BankID

BankID är en så kallad e-legitimation. Den används för att styrka innehavarens identitet när de utför ärenden online. Med hjälp av en e-legitimation kan man utnyttja en lång rad tjänster hos sin bank såväl som hos myndigheter som till exempel Skatteverket, CSN, eller Försäkringskassan. När man har möjlighet att legitimera sig online slipper man i många fall att besöka banker och myndigheter på deras kontor, och undviker därmed problem med resor, kötid, öppettider, med mera. Det är således ett effektivt sätt att spara tid. BankID utvecklas av företaget Finansiell ID-Teknik. Det utfärdas av 12 banker som samarbetar för att garantera tjänstens säkerhet och integritet. När man signerar med en e-legitimation har det numera samma juridiska kraft som att skriva under i person. Tjänsten är mycket utbredd och idag är cirka 6 miljoner svenskar anslutna.

Hur skaffar jag BankID?

För att skaffa ett BankID måste du kontakta din bank. Beroende på vilken du har kan det fungera på olika sätt, men du måste ha ett svenskt personnummer. Utöver det ställer somliga banker krav till exempel att du uppnått en viss ålder eller att du är folkbokförd i Sverige. För att kunna använda en e-legitimation behöver du en dator, surfplatta, eller smartphone. Du behöver kanske också besöka din bank och legitimera dig, men hos vissa banker går det att skaffa direkt om du redan är ansluten till deras internettjänster.

Det finns tre huvudsakliga metoder för att använda e-legitimation. Man kan legitimera sig med hjälp av en kortdosa kopplad till datorn. Den läser av ett personligt kort och en kod. Det finns också möjlighet att hämta hem en unik fil till sin dator att legitimera sig med. Båda dessa metoder kräver att man har särskild programvara installerad på datorn. Smidigast är förmodligen BankID, som aktiveras via en app och som sedan kan användas när man utför ärenden online, även på andra enheter. Hör av dig till din bank för att få reda på mer om de olika metoderna.

Tänk på säkerheten

BankID är en väldigt säker metod, men det finns dock bedragare som försöker kapa e-legitimationer genom att på olika sätt försöka lura användaren att delge sin kod eller annan känslig information. Tänk därför på att aldrig lämna ut uppgifter om ditt BankID via e-mejl, telefon, sociala medier, eller SMS. Vanligt är att bedragarna utger sig för att vara från bankens supportavdelning och vill hjälpa dig med ett ärende, till exempel att förnya din e-legitimation. Men bankens support kontaktar aldrig sina kunder på det viset och de ber aldrig någon att lämna ut känsliga uppgifter.

Det är också rekommenderat att använda antivirusprogram på din dator och att bara ladda hem appar från godkända källor som Google Play, Apple Appstore, och Windows Store. Slutligen är det också viktigt att alltid läsa vad som står i BankID-appen när du legitimerar dig. Se till att personuppgifterna stämmer och att eventuella belopp och annan information är korrekt. Att legitimera sig med BankID är bindande och efter att du godkänt ett ärende kan det vara mycket svårt eller helt omöjligt att göra ändringar.

Chatta