Mellan den 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag. Du bör inte byta till sommardäck innan den 31 mars om du är osäker på om det är vinterväglag eller inte. I artikeln får du veta mer om vilka datum och regler som gäller för sommardäck. Vi går också igenom vad som gäller för året runt-däck: är de bra eller dåliga och framförallt – är de säkra att använda på heta sommarvägar?
Mellan 1 april och 30 november är du inte längre lagstadgat tvungen att köra med vinterdäck och får alltså använda sommardäck. Men innan du byter från vinterdäck till sommardäck bör du vara säker på att det inte råder vinterväglag, för din egen säkerhets skull.
Vinterväglag innebär att det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan eller vägrenen. Det är polisen som avgör om det är vinterväglag eller inte.
Är du osäker på om det är vinterväglag eller inte bör du inte byta till sommardäck innan den 31 mars. Tänk på att det i vissa delar av Sverige kan råda vinterväglag långt in i april.
Regler för vinterdäck:
Du måste använda vinterdäck vid vinterväglag under perioden 1 december till 31 mars.
Du får använda dubbdäck under perioden 1 oktober till 15 april.
Det är förbjudet att använda dubbdäck under perioden 16 april till 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag.
Läs även: Vinterdäck: lagar och viktiga datum
Det minsta tillåtna mönsterdjupet på sommardäck är 1,6 millimeter, men för säkerhets skull bör det vara djupare än så. Kör du på en blöt vägbana behöver mönsterdjupet vara åtminstone 3 millimeter för att det ska bli ett bra väggrepp.
Du kan mäta mönsterdjupet på flera sätt: med en tumstock, linjal, ett skjutmått eller en femkrona. På den gamla femkronan är avståndet mellan kanten av kronan och femmans överkant 3 millimeter. På den nya femkronan är det ungefär 3 millimeter till de tre kronornas överkant. Sticker du femkronan upp och ner i däckspåret får du ett ungefärligt mått på mönsterdjupet.
Om du fastnar i en poliskontroll och mönsterdjupet på däcken är under 1,6 millimeter kan du få böter på 1 200 kronor.
Läs även: Besiktning: det här gäller när du ska besikta bilen 2020
Sommardäck har en helt annan gummiblandning än vinterdäck och är anpassade efter sommartemperaturer. I minusgrader blir de för hårda för att ge ett bra väggrepp. Vinterdäck har i sin tur en betydligt mjukare gummiblandning som fungerar sämre i höga temperaturer och om olyckan skulle vara framme blir bromssträckorna mycket längre. Därför är det också väldigt riskabelt att köra med något annat än sommardäck under perioden då det är som varmast i Sverige.
Läs även: Däckförsäkring: Punktering eller stulna däck, har du rätt skydd?
Året runt-däck (eller allrounddäck som de också kallas) är däck som är tillverkade för att användas året runt i länder med ett klimat där skillnaderna mellan årstiderna inte är så stora, till exempel Storbritannien. I vårt nordiska klimat är de däremot inte ett lika bra alternativ. Vissa året runt däck är dessutom inte godkända som vinterdäck i Sverige, utan är anpassade för att användas i varmare länder. Var därför noga med att se till att dina däck är godkända även i Sverige.
Dubbfria vinterdäck som är godkända i Sverige kallas ibland även de för året runt-däck.
Läs även: Vad kostar det att äga en bil?
Det kan låta praktiskt och enkelt att slippa byta däck varje vår och höst, men allround däck, eller året runt-däck, får mycket sämre köregenskaper på sommaren eftersom de i första hand är utvecklade för vinterklimat. På sommarhalvåret blir ett sådant däck mjukare ju högre temperaturen blir utomhus, vilket resulterar i att det slits snabbare och att du får köpa nya däck oftare – tvärtemot vad du kanske trodde när du köpte dem, i hopp om att spara tid och pengar.
En studie som Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) gjorde visar också att året runt-däcken får sämre bromssträcka, väggrepp och undanmanöver på sommaren:
På torr asfalt var bromssträckan 15 procent längre med dubbfria vinterdäck oavsett hastighet.
Bromssträckan på våt asfalt var 20 procent längre med dubbfria vinterdäck oavsett hastighet.
Vid undanmanövertest på våt asfalt var den den maximala hastigheten 72 kilometer i timmen för dubbfria vinterdäck. Med sommardäck kunde man köra 83 kilometer i timmen innan väggreppet släppte, vilket var en förbättring med 15 procent.
Du kan alltså köra på året runt-däck under vintern så länge de är godkända för svensk vinter. Men för din egen säkerhets skull bör du byta till sommardäck till sommarhalvåret – även om det är lagligt att köra med odubbade vinterdäck året runt.