(här hittar du faktabladet för Trygghetsförsäkring)
Zmarta erbjuder sina kunder att ansöka om gruppförsäkringen Trygghetsförsäkring. Detta för att kunna få hjälp med kostnader för t.ex. lån, krediter, boende och andra hushållsutgifter om man skulle bli sjukskriven (minst 50 %) eller drabbas av ofrivillig arbetslöshet.
Enligt lag har du rätt till denna förköpsinformation, vilken vi rekommenderar att du läser, skriver ut och sparar.
Detta är endast en översikt och för att få fullständig information om försäkringens omfattning, undantag och begränsningar bör du studera försäkringsvillkoren. Villkoren finns att läsa här eller så beställer du dem av Zmarta.
Förutsättningar för att teckna försäkringen
- Du ska ha fyllt 18 men inte 67 år och vara folkbokförd i Sverige.
- har en tillsvidareanställning om minst 17 timmar per vecka och du har haft anställningen minst 6 månader i följd hos samma arbetsgivare (annan anställning än tillsvidareanställning som hos samma arbetsgivare övergår till tillsvidareanställning får tillgodoräknas i de 6 månaderna så länge du är tillsvidareanställd
när du ansluts till försäkringen), anställning om minst 17 timmar per vecka eller egenföretagare sedan minst 12 månader, se definitionen av Egenföretagare i villkoren.
Viktiga undantag och begränsningar i försäkringen
- Sjukskrivning som beror på alkohol- och/eller narkotikamissbruk eller självförvållad kroppsskada.
- Sjukskrivning till följd av kirurgiska ingrepp och medicinska behandlingar som inte är medicinskt nödvändiga.
- Sjukskrivning som är på mindre än 50 % eller inträder inom 30 dagar från försäkringens startdatum. Den täcker inte heller sjukdom, sjukdomstillstånd eller skada som du kände till inom tolv månader närmast före du tecknade försäkringen eller som du fått eller sökt råd eller behandling för hos hälso- och sjukvården inom 12 månader innan du tecknat försäkringen.
- Arbetslöshet som beror på varsel eller uppsägning som var känt eller som du borde ha känt till vid ansökan om anslutning till försäkringsskyddet eller arbetslöshet som beror på uppsägning som du har underrättats om inom 120 dagar från försäkringens startdatum eller arbetslöshet som är frivilligt orsakad.
- Arbetslöshet på grund av annan orsak än arbetsbrist eller att arbetsgivarens verksamhet upphört.
- Arbetslöshet för dig som visstidsanställd om du arbetat mindre än 24 månader för samma arbetsgivare.
Detta kan försäkringen ersätta
Försäkringen kan lämna ersättning om du skulle drabbas av sjukskrivning om minst 50 % från en tillsvidareanställning på grund av sjukdom eller olycksfall, och hel arbetslöshet från en tillsvidareanställning på grund av arbetsbrist. Du skall välja att försäkra ett månadsbelopp som är anpassat efter dina löpande utgifter för t.ex. lånekostnader, hyra eller avgift till bostadsrättsförening, hemförsäkring, hushållsel, telefon, internet och tv.
Ersättning från försäkringen betalas månadsvis i efterskott till bankkonto som tillhör dig.
Sjukskrivning
Vid sjukskrivning om minst 50 % på grund av sjukdom eller olycksfall kan ersättning komma att betalas i upp till 12 månader (360 dagar) i följd för varje försäkringsfall. Den sammanlagda utbetalningen för flera perioder av sjukskrivning kan vara högst 36 månadsbetalningar.
Du kan få ersättning från försäkringen med det försäkrade månadsbeloppet per månad, det högsta belopp försäkringen kan ersätta dig med är 10 000 kr per månad.
Ersättningsbeloppet är i relation till din sjukskrivningsgrad.
Arbetslöshet
Vid ofrivilligt arbetslöshet från arbetsgivare eller pga. konkurs eller likvidation för egenföretagare i Sverige kan ersättning komma att betalas i upp till 12 månader (360 dagar) i följd för varje försäkringsfall. Den sammanlagda utbetalningen för flera perioder av sjukskrivning kan vara högst 36 månadsbetalningar.
Du kan få ersättning från försäkringen med det försäkrade månadsbeloppet per månad, det högsta belopp försäkringen kan ersätta dig med är 10 000 kr per månad.
Försäkringspremien och försäkringsperiod
Priset, d.v.s. försäkringspremien för utgiftsskyddet, är 2,95 % av försäkrat månadsbelopp, vilket blir 29:50 kronor för ett försäkrat månadsbelopp på 1 000 kronor per månad.
Om ditt försäkrade månadsbelopp t.ex. är 1 500 kronor blir din månadspremie 44 kronor.
Premien betalas via autogiro.
När du tecknar försäkringen behöver du därför acceptera villkoren för autogiro och medge att premien erläggas via autogiro.
Mer om detta på nästa sida under rubrik "Autogirovillkor".
Försäkringen gäller en månad i taget och förnyas varje månad om premien betalas och om den inte sägs upp.
Ångerrätt och uppsägning
Enligt lag har du ångerrätt.
Ångerrätten är 30 dagar från den dag du mottagit försäkringsbesked.
Ångrar du ditt köp kontaktar du Zmarta på 0431-47 22 60.
Vid ånger behöver du inte betala någon premie och har premien debiterats ska denna återbetalas till dig.
Försäkringen kan efter ångerrätten skriftligen sägas upp när som helst.
Uppsägning måste göras skriftligen; antingen fotograferat eller inskannat samt mailat till forsakring@zmarta.se, eller skickat med post till Zmarta, Box 1068, 262 21 Ängelholm.
Rätt skydd för dig?
Om något särskilt skydd är viktigt för dig bör du kontakta oss och kontrollera om detta omfattas av försäkringen.
Försäkringsgivare och anmälan av skada
Försäkringsgivare enligt dessa villkor är vid sjukskrivning, allvarlig sjukdom och dödsfall, AXA France Vie Sweden filial 516411-5080), samt vad avser arbetslöshet AXA France IARD Sweden filial (516411-5072).
AXA är det gemensamma namnet för försäkringsgivarna.
För att använda din försäkring skall du vända dig till AXA med kontaktuppgifter 08-502 520 85 och adress Box 7439, 103 91 Stockholm samt e-post clp.se.kundservice@partners.axa.
Råd om försäkring
För råd och anvisningar om förmedlingen och försäkringen kan du kontakta Konsumenternas Försäkringsbyrå på 0200-22 58 00, www.konsumenternas.se, Konsumentverkets hemsida www.hallakonsument.se eller din kommuns konsumentrådgivning.
Om du har klagomål
Om du inte är nöjd med handläggningen av din försäkring eller skadeärende kan du vända dig till AXA:s kundombudsman, där har du möjlighet att begära rättelse genom att redogöra för ditt ärende och be om kundombudsmannens yttrande.
Skriv brev till AXA, Kundombudsmannen, Box 7439, 103 91 Stockholm, alternativt maila till clp.se.kundombudsman@partners.axa och begär rättelse.
Om du anser att ett klagomål inte resulterar i en tillfredsställande rättelse från AXA, kan du kostnadsfritt ansöka om prövning hos Personförsäkringsnämnden som avger yttranden i tvister inom sjuk-, olycksfalls- och livförsäkring, med kontaktuppgifter www.forsakringsnamnder.se, 0200-22 58 00, alternativt kontakta Allmänna Reklamationsnämnden www.arn.se, 08-508 860 00.
Du kan även vända dig till allmän domstol.
Om Zmarta som förmedlare av försäkringen inte har uppfyllt sina åtaganden kan du kontakta Zmarta med dina klagomål, via brev till Zmarta, Klagomålsansvarig, Box 1068, 262 21 Ängelholm eller via e-post till klagomal@zmarta.se.
Du kan även kontakta Allmänna Reklamationsnämnden (se kontaktuppgifter ovan) eller allmän domstol.
Samordning
Denna försäkring ersätter dina kostnader för särskilt angivna utgifter.
Försäkringen ersätter inte utebliven inkomst och ditt försäkrade månadsbelopp har inte bestämts i relation till din inkomst.
Vid skadereglering samordnar därmed inte försäkringsgivaren ersättningar från försäkringen med andra eventuella ersättningar du får från andra försäkringar vid sjukskrivning.
Andra försäkringar som ersätter förlorad inkomst vid sjukskrivning kan besluta sig för att samordna ersättningar du får på grund av sjukskrivning.
Detta kan gälla sjukförsäkring kan nedsättning ske om personen under sjukskrivning får mer ersättning än 90 % av sin inkomst som arbetsför.
Zmarta är en del av Zmarta AB. Zmarta AB, nedan kallat "Zmarta" eller "vi", har Finansinspektionens tillstånd att bedriva verksamhet som försäkringsförmedlare och är även registrerad som försäkringsförmedlare hos Bolagsverket.
Enligt vårt tillstånd får vi förmedla försäkringar tillhörande följande försäkringsklasser: livförsäkring, lång olycksfall- och sjukförsäkring och annan förmögenhetsskada, samt försäkringsgrupp: olycksfalls- och sjukförsäkring.
Även om försäkringarna utgör ett komplement till de lån och krediter som vi förmedlar i vår huvudsakliga verksamhet som förmedlare av konsumentkrediter och andra lån gäller försäkringen även om du väljer att inte ta det lån som du har ansökt om i samband med att försäkringen tecknades.
Om du redan har en livförsäkring eller en annan försäkringsprodukt som omfattar samma moment som den försäkring som förmedlas av oss så kan ersättning utbetalas även från de andra försäkringarna.
Zmartas Trygghetsförsäkring
Zmarta erbjuder våra kunder att ansöka om försäkringen Trygghetsförsäkring med livskydd för att kunna få hjälp med kostnader för t.ex. lån, krediter, boende och andra hushållsutgifter, vid ofrivillig arbetslöshet, sjukskrivning eller dödsfall.
När det gäller våra gruppförsäkringar, som ex. Trygghetsförsäkring med livskydd, har vi som gruppföreträdare ingått avtal med försäkringsbolagen AXA France Vie Sweden filial (516411-5080) och AXA France IARD Sweden filial (516411-5072), vilka verkar under namnet AXA i Sverige.
Zmartas gruppförsäkringar erbjuds genom vår försäkringsförmedling utan någon opartisk analys.
Det är viktigt att du läser produktinformationen, bestämmelserna i autogirovillkoren och vad som gäller enligt Distansavtalslagen innan du tecknar försäkringen.
Tillstånd och tillsyn
Tillsynsmyndighet för Zmarta som försäkringsförmedlare är Finansinspektionen.
Tillsynsmyndigheter för respektive försäkringsgivare är Autorité des Marchés Financiers i Frankrike och Finansinspektionen i Sverige.
Om du vill kontrollera tillstånd och registrering för Zmarta och dess anställda försäkringsförmedlare kan detta göras hos Finansinspektionen respektive Bolagsverket.
Visa registreringen Myndigheternas kontaktuppgifter framgår längre ner på sidan.
Zmarta står även under Konsumentverkets tillsyn avseende marknadsföring.
Svensk lag, svenska språket och skatteregler
På försäkringsavtalen tillämpas svensk lagstiftning och tvister ska prövas i Sverige.
All kommunikation gällande försäkringen sker på svenska.
Eventuell försäkringsersättning som utgår ifrån försäkringen är fri från inkomstskatt.
Ansvarsförsäkring
Zmarta har den, för försäkringsförmedlare, obligatoriska ansvarsförsäkringen hos AIG Europe S.A Filial i Sverige ("AIG").
Försäkringen har nummer 000111A019.
Kontaktuppgifter till AIG finns längre ner på sidan.
Om vi inte skulle komma överens
Skulle du vara missnöjd med hanteringen av ditt ärende ber vi dig att ta kontakt med oss.
Vi tycker att det är av största vikt att höra din åsikt och att följa upp frågor som du är missnöjd med.
Om du har klagomål på förmedlingen har du möjlighet att få ditt ärende prövat utan kostnad.
Skriftliga klagomål mot förmedlarens sätt att utföra sina tjänster postas till Zmarta, Klagomålsansvarig, Box 1068, 262 21 Ängelholm, alternativt mailas till klagomal@zmarta.se.
Klagomålsansvarig ska så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar, skriftligen meddela hur Zmarta har bedömt ärendet.
Om klagomålet inte kan tillmötesgås ska beslutet motiveras.
Kan du inte godta Zmartas beslut har du möjlighet att få ärendet prövat externt enligt följande:
- Allmänna reklamationsnämndens (ARN) är en statlig myndighet som prövar konsumenttvister kostnadsfritt
- Du kan även få hjälp av Konsumentverkets oberoende vägledning ”Hallå Konsument” eller ”Konsumenternas vägledning om bank och försäkring”
- Din kommuns konsumentrådgivning kan också ge råd och information
- Du har även möjlighet att låta svensk allmän domstol pröva tvisten
Krav om skadestånd riktade mot Zmarta avseende försäkringsförmedlingen kan anmälas direkt till AIG, i det fall ersättning inte betalats av Zmarta.
Ett sådant krav ska riktas till AIG inom tolv månader från det att kravet uppstått.
Den som inte är nöjd med försäkringsbolagets beslut om ersättning förlorar sin rätt om hen inte väcker talan mot bolaget inom sex månader från det hen fick kännedom om att anspråket kunde göras gällande och i varje fall inom tio år från det att anspråket tidigast hade kunnat göras gällande.
Den högsta ersättning som kan betalas ut för en enskild ansvarsskada är 1 300 380 euro.
Den högsta ersättning som kan betalas ut för ansvarsskador under ett försäkringsår uppgår till som mest 5 201 500 euro.
För att du ska kunna använda vår förmedlingstjänst behöver vi behandla dina personuppgifter.
Vi behandlar personuppgifterna i enlighet med gällande person- och dataskyddslagstiftning, d.v.s. EU:s dataskyddsförordning (GDPR), samt nationella lagar, förordningar och föreskrifter.
För en fullständig beskrivning över hur vi behandlar dina personuppgifter hänvisar vi till vår dataskyddspolicy.
För sin del i försäkringsförmedlingen erhåller Zmarta ersättning från AXA.
Av utgiftsskyddets inbetalda premier utgör ersättningen 45 %.
Därutöver, beroende på om försäkringsportföljen över tid ger en vinst eller förlust för försäkringsbolagen, kan Zmarta erhålla eller betala 60 % av portföljens överskott eller underskott till försäkringsbolagen.
Storleken på ersättningen framgår av den dokumentation som du får i samband med försäkringens tecknande.
Försäkringsbolaget har rätt att få tillbaka hela ersättningen om kunden använder sin ångerrätt.
Kvalificerat ägarinnehav
Zmarta har inte ett kvalificerat ägarinnehav i något försäkringsföretag.
Något försäkringsföretag eller ett moderbolag till ett försäkringsföretag har inte i heller ett kvalificerat ägarinnehav i Zmarta.
Någon intressekonflikt är därmed inte aktuell.
Zmarta AB, Org.nr; 556647-0737, Box 1068 / Polisgatan 4, 262 21 Ängelholm.
Tfn; 0771-47 47 00
Fax; 0431-47 47 49
E-post; info@zmarta.se
Hemsida; https://www.zmarta.se
Adresser och övriga kontaktuppgifter
AIG Europe S.A. Filial i Sverige, Org.nr; 516411-411 Box 3506, 103 69 Stockholm.
Tfn; 08-506 920 00
Fax; 08-506 920 90
E-post – skador; flclaimssweden@aig.com
E-post – övriga ärenden; info.sweden@aig.com
Hemsida; www.aig.se
Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm.
Tfn; 08-508 860 00
E-post; arn@arn.se
Hemsida; www.arn.se
Bolagsverket, 851 81 Sundsvall.
Tfn; 060-184 000
E-post; bolagsverket@bolagsverket.se
Hemsida; www.bolagsverket.se
Finansinspektionen, Box 7821, 103 97 Stockholm.
Tfn; 08-787 80 00
E-post; finansinspektionen@fi.se
Hemsida; www.fi.se
Konsumentverket, Box 48, 651 02 Karlstad
Tfn; 0771–42 33 00
E-post; konsumentverket@konsumentverket.se
Hemsida; www.konsumentverket.se
Konsumenternas vägledning om bank och försäkring, Box 24215, 104 51 Stockholm.
Tfn; 0200-22 58 00
Hemsida; www.bankforsakring.konsumenternas.se
Konsumentverkets upplysningstjänst – Hallå Konsument.
Tfn; 0771-525 525
Hemsida; www.hallakonsument.se
Zmartas Dataskyddsombud, Box 1068, 262 21 Ängelholm.
Tfn; 0733-24 79 18
E-post; dpo@zmartagroup.com
Här ges information enligt Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59), kallad Distansavtalslagen.
Lagen innebär att när du köper finansiella tjänster som t.ex. en försäkring på distans har du som konsument, innan du tecknar försäkringsavtalet, rätt till den information du får här.
På distans innebär att du köpt din finansiella tjänst t.ex. per telefon eller via internet utan att fysiskt träffa den som säljer tjänsten/försäkringen.
- Förmedlare av denna försäkring är Zmarta AB (Zmarta) som har som huvudsaklig verksamhet att förmedla lån och andra krediter samt kompletterande försäkringsförmedling till sina låntagare och andra kunder. Kontaktuppgifter; Zmarta, Box 1068, 262 21 Ängelholm. Tfn 0431-47 47 00, e-post info@zmarta.se. Vid försäkringsärenden är tfn 0431-47 22 60 och e-post forsakring@zmarta.se.
- Försäkringsgivare till Zmartas två olika Trygghetsförsäkringar är AXA France IARD Sweden filial (org.nr. 516411-5072) och AXA France Vie Sweden filial (org.nr. 516411-5080).
Filialerna är registrerade hos Bolagsverket i Sverige.
- Försäkringsgivaren bedriver sin verksamhet i Sverige under ”AXA”, ett namn som tillhör försäkringsgivarna.
Tfn 08-502 520 85. Adress Box 7439, 103 91 Stockholm. E-post clp.se.kundservice@partners.axa.
- Tillsynsmyndighet för Zmarta som försäkringsförmedlare är Finansinspektionen i Sverige.
- På försäkringsavtalet tillämpas svensk lagstiftning och tvister skall avgöras i svenskt forum.
- Försäkringens huvudsakliga syfte är att lämna ersättning vid sjukskrivning till minst 50 %, hel arbetslöshet, om de allvarliga sjukdomarna hjärtinfarkt, stroke och cancer inträffar samt vid dödsfall – utifrån försäkrat månadsbelopp och vad villkoret föreskriver.
- Priset för försäkringen (premien) framgår av försäkringsbekräftelsen och dokumentationen samt i den information du får innan du ingår försäkringsavtalet.
- Försäkringen betalas månadsvis i förskott och träder ikraft när din ansökan kommit Zmarta tillhanda.
Försäkringen gäller för en månad i taget och förnyas automatiskt varje månad.
- Enligt lag har du ångerrätt.
Ångerrätten är 30 dagar från den dag du mottagit försäkringsbesked och villkor.
Ångrar du ditt köp hör du av dig till Zmarta på tfn 0431-47 22 60.
Vid ånger behöver du inte betala någon premie och har premien debiterats återbetalas denna till ditt konto.
- Försäkringen kan efter ångerrätten sägas upp när som helst.
Uppsägning måste göras skriftligen och gäller den sista dagen i den månad den inkom; inskannad eller fotograferad via mail till; forsakring@zmarta.se alternativt med vanlig post till; Zmarta, Box 1068, 262 21 Ängelholm.
- Försäkringsgivarens ansvar under försäkringsperioden upphör att gälla fjorton dagar efter det att försäkringsgivaren gett dig meddelande med påminnelse om premiens förfallodag och att utebliven betalning innebär att försäkringen sägs upp.
- Erbjudandet att ingå försäkringsavtal gäller tills vidare.
- Svensk lag beträffande marknadsföring har tillämpats vid försäljning av försäkringen.
- Avtalsvillkoren finns tillgängliga på svenska och all kommunikation samt skadereglering mellan försäkringsgivaren och försäkringstagaren sker på svenska.
- Frågor besvarar Zmarta på tfn. 0431-47 22 60 eller via e-post; forsakring@zmarta.se. Klagomål framförs skriftligen till; Zmarta, Klagomålsansvarig, Box 1068, 262 21 Ängelholm eller till; klagomal@zmarta.se.
- Vid produktfrågor och anmälan av skada kontaktas; AXA, Box 7439, 103 91 Stockholm. Tfn; 08-502 520 85 eller via e-post till; clp.se.kundservice@partners.axa.
- Den som är missnöjd med beslut i frågor som rör försäkringens skadereglering kan vända sig till AXA:s Kundombudsman och begära omprövning genom att redogöra skriftligen eller via telefon för ditt ärende och be om Kundombudsmannens yttrande till; Kundombudsman hos AXA, Box 7439, 103 91 Stockholm eller på tfn; 08-502 520 85 eller via e-post till; clp.se.kundombudsman@partners.axa.
- Angående förmedlingen och försäkringen kan du även för råd och anvisningar kontakta Konsumenternas Försäkringsbyrå på tfn; 0200-22 58 00 eller via hemsida; www.konsumenternas.se, Konsumentverkets hemsida www.hallakonsument.se eller din kommuns konsumentrådgivning. Vid tvister kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, tfn; 08-508 860 00, hemsida; www.arn.se eller väcka talan vid svensk allmän domstol.
Autogirovillkor
I samband med att du tecknar Zmartas gruppförsäkringar som utgiftsskydd med livförsäkring fast eller flex behöver du lämna medgivande till dessa villkor för autogiro så att försäkringspremien kan betalas.
Betalning görs till bankgiro 5120-0210 och mottagare är försäkringsbolaget AXA France Vie Sweden filial (org.nr. 516411-5080) med namnet AXA.
Den fråga du kommer att få om autogiromedgivande, i samband med att du bestämmer dig för att anmäla dig till försäkringen, lyder: "Accepterar Du autogirovillkoren och medger autogirodragning för ditt Utgiftsskydd?".
Allmänt
Autogiro är en betaltjänst som innebär att betalningar utförs från betalarens konto på initiativ av betalningsmottagaren.
För att betalaren ska kunna betala via autogiro, ska betalaren lämna sitt medgivande till betalningsmottagaren om att denne får initiera betalningar från betalarens konto.
Dessutom ska betalarens betaltjänstleverantör (t.ex. bank eller betalningsinstitut) godkänna att kontot kan användas för autogiro och betalningsmottagaren ska godkänna betalaren som användare av autogiro.
Betalarens betaltjänstleverantör är inte skyldig att pröva behörigheten av eller meddela betalaren i förväg om begärda uttag.
Uttag belastas betalarens konto enligt de regler som gäller hos betalarens betaltjänstleverantör.
Meddelande om uttag får betalaren från sin betaltjänstleverantör.
Medgivandet kan på betalarens begäran överflyttas till annat konto hos betaltjänstleverantören eller till konto hos annan betaltjänstleverantör.
Definition av bankdag
Med bankdag avses alla dagar utom lördag, söndag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton eller annan allmän helgdag.
Betalaren kommer av betalningsmottagaren att meddelas belopp, förfallodag och betalningssätt senast åtta bankdagar före förfallodagen.
Detta kan meddelas inför varje enskild förfallodag eller vid ett tillfälle avseende flera framtida förfallodagar.
Om meddelandet avser flera framtida förfallodagar ska meddelandet lämnas senast åtta bankdagar före den första förfallodagen.
Detta gäller dock inte fall då betalaren godkänt uttaget i samband med köp eller beställning av vara eller tjänst.
I sådant fall får betalaren meddelande av betalningsmottagaren om belopp, förfallodag och betalningssätt i samband med köpet och/eller beställningen.
Genom detta medgivande lämnar betalaren sitt samtycke till att betalningar som omfattas av betalningsmottagarens meddelande enligt denna punkt genomförs.
Täckning måste finnas på kontot
Betalaren ska se till att täckning finns på kontot senast klockan 00.01 på förfallodagen.
Har betalaren inte täckning på kontot på förfallodagen kan det innebära att betalningar inte blir utförda.
Om täckning saknas för betalning på förfallodagen får betalningsmottagaren göra ytterligare uttagsförsök under de kommande bankdagarna.
Om inte betalning görs så finns det risk att försäkringen sägs upp.
Betalaren kan på begäran få information från betalningsmottagaren om antalet uttagsförsök.
Stoppa betalning (återkallelse av betalningsorder)
Betalaren får stoppa en betalning genom att kontakta antingen betalningsmottagaren senast två bankdagar före förfallodagen eller sin betaltjänstleverantör senast bankdagen före förfallodagen vid den tidpunkt som anges av betaltjänstleverantören.
Om betalaren stoppar en betalning enligt ovan innebär det att den aktuella betalningen stoppas vid ett enskilt tillfälle.
Om betalaren vill att samtliga framtida betalningar som initieras av betalningsmottagaren ska stoppas måste betalaren återkalla medgivandet.
Medgivandets giltighetstid, återkallelse
Medgivandet gäller tills vidare.
Betalaren har rätt att när som helst återkalla medgivandet genom att kontakta betalningsmottagaren eller sin betaltjänstleverantör.
Meddelandet om återkallelse av medgivandet ska för att stoppa ännu inte genomförda betalningar vara betalningsmottagaren tillhanda senast fem bankdagar före förfallodagen alternativt vara betalarens betaltjänstleverantör tillhanda senast bankdagen före förfallodagen vid den tidpunkt som anges av betaltjänstleverantören.
Rätten för betalningsmottagaren och betalarens betaltjänstleverantör att avsluta anslutningen till autogiro
Betalningsmottagaren har rätt att avsluta betalarens anslutning till autogiro trettio dagar efter det att betalningsmottagaren underrättat betalaren härom.
Betalningsmottagaren har dock rätt att omedelbart avsluta betalarens anslutning till autogiro om betalaren vid upprepade tillfällen inte har haft tillräcklig kontobehållning på förfallodagen eller om det konto som medgivandet avser avslutas eller om betalningsmottagaren bedömer att betalaren av annan anledning inte bör delta i autogiro.
Betalarens betaltjänstleverantör har rätt att avsluta betalarens anslutning till autogiro i enlighet med de villkor som gäller mellan betalarens betaltjänstleverantör och betalaren.