Du kan spara pengar på att importera bil från till exempel Tyskland eller USA. Men det finns fler anledningar till varför många vill importera bil – några ska flytta hem till Sverige igen och andra har hittat en unik veteranbil som bara finns utomlands. I den här artikeln får du lära dig steg för steg hur du gör för att importera bil till Sverige.
Transportstyrelsen gör skillnad på import och införsel av fordon. Om du importerar ett fordon från ett land utanför EU kallas det import – men om du importerar ett fordon från ett EU-land kallas det införsel. För att göra det enkelt för oss använder vi bara import i texten som följer oavsett om vi förklarar bilimport från Tyskland eller USA.
För att importera en bil till Sverige behöver du en handling som visar att du är ägare till fordonet. Det kan vara en köpehandling, kvitto eller annan dokumentation som tydligt visar vem som är säljare och köpare, vad som har sålts och datum för försäljningen. Det är också viktigt att identifieringsnummer eller annan specifik information om fordonet finns med i dokumentationen. Så se till att du har en giltig köpehandling med alla nödvändiga uppgifter för att enkelt kunna importera din bil till Sverige.
Läs vidare för att få veta mer om vad som krävs för att importera en bil till Sverige.
Nedan får du lära dig vad du måste göra när du ska importera bil. Vi tar det steg för steg – från att betala tull till att ställa på bilen. Det är åtta steg du måste ha koll på.
I vissa fall måste du betala tull när du har importerat en bil från utlandet. Det gäller om du har importerat en bil från ett land utanför EU, till exempel USA. Direkt när du passerar gränsen ska du anmäla bilen till Tullverket på närmaste tullklareringsexpedition. Tullkontor hittar du bland annat i Göteborg, Malmö och Stockholm.
För att de ska kunna räkna ut avgifterna och förtulla din bil måste du ha med dig
inköpsfaktura
köpehandling
kvitto eller annan handling som styrker bilens värde
det utländska registreringsbeviset.
I vissa fall måste du betala mervärdesskatt (moms) när du har importerat en bil från ett annat land. Det gäller när du har importerat en bil utanför EU, men det gäller även när du har importerat en ny bil från ett land inom EU, till exempel Tyskland. Då måste du göra en anmälan på Skatteverkets kontor i Ludvika. Du måste även skicka in kvitton från köpet till Skatteverket.
En bil räknas som ny enligt Transportstyrelsen om den antingen kört färre än 600 mil eller varit i trafik i mindre än 6 månader.
Exempel:
Bilen du importerat har varit i trafik i tre månader och mätaren visar 1 500 mil. Enligt Transportstyrelsen är bilen ny och du ska betala mervärdesskatt.
Bilen du importerat har varit i trafik i tolv månader och mätaren visar 300 mil. Enligt Transportstyrelsen är bilen ny och du ska betala mervärdesskatt.
Du behöver inte betala moms på en begagnad bil som är köpt från ett annat EU-land.
Om bilen du importerat har utländsk registrering och utländsk trafikförsäkring får du köra bilen i sju dagar räknat från dagen för import. Efter det måste du ha en tillfällig registrering för att få köra bilen.
Dagen då bilen ska registreringsbesiktigas får du köra bilen till och från besiktningsstationen utan tillfällig registrering om du kan uppfylla två särskilda krav. För att köra bilen till besiktningsstationen utan tillfällig registrering måste du ha
skriftlig kallelse till besiktningsstationen
svensk trafikförsäkring som gäller för den dagen.
När du ska registrera din bil i Sverige måste du först ansöka om ursprungskontroll. Det gäller alla fordon förutom nya fordon som importerats av registrerade importörer och nya fordon som tillverkas av yrkesmässiga tillverkare i Sverige. Gör din ansökan på Transportstyrelsens webbplats. Där kan du också se status i ditt ärende.
När ursprungskontrollen har blivit godkänd kan du boka tid för registreringsbesiktning och identitetskontroll. På Swedac kan du söka efter närmaste bilprovning som gör registreringsbesiktning och identitetskontroll. Besiktningsföretaget har som uppgift att kontrollera att din importerade bil är både miljö- och trafiksäker.
Efter registreringsbesiktning och identitetskontroll kan du i vissa fall vara tvungen att även göra en vanlig besiktning på din importbil. Kolla med närmaste besiktningsföretag.
När registreringsbesiktning och identitetskontroll är godkänd registrerar besiktningsföretaget din bil i vägtrafikregistret. Din bil får då ett registreringsnummer. Transportstyrelsen skickar därefter både registreringsskyltar och registreringsbevis till din svenska folkbokföringsadress. Nu kan du ställa på ditt fordon.
Det sista du behöver göra (när du fått registreringsbevis och registreringsskyltar) är att ställa på din bil. För att kunna göra det behöver du en trafikförsäkring. När du ska anmäla till Transportstyrelsen att din bil ska ställas på har du två olika alternativ: e-tjänsten “Ställ på ditt fordon” eller att skicka in registreringsbeviset.
När din bil är påställd kommer du att få en faktura för fordonsskatt.
Läs även: Vad händer med din försäkring när du säljer din bil?
Hur mycket det kostar att importera bil till Sverige beror på många olika faktorer. Till exempel vilken bil du ska köpa, hur du ska transportera bilen och vilket land du ska importera bilen från. Två faktorer som är avgörande för priset är om du ska köpa en begagnad eller ny bil och om du ska importera från land inom eller utanför EU.
Fasta kostnader som är enkla att räkna på är kostnad för:
ursprungskontroll
registreringsbesiktning
kontrollbesiktning
Nedan kan du läsa hur mycket det kostar att importera från Tyskland och USA.
Om du importerar en begagnad bil från Tyskland får du betala tysk moms på 19 %. Importerar du en ny bil ska du dock betala svensk moms på 25 %. Utöver moms måste du betala transport från Tyskland, ursprungskontroll, registreringsbesiktning och om det är en äldre bil även kontrollbesiktning. Största posten är transporten.
Om du importerar bil från USA får du betala tull 10 % och svensk moms på 25 %. Transportkostnaden är i regel cirka 15 000 kronor. Andra kostnader som tillkommer är transportförsäkringskostnader på 1,5 % och skeppsmäklaravgifter på cirka 5 000 kronor exklusive moms. Gör en noggrann kalkyl innan bilen importeras.
Läs även: Grönt kort för bil – vad är det?
Enligt svensk lag är det obligatoriskt att teckna en trafikförsäkring för alla bilar och fordon som ska användas i trafiken. Detta gäller även för importerade bilar från utlandet.
Syftet med trafikförsäkringen är att skydda både dig som förare och andra trafikanter i händelse av en olycka. Om du skulle orsaka en olycka där någon annan skadas eller får skador på sin egendom, täcker din trafikförsäkring kostnaderna för skadorna. Detta innebär att du kan känna dig trygg och säker när du befinner dig på vägarna.
Men det är viktigt att tänka på att trafikförsäkringen aldrig täcker skador på din egen bil, för det måste du teckna en mer omfattande bilförsäkring, till exempel en hel- eller halvförsäkring. Skyddet i bilförsäkringen kan dock skilja sig åt mellan olika försäkringsbolag. Därför är det viktigt att jämföra olika bilförsäkringar för att hitta den som passar dig och din bil bäst. Genom att jämföra försäkringar kan du se vad som ingår i varje försäkring, vilka priser som gäller och vilka villkor som gäller för olika situationer.
På Zmarta kan du enkelt och smidigt jämföra olika bilförsäkringar från olika försäkringsbolag. Genom att använda dig av Zmarta kan du spara både tid och pengar samtidigt som du hittar den försäkring som passar dig och din bil bäst.