavvägning och det inte finns berättigade skäl som väger tyngre än ditt intresse. Rätten till radering gäller dock inte i vissa fall, t.ex. om behandlingen är nödvändig för att Zmarta ska uppfylla en rättslig förpliktelse eller för att Zmarta ska kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.
Rätt till dataportabilitet
Rätten till dataportabilitet gäller i de fall du har lämnat ditt samtycke till behandlingen eller om behandlingen behövs för att vi ska kunna tillhandahålla tjänster till dig enligt det avtal du ingått med oss, samt under förutsättning att behandlingen sker automatiserat och att det är tekniskt möjligt att flytta. Rätten till dataportabilitet gäller personuppgifter du lämnat med fullgörande av avtal eller samtycke som laglig grund.
Period under vilken personuppgifterna kommer att sparas
Personuppgifterna gallras i enlighet med gällande person- och dataskyddslagstiftning, vilket betyder att uppgifterna inte sparas längre än nödvändigt med hänsyn till ändamålet för behandlingen eller i enlighet med överordnad lagstiftning
- Jämförelse av försäkringar, lån, elavtal och erbjudanden sparas 12 månader från det att du nyttjade vår tjänst för att kunna fullgöra vårt avtal med dig.
- Kontaktuppgifter, samtalsinspelningar, arkivering av e-post, ansökningsinformation, tekniska data sparas i 12 månader från det datum som du senast nyttjade vår tjänst för att utföra kundservice förhindra missbruk av våra tjänster samt hantera klagomål.
- Dokumentation av överenskommelser och samtycken i samband med köp (förmedling) av försäkring samt köp och förmedling av försäkring ska enligt försäkringsförmedlingslagstiftningen sparas i minst 10 + 1 år från förmedlingstillfället. Detsamma gäller för inspelade försäkringsförmedlingsärenden via telefon.
- Ansökan om lån samt personuppgifter och annan information som lämnas till oss i samband med ansökan om lån eller livförsäkring (inkl. IP-adress) sparas i 5 år. Informationen behandlas även som ett led i vårt förebyggande arbete vad gäller att förhindra bedrägeri, penningtvätt och finansiering av terrorism. Vi är enligt penningtvättlagstiftningen skyldiga att spara personuppgifter relaterade till obligatoriska penningtvättskontroller i 5 år.
- Vi sparar dina uppgifter för marknadsföringsändamål i 12 månader från det senaste datum du nyttjade vår tjänst.
- Uppgifter kan även behöva sparas enligt ytterligare krav i lag eller annan författning och myndighetsföreskrifter, t.ex. bokföringslagen (enligt vilken uppgifter ska sparas i 7 år).
- Vad avser Ekonomitjänsten kommer dina registrerade uppgifter att sparas så länge du använder ekonomitjänsten, dock minst 24 månader efter att du använde tjänsten senast.
- Påbörjad men ej fullföljd användning av Ekonomitjänsten kommer att gallras efter 30 dagar.
- Vad avser Förmånsavtalet kommer dina uppgifter, inklusive din IP-adress, att sparas så länge du prenumererar på tjänsten och uppgifterna behövs för att kunna fullgöra Förmånsavtalet. Om du säger upp avtalet kommer vi att radera uppgifterna så snart det är möjligt i enlighet med gällande lag och Zmartas interna processer. Om avtalet blir passivt (d.v.s. om du inte visar intresse för tjänsten eller dess innehåll under en period av 5 år) kommer detta att likställas med att avtalet är uppsagt och dina personuppgifter kommer då att raderas på samma sätt som det angetts ovan.
Klagomål, dataskyddsombud och tillsynsmyndighet
Om du har synpunkter eller anser att vi har hanterat dina personuppgifter på ett felaktigt sätt kan du alltid vända dig till Zmarta Groups dataskyddsombud. Dataskyddsombudet verkar för de bolag som är personuppgiftsansvariga inom Zmarta Group:
- Zmarta AS (Norge)
- Elskling AB (Sverige)
- Zmarta AB (Sverige)
- Freedom Rahoitus Oy (Finland)
- Insplanet Försäkringsförmedling AB (Sverige)
Den övergripande och viktigaste uppgiften för Zmarta Groups dataskyddsombud är att kontrollera att dataskyddsförordningen (GDPR) följs inom organisationen, genom att till exempel utföra kontroller och informationsinsatser.
Ombudet ska även vara kontaktperson för de registrerade och samarbeta med Integritetsmyndigheten (tidigare kallat Datainspektionen).
Kontaktuppgifter till Zmarta Groups dataskyddsombud Per-Eric Henningsson:
E-mail: dpo@zmartagroup.com eller telefon: +46 0431 47 47 06 eller post: Dataskyddsombudet, Zmarta, Box 1068, 262 21 Ängelholm.
När det gäller kunder i Finland hänvisas till ställföreträdande dataskyddsombud: E-mail: dpo.fi@zmartagroup.com eller telefon: +358 40 719 41 00.
Integritetsmyndigheten är tillsynsmyndighet vad gäller dataskydd och behandling av personuppgifter. Du kan läsa mer om dataskydd och gällande lagstiftning samt få annan information på Integritetsmyndighetens webbplats (https://www.imy.se.)
Jag vill inte längre ha marknadsföring, vad gör jag?
Om du inte vill bli kontaktad av Zmarta i marknadsföringssyfte kan du begära att bli spärrad från vidare kontakt för respektive tjänst genom att kontakta:
- Zmarta AS: info@centum.no eller info@zmarta.no eller telefon 239 67 010
- Elskling AB: info@elskling.se eller telefon 08-650 81 15
- Zmarta AB: info@freedomfinance.se eller telefon 0431-47 47 90
- Freedom Rahoitus: kundservice@freedomrahoitus.fi eller info@zmarta.fi eller telefon 09-42 41 44 00
- Insplanet Försäkringsförmedling AB: e-mail info@insplanet.com eller telefon 08-51 000 000
- Zmarta: info@zmarta.se eller telefon 0771-47 48 49
Cookies
Vi använder lokal lagring av data genom cookies och annan liknande teknik. Lokal lagring av data kan t.ex. innehålla användarinställningar, information om hur du har surfat och vilken webbläsare du använder. Dessa uppgifter kan användas för att göra innehåll och funktioner i våra tjänster både säkra samt anpassade och meningsfulla för dig. Mer information om cookies hittar du i vår cookiepolicy.
Uppdatering av denna information
Zmarta förbehåller sig rätten att när som helst ändra denna information och den per tjänst specifika informationen om behandling av personuppgifter. Större förändringar kommer vi att informera via e-post, förutsatt att du lämnat din e-postadress. Den senaste versionen finns dessutom alltid på vår webbsida.