Grönt kort fungerar som ett bevis på att din bil har en aktiv trafikförsäkring i Sverige. Om du har ett Grönt kort kan du resa med din bil till nästan alla länder i Europa och även några länder runt Medelhavet. Om du tänkt besöka något av de länder som inte ingår i Gröna kort-samarbetet måste du köpa en ny försäkring vid gränsen.
I varje land finns en Gröna kort-byrå som garanterar skadeersättning vid skador utomlands. Byrån reglerar också skador som orsakats av ett utländskt fordon enligt det egna landets ersättningsrätt. Trafikförsäkringsföreningen är den svenska Gröna kort-byrån.
Om du vill ha ett Grönt kort kontaktar du ditt försäkringsbolag där du har din bilförsäkring.
Att skaffa ett Grönt kort är i det flesta fall gratis, men vissa försäkringsbolag tar ut en avgift för att utfärda ett det. Gröna kortet finns just nu endast i fysisk form och i Sverige är kortet grönt till utseendet. Men Gröna kort som utfärdas i andra länder från och med den 1 juli 2020 kan även vara svartvita.
I länderna nedan krävs det, utöver en trafikförsäkring, ett Grönt kort för att få framföra ditt fordon på vägarna:
Albanien | Marocko | Storbritannien |
Azerbajdzjan | Moldavien | Tunisien |
Belarus | Nordmakedonien | Turkiet |
Iran | Ryssland | Ukraina |
Har du tänkt att besöka några utav dessa länder ska du ta med dig ditt Gröna kort. Utöver det så ska du ta med dig ditt försäkringsbrev och registreringsbevis.
I vissa länder krävs inget Grönt kort, men det kan vara bra att ta med sig försäkringsbrev och registreringsbevis även till dessa länder:
Andorra | Island | Polen |
Belgien | Italien | Portugal |
Bosnien-Hercegovina | Kroatien | Rumänien |
Bulgarien | Lettland | Schweiz |
Cypern | Liechtenstein | Serbien |
Danmark | Litauen | Slovakien |
Estland | Luxemburg | Slovenien |
Finland | Malta | Spanien |
Frankrike | Montenegro | Tjeckien |
Grekland | Nederländerna | Tyskland |
Irland | Norge | Ungern |
Österrike |
Vissa länder kan det finnas särskilda regler. Exempelvis i Kosovo gäller inte det Gröna kortet, eftersom landet inte är medlem i FN. Därför måste du som tänkt bila till Kosovo köpa en trafikförsäkring vid gränsen in till landet.
I Tyskland måste du även ha ett miljömärke på bilen om du ska bila i städer med miljözoner. Utan miljömärket riskerar du att få böter.
Läs även: Bilsemester: tips och råd inför sommarens turer
Du kan ha din bil utomlands i upp till sex månader och ha samma försäkringsskydd som hemma i Sverige. Men när bilen har varit utomlands i mer än 182 dagar under en 12 månaders period upphör halv- och helförsäkringen att gälla. Trafikförsäkringen fortsätter däremot att gälla som vanligt så länge du betalar försäkringen, men som längst till nästa förfallodag.
Planerar du att vistas i ett annan land under en längre period än sex månader? Då måste du vanligtvis bosätta dig i det landet och även registrera din bil där så fort som möjligt. Det brukar inte vara tillåtet att ha sin bil registrerad i ett land där man har sin andrabostad eller fritidshus, utan bilen ska vara registrerad i det land där du vanligtvis bor eller där du är bosatt.
Ett Grönt kort är ett bevis på att ditt fordon är trafikförsäkrat och att din svenska trafikförsäkring gäller i alla länder inom Gröna kort-systemet. Om du skulle resa till ett sådant land utan kort tvingas du köpa en särskild trafikförsäkring vid landsgränsen. Det kan också finnas risk för höga böter om du stoppas i en trafikkontroll och inte kan visa upp ett försäkringsbevis.
Läs även: Hyra bil utomlands – allt om kostnad och hyrbilsförsäkring
Många länder kräver även att du ska ha en godkänd elektronisk startspärr, även kallad immobilizer. En immobilizer är en elektronisk säkerhetsanordning som monteras i din bil. Som sedan förhindrar att motorn startar om inte den korrekta nyckeln är i bilen. Det här gör det betydligt svårare för någon att tjuvstarta din bil och på så sätt stjäla den.