Allt om krockkuddar
- Samma priser som hos bolagen
- Kostnadsfri rådgivning
Krockkudden är, tillsammans med bilbältet, det viktigaste skyddssystemet i din bil. Sedan den moderna krockkudden infördes i personbilar har tusentals liv räddats. I den här artikeln gör vi en djupdykning i krockkuddens historia och hur den fungerar. Vi tittar också på säkerhetsföreskrifterna när det gäller barn och krockkuddar.
Har du en nyare bil? Då är chansen stor att bilen har krockkuddar installerade. Sedan krockkuddar började ingå som utrustning i personbilar har de haft en enorm positiv inverkan på trafiksäkerheten. De har till exempel minskat risken för dödsfall i frontalkrockar med 30–50 %. En krockkudde kan inte garantera att du klarar dig utan skador vid en trafikolycka, men de kan göra stor skillnad i en olycka.
Vad är en krockkudde?
Krockkudden kallas också för luftkudde eller airbag. Den är en säkerhetsanordning för bilar i form av en dold, uppblåsbar påse som sitter på olika platser innanför bilens inredning. Tanken bakom en krockkudde är att den vid en kollision snabbt ska fyllas med luft eller gas, varpå passageraren som sitter nära den skyddas mot att slå i instrumentbrädan, vindrutan eller hårda inredningsdetaljer.
I de nyaste bilmodellerna brukar det finnas tre typer av krockkuddar: vid förarplatsen, passagerarplatsen och på sidorna. Men det finns även bilar som har krockkuddar på fler platser.
Här är några exempel på krockkuddar som kan finnas i din bil:
Främre krockkuddar. I en modern bil brukar det finnas två främre krockkuddar. En ska skydda föraren och sitter monterad i ratten. Den andra ska skydda passageraren i framsätet och är monterad överst inuti instrumentbrädan. Dessa krockkuddar är adaptiva – det innebär att de kan utlösas i olika steg beroende på hur kraftfull kollisionen är.
Knäkrockkuddar. Som namnet antyder ska dessa krockkuddar skydda knäna. Dessa finns det också två av i framsätet. Den som skyddar föraren sitter under ratten och den som skyddar passageraren fram sitter under handskfacket.
Sidokrockkuddar. Dessa krockkuddar ska skydda bröstkorgen, buken och bäckenet vid en kollision. De sitter oftast monterade baktill på framsätena. Vissa bilar har sidokrockkuddar till passagerarna i baksätet också. Det finns inre och yttre sidokrockkuddar.
Gardinkrockkuddar. Sitter monterade i bilens tak och ska skydda passagerarnas huvud. De har fått sitt namn eftersom de löses ut likt en gardin.
Centerkrockkudde. Denna typ av krockkudde kan sitta mellan framstolarna, i armstödet på framsätena eller i mitten av baksätenas rygg. Om centerkrockkudden sitter mellan framstolarna bidrar den till att bilda utrymme mellan föraren och passageraren fram.
Krockkudde för fotgängare. Denna krockkudde är inte till för att skydda personerna inuti bilen, utan de som befinner sig utanför. Den sitter monterad under motorhuven, nära framrutan. Om en fotgängare skulle slå i huven eller området runt vindrutetorkarna, ska denna krockkudde lösas ut och bidra till att minska risken för allvarliga huvudskador.
Hur vet du då vilka krockkuddar din bil har och var de sitter? Det brukar finnas dekaler eller andra märkningar inuti bilen som visar var krockkuddarna finns. Annars ska information om eventuella krockkuddar och deras placering finnas i din bils instruktionsbok.
Krockkuddens funktion
En krockkudde består av en elastisk och gasfylld kapsel, en gasgenerator och ett kontrollsystem. Kontrollsystemet består i sin tur av en kontrollenhet och kollisionssensorer. Inuti gasgeneratorn finns en liten sprängladdning som består av kaliumnitrat och natriumazid. Bilen har krocksensorer i stötfångare, kupé och dörrar. När en kollision inträffar skickar sensorerna en signal till bilens styrenhet och en elektrisk impuls utlöser den lilla sprängladdningen i krockkudden. En reaktion uppstår och kväve frigörs, vilket får krockkudden att blåsas upp på mindre än en sekund. Det hela ger ifrån sig ett skarpt ljud, likt ett pistolskott.
Man kan ställa in bilens styrenhet med olika algoritmer som avgör när krockkudden ska lösas ut. Krockkudden utlöses vanligen bara om bilen kör fortare än 20 km/h vid kollisionen, för att minska skador vid lättare kollisioner som inte kräver skyddet från kudden. Krockkudden kanske inte löses ut om bilbältet inte är fastspänt på den plats där kudden finns. Detta beror på att krockkudden är ett komplement till bilbältet – om du inte använder bilbälte kan krockkudden vara farlig, eftersom du kommer för nära den vid en kollision.
Läs även: Säkerhetsbältet – livräddande design
Krockkudde på passagerarsidan
Som vi tidigare nämnde finns det ofta en krockkudde på passagerarsidan fram också, utöver den som sitter på förarsidan. Krockkudden på passagerarsidan är större än den vid föraren och är till för att bromsa kroppens och huvudets kraftiga acceleration som inträffar vid en kollision. Krockkudden för passageraren fram är monterad i instrumentbrädan. Det är mycket viktigt att du aldrig placerar några föremål eller lägger upp fötterna på instrumentbrädan, eftersom detta kan få förödande konsekvenser om krockkudden på passagerarsidan skulle lösas ut.
Krockkudde hastighet
Det går otroligt snabbt när krockkudden blåses upp. När den lilla sprängladdningen har aktiverats via bilens styrenhet fylls krockkudden på mindre än 20 millisekunder. För att jämföra kan du tänka dig att det tar cirka 80 millisekunder för ögat att blinka. Detta gör att krockkudden utlöses med en hastighet på över 300 km/h. Efter ungefär 100–150 millisekunder är kudden helt tömd igen. Den snabba uppblåsningen ger maximalt skydd innan passageraren kolliderar med bilens inredning.
Läs även: Whiplashskador i Sverige – en fullständig guide
Varningslampa krockkudde – vad betyder den?
Symbolen för krockkuddarna kan se lite olika ut beroende på vilken bil du har. Den sitter på instrumentbräden och kan vara i form av en person som sitter fastspänd med en krockkudde framför sig, ordet AIRBAG eller bokstäverna SRS. Varje gång du startar din bil slår systemet på ett självtest. Ibland kan det hända att symbolen för krockkuddarna då börjar lysa eller blinka. Om lampan inte slocknar efter några sekunder betyder det att något är fel i systemet. Då är det bäst att du inte använder bilen, eftersom risken är stor att krockkuddarna inte fungerar som de ska vid en kollision.
Att varningslampan lyser kan bland annat bero på ett fel i komponenterna, fel i den elektriska kretsen eller felaktigt kopplade kontakter. Det bästa är att lämna in bilen på verkstad för felsökning. Det kan vara farligt att arbeta med komponenterna som hör till krockkuddarna på egen hand om du inte är kunnig, eftersom krockkuddarna riskerar att aktiveras och skada dig.
Krockkuddens historia
Krockkuddens historia börjar 1951, då den tyske uppfinnaren Walter Linderer tog patent på sin idé om en uppblåsbar kudde för personbilar som skulle lösas ut automatiskt vid en kollision. Kudden skulle också kunna lösas ut manuellt av föraren via ett knapptryck. Det tog två år för patentet att bli godkänt, och under tiden kom amerikanen John Henrick på en liknande idé och fick patent på den i USA. Den teknik som fanns tillgänglig då räckte dock inte till för att göra krockkudden till verklighet. Den typ av gasgenerator som behövdes för att krockkudden skulle lösas ut på millisekunder var ännu inte uppfunnen. Det fanns inte heller någon plast som var slitstark nog att tillverka krockkuddar av.
På 1960-talet hade trafikdödligheten ökat för varje år världen över och intresset för krockkudden vaknade igen. Mercedes började testa krockkuddar med sprängladdningar 1967. Trots den höga trafikdödligheten var allmänheten tveksam inför krockkudden – man trodde att de skulle orsaka ännu fler dödsfall istället för att rädda liv. Tveksamheten späddes på efter att en person i USA dog på grund av en krockkudde. Men ingenjörerna på Mercedes gav inte upp och genomförde otaliga experiment för att få fram en säker, funktionell krockkudde.
1981 kom den första bilmodellen som hade en krockkudde installerad på förarplatsen: Mercedes S-Class. Därefter skedde en snabb utveckling av krockkudden och den spreds över världen. 1988 kom krockkudden för passagerarplatsen fram, och på mitten av 1990-talet kom sidokrockkudden. Svenska Volvo har varit en av nyckelspelarna i krockkuddens utveckling. 1998 var Volvo först med gardinkrockkudden i sin nya Volvo S80, och idag är de standard i alla Volvobilar utom C70.
Krockkuddens uppfinnare
Krockkudden har inte en enda uppfinnare, utan har genomgått en gradvis utveckling av flera individer och organisationer. Walter Linderer och John Henrick fick idén ungefär samtidigt, men det dröjde lång tid innan deras patent ledde fram till den krockkudde som vi har idag. Forskare och ingenjörer på Mercedes, Volvo, General Motors och Ford testade och vidareutvecklade krockkudden.
Utvecklingen av krockkudden skedde parallellt med en ökande global medvetenhet om trafiksäkerhet. Under 1960- och 1970-talen skedde en kraftig ökning av antalet trafikolyckor, vilket ledde till krav på nya säkerhetsfunktioner i bilar. Krockkudden sågs som en lovande lösning för att minska antalet dödsfall och allvarliga skador i trafiken. Idag tillhör den standardutrustningen i alla nya bilar.
Krockkuddar och barn
Att krockkuddar skyddar normallånga vuxna vid en kollision är välkänt – men det är annorlunda med barn och kortvuxna personer. För små barn kan krockkudden rentav vara livsfarlig. Det beror på att barns kroppar är för små och bräckliga för att klara av kraften hos en krockkudde. Krockkudden kan orsaka allvarliga skador på huvudet, nacken och bröstet hos ett barn. Särskilt krockkuddarna på passagerarplatserna kan orsaka dödliga skador på barn (passagerarplatser är alla platser utom förarplatsen, både i framsätet och baksätet). Däremot innebär sidokrockkuddarna ingen ökad risk för barn i bilbarnstol.
När ett barn ska åka i din bil – med babyskydd, bilbarnstol, bältesstol eller bälteskudde – så måste du se till att krockkudden är urkopplad på den aktuella platsen först. För att du ska vara säker på att krockkudden verkligen är urkopplad, är det bäst att låta en auktoriserad verkstad göra det åt dig. Värt att nämna är att det inte går att koppla ur krockkudden i vissa bilar. Efter urkopplingen ska det finnas en dekal på platsen som informerar om att krockkudden är urkopplad.
Barn krockkudde regler – det här gäller
Enligt reglerna från Trafikverket får barn som är kortare än 140 cm endast sitta på en passagerarplats om krockkudden på den platsen är urkopplad. Detta brukar vanligtvis innebära barn som är 12 år eller yngre. Reglerna gäller även för vuxna personer som är kortare än 140 centimeter.
Framåtvänd bilbarnstol och krockkudde
Barn bör sitta bakåtvända i bilen fram tills att de är 4–5 år gamla. En bakåtvänd stol tar emot den stora kraften vid en kollision och skyddar barnets känsliga huvud och hals. Små barn som åker framåt löper högre risk att dö i en trafikolycka än de som åker bakåtvända. Därför ska du inte börja låta barnet åka framåtvänt för tidigt. Barn som åker i framåtvänd bilbarnstol löper också risk att skadas av en krockkudde om en sådan finns på platsen där de sitter. Du ska alltså koppla ur krockkudden även om barnet sitter framåtvänt.
Barn skador av krockkudde
Det är svårt att hitta exakta siffror på hur många barn som har skadats av krockkuddar i Sverige. I USA har man fört bättre statistik kring detta. I en äldre studie kan man se att 170 personer har dött på grund av krockkuddar i USA fram till år 2000. Hälften av de som dog var barn upp till 11 år gamla. Flera av dem hade inte bilbälte på sig, vilket återigen visar vikten av att använda bältet tillsammans med krockkudden för att inte krockkudden ska bli farlig – men även med bältet på utgör krockkudden en fara för barn. Man vet att barn löper större risk att skadas av krockkuddar än vuxna, på grund av sina bräckligare kroppar. Därför ska du alltid se till att koppla ur krockkudden på den plats där ett barn under 140 cm ska sitta. Om du följer denna regel minimerar du risken att ditt barn skadas av en krockkudde.
Källa: Läkartidningen
Sammanfattning
Krockkudden är en fantastisk uppfinning som har räddat många liv sedan den infördes som standardutrustning i nya personbilar på 1990-talet. Det är dock viktigt att du alltid använder bilbälte och ser till att koppla ur krockkuddarna på platser där barn ska sitta.
Även om krockkudden redan har genomgått en enorm utveckling sedan den uppfanns på 1950-talet, fortsätter forskningen kring dem och allt fler optimeringar görs. Krockkuddarna blir allt lättare och tar mindre plats när de inte är utlösta. Forskare och säkerhetsingenjörer arbetar vidare för att se till att krockkudden utlöses vid precis rätt tillfälle. Man försöker också anpassa utlösningen av krockkudden till passagerarnas längd och vikt.
Zmarta hjälper dig att hitta en bra bilförsäkring
Med bilbälte och krockkudde sitter du ganska säkert i din bil, men det kan också vara skönt med en bra bilförsäkring som ger dig ersättning om något oväntat skulle hända ute på vägarna. Kruxet är att det finns en uppsjö försäkringsgivare att välja mellan. Olika typer av försäkringar täcker också olika mycket. Zmartas kostnadsfria jämförelsetjänst gör det svåra enklare – på bara några klick jämför du flera olika försäkringsgivare och deras erbjudanden samtidigt, så att du lättare hittar en bilförsäkring som passar dig och din bil.