Användarvillkor för förmedlingstjänst
När du påbörjar eller fullgör en jämförelse eller ansökan om privatlån, att samla lån, billån, företagslån, bolån, sparande, försäkring eller andra tjänster via någon av hemsidorna zmarta.se, freedomfinance.se eller lanforalla.se, via telefon eller på annat sätt, gör du detta i förhållande till Zmarta AB, org.nr. 556647–0737 (nedan kallat "Zmarta" eller "vi"), som tillhandahåller dessa tjänster. "Zmarta", "Freedom Finance" och "Lån för alla" är registrerade varumärken och utgör namnen på våra olika affärsområden inom Zmarta. Zmarta innehar nödvändiga tillstånd och står under Finansinspektionens tillsyn. Det är viktigt att du tar del av denna information innan du går vidare med din ansökan.
I och med att du använder dig av vår förmedlingstjänst accepterar och godkänner du, och din eventuella medsökande, dessa Användarvillkor (nedan kallade "villkor"). När vi i fortsättningen anger "du/dig/din" inkluderar detta även din eventuella medsökande. Du ansvarar för att din medsökande har tagit del av och accepterar dessa villkor. Förmedlingstjänsten och ditt godkännande av villkoren innebär att du ger Zmarta uppdraget att efterfråga låneerbjudande och/eller försäkringar hos våra samarbetspartners (anslutna lån- och försäkringsgivare) för din räkning vid ansökningstillfället. Du godkänner även att Zmarta vidarebefordrar lämnade uppgifter till anslutna lån- och försäkringsgivare.
Kreditupplysning och informationsinhämtning
I samband med att du godkänner Zmartas villkor för förmedlingstjänsten beställer vi en kreditupplysning för både huvudsökande och eventuell medsökande hos UC AB (UC). Därefter kan anslutna långivare, under en begränsad tid om 9 dagar och inom ramen för samma låneärende, beställa en kreditupplysning i ditt namn utan att detta belastar din kreditvärdighet ytterligare. Om du i efterhand lägger till en medsökande senare än 9 dagar efter att du gjort din ansökan kommer en ny kreditupplysning tas i ditt namn. Kreditupplysning kan, av ett fåtal långivare, även komma att beställas från annat kreditupplysningsföretag än UC, t.ex. Bisnode Kredit AB (Bisnode). Om detta sker påverkar upplysningarna inte varandra och därmed inte heller din kreditvärdighet.
Väljer du att hämta uppgifter om ditt bankkonto via den funktion som tillhandahålls av Tink AB, ger du Tink uppdraget att hämta relevanta uppgifter från den bank du angett. Du kan sedan välja att bekräfta det bankkonto som ska kopplas till din låneansökan.
Du godkänner att vi inhämtar kreditbeslut från de långivare som vi samarbetar med.
Du godkänner även att beslut från respektive lån- och/eller försäkringsgivare gällande din ansökan får skickas till av dig angiven e-mailadress och/eller mobiltelefonnummer (via sms).
Anslutna långivare kan komma att kontakta din arbetsgivare och/eller göra sökningar i offentliga register för att verifiera lämnade uppgifter. Även Zmarta använder vissa offentliga register för att verifiera lämnade uppgifter. Sådana register kan vara eniro.se, hitta.se eller allabolag.se.
Godkännande för långivare att lämna ut information
Du godkänner att de lån- och försäkringsgivare som prövar din ansökan har rätt att lämna ut information om denna samt övrig information om dina mellanhavanden med lån- eller försäkringsgivaren, till Zmarta. Detta godkännande behövs för att vi ska kunna fullgöra vårt uppdrag som förmedlare.
Försiktighet vid nya lån
Innan du tar ett lån är det viktigt att du ser över din ekonomi genom att t.ex. göra en budget för hushållet och kontrollera skuldsättningen i övrigt. Använd gärna "Hallå Konsument", som är Konsumentverkets sajt för oberoende vägledning, för att få tips på hur man kan få bättre översikt av sin privatekonomi och vad som kan göras för att få pengarna att räcka längre – info finns här.
Bolånetjänsten
Vår bolånetjänst är en kostnadsfri jämförelsetjänst där kan få erbjudanden om bolån från flera banker trots att du bara fyller i ett ansökningsformulär. När vi fått svar från anslutna banker väljer du själv om du är intresserad av att gå vidare med något erbjudande. Ansökan är inte bindande utan det är först när du undertecknar skuldebrevet från den långivare du har valt som du ingår avtal med långivaren. För att vi ska kunna hämta information om värdet på din bostad behöver du använda en funktion för detta i vårt ansökningsformulär. Funktionen är kostnadsfri och tillhandahålls via Värderingsdata i Kungsbacka AB. Värderingsfunktionen visar ett värde på bostaden utifrån en oberoende statistisk värdering.
För att använda tjänsten måste du vara över 18 år och ha tillgång till BankID.
Jämför bolån
Genom vår tjänst "Jämför bolån" kan du jämföra räntan på ditt bolån med marknaden och se hur mycket pengar du kan spara varje år genom att flytta ditt bolån. Du får också veta om värdet på din bostad kan utnyttjas till en eventuell utökning av ditt bolån, exempelvis för att renovera eller lösa dyra smålån. För att tjänsten ska kunna leverera en överblick över dina bolån såsom ränta, amortering, kostnad, belåningsgrad, räntebetyg och bostadsvärdering, behöver du använda funktionen för att hämta information om ditt nuvarande bolån i bostadstjänsten. Funktionen är kostnadsfri och tillhandahålls via Tink AB och innebär att du ger Tink uppdraget att hämta relevanta uppgifter från den bank där du har ditt bolån.
Räntebetyget du får efter att ha använt tjänsten bygger på en jämförelse av dina nuvarande bolåneräntor med snittet av bankernas snittränta. Räntebetyget är uppdelat i en 5-gradig skala.
När du använder tjänsten hämtar vi dina kontaktuppgifter och information om ditt boende från leverantör för uppdatering av adressuppgifter. Den bostadsvärdering som ingår i tjänsten är baserad på försäljningsstatistik och analys av liknande bostäder i ditt område och tillhandahålls av UC Bostadsvärdering, en oberoende tjänst för bostadsvärdering.
För att använda tjänsten måste du vara över 18 år och ha tillgång till BankID.
Delning av kontoinformation
Vid en ansökan om privatlån kan du välja om du vill inhämta kompletterande uppgifter från ditt lönekonto för en mer precis kreditbedömning. Detta görs i samarbete med Finshark.
För att använda tjänsten måste du vara över 18 år och ha tillgång till BankID.
Förhandsinformation i enlighet med konsumentkreditlagen
De bostadskrediter som förmedlas av Zmarta omfattas av Lagen om verksamhet med bostadskrediter och Konsumentkreditlagen. Om du vill kontrollera Zmartas tillstånd kan detta göras hos Finansinspektionen och på fi.se.
Zmartas kreditförmedlare är anställda i företaget och uppfyller de formella kraven för att få vara kreditförmedlare.
Avgifter och ersättning
Du betalar inte några avgifter till oss för förmedlingen. Zmarta erhåller ersättning från respektive kreditgivare för vår del i förmedlingen. Ersättningen är rörlig och varierar beroende på vem som är kreditgivare för den kredit du väljer. Exakt ersättning kommer att framgå av det standardiserade EU-faktablad som du får från kreditgivaren innan du ingår kreditavtalet. Anställda hos Zmarta som förmedlar krediten har dock samma lön och ersättning oavsett vilken kreditgivare du väljer.
Kreditgivare
Zmarta samarbetar med utvalda kreditgivare. Här hittar du en lista över anslutna långivare för bolån. Samtliga kreditgivare har Finansinspektionens tillstånd för sin verksamhet. Krediterna förmedlas inte på grundval av en opartisk analys utan till utvalda kreditgivare enligt ovan.
Rådgivning
Vi erbjuder för närvarande ingen rådgivning i samband med förmedling av en bostadskredit.
Ansvarsförsäkring
Zmarta AB har en ansvarsförsäkring hos AIG Europe Limited UK flial i Sverige, org. nr. 516408–1027, Box 3506, 103 69 Stockholm, telefon 08–50 69 20 00, e-mail info.sweden@aig.com. Om du som kund drabbas av en skada som Zmarta är skadeståndsskyldig för ska du skriftligen vända dig till Zmarta med ditt skadeståndsanspråk. Om Zmarta inte anmäler en sådan ansvarsskada till försäkringsgivaren kan du vända dig direkt till försäkringsgivaren och framställa ditt krav på ersättning. Sådant krav ska framställas så snart som möjligt, dock senast sex månader efter det att du skriftligen framställt kravet mot Zmarta. Högsta ersättning som kan betalas ut ifrån ansvarsförsäkringen är 10 000 000 kr per skada och försäkringsår.
Penningtvättskontroll
Penningtvätt innebär att pengar från brottslig verksamhet genom olika transaktioner förvandlas till tillgångar som kan redovisas öppet. Det kan handla om pengar från exempelvis skattefusk, rån, stöld, vapenhandel, narkotikabrott, och människosmuggling. Den som tvättar pengar vill på olika sätt utnyttja banksystem för att dölja pengarnas brottsliga ursprung.
Vi är skyldiga att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism. Enligt lag om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (penningtvättslagen) måste vi säkerställa att vi känner våra kunder och deras affärer väl. Vi följer penningtvättslagen, Finansinspektionens regelverk och vårt interna regelverk för att göra vad vi kan för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism. Det innebär att vi i vissa fall kommer att behöva ställa frågor, bl.a. om syftet med lånet, både till nya och befintliga kunder för att kunna vi ska kunna erbjuda våra tjänster till dig.
Personuppgiftsbehandling och Dataskyddspolicy
Vi tar varsamt hand om dina personuppgifter så att du och dina uppgifter ska vara trygga hos oss. Du hittar mer information om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår dataskyddspolicy nedan.
Genom att nyttja våra tjänster, t.ex. genom att besöka vår webbplats eller genom att ansöka om ett en försäkring, bekräftar du att du tagit del av och förstått innehållet i dataskyddspolicyn.
Adressuppgifter
Allmänna reklamationsnämnden Box 174, 101 23 Stockholm Telefon: 08-508 860 00 E-mail: arn@arn.se Hemsida: https://arn.se
Finansinspektionen Box 7821, 103 97 Stockholm Telefon: 08-787 80 00 E-mail: fnansinspektionen@fi.se Hemsida: https://fi.se
Hallå Konsument Telefon: 0771-525 525 Hemsida: https://hallakonsument.se
Konsumenternas vägledning om bank & försäkring Box 24 215, 104 51 Stockholm Telefon: 0200-22 58 00 Hemsida: https://konsumenternas.se
Kontaktuppgifter
Zmarta
Box 1068
262 21 Ängelholm
Besöksadress: Polisgatan 4
Telefon: 0771-47 48 49
E-mail:
För ärenden avseende Zmartas samarbete med Insplanet: forsakring@zmarta.se
Övriga ärenden: info@zmarta.se
Klagomål
Om vi har missförstått varandra eller inte kan komma överens ska du i första hand vända sig till den förmedlare som du har haft kontakt med. Om du fortfarande inte är nöjd med förmedlarens sätt att utföra sina tjänster kan du skicka in ett skriftligt klagomål via e-mail till klagomal@zmarta.se eller via post till Zmartas Klagomålsansvarige med adress Box 1068, 262 21 Ängelholm.
Vi behandlar alla inkomna klagomål snabbt, effektivt och på ett omsorgsfullt sätt. I det fall Zmarta inte kan tillmötesgå ditt anspråk kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden för prövning av ditt ärende. Du som är privatkund kan även få hjälp av Konsumentverkets oberoende vägledning "Hallå Konsument" eller "Konsumenternas vägledning om bank och försäkring" samt av din kommuns konsumentrådgivning.
Du har dessutom möjlighet att låta svensk allmän domstol pröva tvisten.