Frågor & Svar

Frågor och Svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren gällande privatlån.

Känner du att du inte fått svar på din fråga? Ring eller maila oss istället så hjälper vi dig!

Har du synpunkter eller klagomål du vill framföra till oss, kan du läsa mer här.

Vilken ränta får jag?

Räntan är individuell och bestäms av dina förutsättningar. Först sedan du gjort en ansökan och en kreditprövning genomförts kan vi ge dig besked om vilken ränta du får.

Hur stor blir min månadskostnad?

Månadskostnaden påverkas av vilken ränta du får, ditt lånebelopp och vilken återbetalningstid du väljer. Månadsbeloppet kan du få besked om först efter du gjort en låneansökan och kreditprövning genomförts. Du kan dock se exempel på vad din månadskostnad kan bli genom att använda vår låneuträknare.

Vilka är kraven för att få låna?

Grundkraven är att du är minst 18 år, har en årsinkomst på minst 100 000 kr, fast bostad i Sverige och har inte någon skuld hos kronofogden (skuldsaldo).

Kan jag låna trots att jag har betalningsanmärkningar eller skuld hos kronofogden?

Vi samarbetar med ett par olika långivare som kan bevilja lån trots betalningsanmärkningar. Äger du en villa eller bostadsrätt kan du ansöka om lån upp till 200 000 kronor. Skulle du däremot inte äga ett boende går det bra att ensam ansöka om lån upp till 125 000 kronor samt upp till 150 000 kronor om du har en medsökande.

Har du skulder hos kronofogden kan vi dock inte hjälpa dig med ett privatlån. Däremot finns det möjlighet att vi kan hjälpa dig hitta rätt bolån om du äger en fastighet och har fastigheten som säkerhet för lånet.

Vad är en medsökande?

Medsökande kallas den person som kan teckna lånet tillsammans med huvudsökande. Båda blir solidariskt betalningsansvariga för hela lånebeloppet. En medsökande kan vara make, maka eller sambo. Ibland kan även en person som inte ingår i hushållet godkännas som medsökande.

Vad är fördelen med en medsökande?

Då ni är två personer som delar på låneansvaret ökar oftast möjligheten att få lånet beviljat och att få bättre lånevillkor.

Hur gör jag en ansökan?

Fyll i låneansökan direkt på webben eller ring vår kundservice för att prata med en lånehandläggare. Inom några minuter har vi grunduppgifterna för att kunna hjälpa dig hitta en lånelösning.

Registreras en eller flera kreditupplysningar?

Det kommer enbart att registreras en kreditupplysning på dig via Upplysningscentralen (UC), även fast du kan få flera låneerbjudande. Detta är möjligt via en speciallösning med UC. Du kommer få hemskickat omfrågandekopior på samtliga långivare som har behandlat din låneansökan.

Obs! Dessa blir ej registrerade som kreditupplysningar hos UC. En omfrågandekopia innehåller uppgift på vem som beställt upplysningen, vilken information man har tagit del av och måste skickas ut enligt lag.

När får jag pengarna?

Inom 3-5 bankdagar från det vi har mottagit undertecknade lånehandlingar/skuldebrev har du pengarna. Pengarna sätts in på ditt bankkonto eller betalas ut genom en utbetalningsavi.

Vad kan jag låna till?

Du bestämmer själv vad du vill använda pengarna till. Du kan t.ex. använda dem till en renovering, till ett bilköp eller något helt annat.

Vilka banker samarbetar ni med?

Vi samarbetar med ett tjugotal banker och andra långivare på den svenska marknaden.

Kostar det något att söka lån via Zmarta?

Nej, vi tar inte betalt av dig för att hjälpa dig att hitta ett lån.

Kan jag lösa lånet när jag vill?

Du kan göra extra inbetalningar när som helst för att på så sätt betala av ditt lån snabbare än den återbetalningstid du valt. Du kan även lösa hela lånet när du vill utan att det kostar något extra.

Våra samarbeten

Zmarta samarbetar med över 20 banker, långivare och försäkringsbolag. På så sätt kan vi se till att du får det bästa erbjudandet med de bästa villkoren. Här nedanför ser du ett urval av våra samarbetspartners på långivarsidan.

Logga in för att komma åt dina ansökningar

Fyll i ditt personnummer för att få ett nytt lösenord

bankid-technical-error

Starta din BankID säkerhetsapp.

Öppna BankID

Åtgärden avbruten. Försök igen.

Det angivna personnumret saknar ett fungerande Mobilt BankID. Ange ett annat personnummer eller kontakta din bank för att beställa ett Mobilt BankID.

Det har inträffat ett internt tekniskt fel i systemet. Försök igen.

Inget svar från mobiltelefonen eller surfplattan. Kontrollera att du har startat din BankID säkerhetsapp och att du har täckning. Följ instruktionerna i mobiltelefonen och försök igen.

Skriv in säkerhetskoden till ditt BankID i din mobiltelefon eller surfplatta och välj Legitimera / Skriv under eller välj att avbryta.

Det har inträffat ett internt tekniskt fel. Uppdatera din BankID säkerhetsapp och försök igen.

Loggar in

Skapar och skickar ett nytt lösenord